Formy intervence ve vzdělávání žáků v riziku poruch chování a sporuchami chování v Dánsku Zákon pro vzdělávání všech žáků Folkeskoleloven, 2009 Inkluzivní systém •Odpovědnost školy pravomoce obce • •za speciální pedagogickou podporu všech žáků • •s ohledem na jejich potřeby v učení •Podmínkou pro její poskytnutí •NE •diagnóza •ANO •celkové hodnocení a prospěch ve výuce •přání rodičů Kategorie dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami •Dánský školský systém rozlišuje pouze dvě kategorie •žáky s diagnózami postižení •žáky se vzdělávacími potřebami. –Žáky, kteří jsou zranitelní a vystaveni ohrožení • • •Škola je povinna okamžitě reagovat na žákovy vzdělávací potřeby (výpadky, deficity ve školních výkonech) a soustředit se na jeho akademické dovednosti, osobní a sociální potenciál a vyhodnotit možnosti komunity poskytnout mu podporu Diferenciace ve výuce •Podle • Individuálních potřeb žáků, • s ohledem na okolnosti jejich životní situace •Vztahuje se na školní organizaci, tak i na vzdělávání ve smyslu organizace časové a obsahové struktury výuky a volby vyučovacích metod a učebních materiálů. •Diferenciace výuky je záležitostí celé školy, celého pedagogického sboru, každého učitele v jednotlivých předmětů Kameny intervence Speciální program intervence Joint Action •Cílovou skupinou jsou žáci v obtížných životních situacích, žáci s nízkým sebevědomím, žáci s ADHD, s Aspergrovým syndromem, žáci mající problémy v sociálních vztazích a v komunikaci, žáci uzavření do sebe, nespolupracující ve věku mezi 6 – 12 lety •rodiče, třídní učitel a popř. i další lidé z jeho sociálních sítí (např. sourozenci, trenér, prarodiče Intervenční aktivity •2 dny v týdnu •metody sociálního učení, kognitivně behaviorální teorie jako je metoda kontraktu, modelování a modifikace chování, hodnocení a sebehodnocení funkce chování •zaměřuje se na budoucí aktivity a změny, které by pomohly bariéry dítěte odstranit, popř. eliminovat jejich dopad •aktivní účasti rodičů Princip propojení školy a domova Sladění očekávání Změna chování všech Princip sledování pokroku Ocenění Podpora Posilování funkce chování Cíl pro rodiče •poznat dítě v jiném prostředí a s jinými lidmi, vidět jeho reakce na chování druhých; •posilovat je samotné v jejich rodičovských kompetencích, •naučit je s dítětem komunikovat i v kritických situacích; •naučit je reagovat funkčním způsobem na neadekvátní reakce a chování dítěte. Role třídního učitele •Most pro přechod zpět do třídy; •pokračování intervence, podporuje žáka v jeho práci na změně; •poskytuje mu také prostor pro vylepšování strategií v učení; •vyhodnocuje, jakým způsobem fungují nové způsoby chování dítěte v jeho sociálních a komunikativních interakcích ve třídě. • Role sociálně blízkých lidí •Aplikace změněných přístupů ve všech prostředích; •podpora změny; •provázení, ocenění. Struktura intervence •rozhodnutí vedení školy o zařazení žáka do programu •informační setkání s rodiči – seznámeni s programem a s jeho metodami; –Snížení obav a motivace; –představení programu a způsoby práce s dítětem i jejich roli v programu. •schůzka orientovaná na intervenční cíle – projednání společných úkolů a cílů pro intervenci •souhlas rodičů k účasti v programu. – Intervenční plán změny •jasně definuje individuální cíle: 3 - 4; •psané spolu s dítětem a s rodiči; •Formativní hodnocení: – Bodování pokroku; –Skóre se zanáší do formuláře: dítě, rodiče, učitelé… • • • Průběh intervence •2 dna v týdnu – 6 týdnů; •Skupina 5 - 8 dětí a rodičů; •Formativní hodnocení – denní vyhodnocování všemi účastníky - reflexe ve skupině; •Návrhy na řešení pro budoucnost; •Konzultace s TU – změny v chování, stabilita, opatření pro udržení pozitivních změn; •Každých 6 týdnů vyhodnocení změn všemi účastníky; •Po půl roce - Závěrečné setkání – rekapitulace, ověření funkčnosti a stabillity změn; •Kavárna domácích úkolů“ – princip skupinové opory • • • Práce ve skupině IMG_5743.JPG Práce ve třídě IMG_5744.JPG Třída IMG_5745.JPG IMG_5748.JPG Úkoly IMG_5749.JPG IMG_5750.JPG Speciální program intervence Hellebaekmodellen Platforma intervence •Pracuje se sociálními vztahy v rodině, s interakcemi mezi dítětem a ostatními členy rodiny. V případě potřeby se intervence nastavuje i vůči jiným lidem z blízkého sociálního okolí dítěte, kteří jsou pro jeho fungování významní. •Vedoucím principem intervence je otevřenost vůči rodinám, rovný systemický přístup, dialog, důvěra a respekt (KiH, 2009). •Vedoucím motivem intervence pro pozitivní a udržitelné změny je cesta k přijetí odpovědnosti rodičů i dítěte za vlastní chování a reakce, který je opřen o základní postoj, že všichni lidé mají své zdroje pro budoucí rozvoj •princip holistického přístupu – škola, rodina, osoby významné, sociální odbor…. • • Základní procesy intervence •sociální učení; •dynamika žákovských, rodičovských i rodinných skupin; •procesy sebepodpory; vzájemné podpory; •formativní hodnocení; •zpětná vazba na bázi partnerského poradenství. Účastníci intervence Struktura intervence •Žádost kmenové školy – doložení postupů a účinků vlastní intervence; •Vstupní schůzka na kmenové škole; –Vyhodnocení perspektiv dítěte v rodině a ve škole; –Zvážení možného přínosu programu pro rodinu; –Srovnat očekávání kmenové školy, rodičů s možnostmi intervenční školy; •Informativní schůzka na intervenční škole; •Intervence probíhá 16 týdnů – 2 dny v týdnu; •Provázení 6 měsíců ; •Skupina je složena až ze 6 rodin • • – Komplexní intervenční plán změny •Při vstupu do intervence – TU, R, D, SP, •Princip –bezpečné začlenění žáka v kmenové škole; –posilování kompetencí v učení; •Kontrola naplňování učitelem KŠ • IMG_5783.JPG IMG_5796.JPG IMG_5800.JPG IMG_5791.JPG IMG_5792.JPG