PŘÍPADOVÁ PRÁCE PORADENSTVÍ PRO INTERVENCI Podpora, posilování, provázení 1 CHARAKTERISTIKA PORADENSKÝCH PŘÍSTUPŮ V KONTEXTU INKLUZIVNÍ PEDAGOGIKY  Zaměření na budoucnost  Odpovědnost  Učí dítě, je s dítětem  Včasná reakce a práce s každým detailem  Management třídy  Komunikace s rodiči  Mertin, 2013, Inovace činnosti SPC při posuzování vzdělávacích potřeb dětí a žáků se zdravotním postižením. Žák s poruchou chování.PdF UP Olomouc, Asociace pracovníků SPC ČR. Praha, 5.3.2013. 2 VZTAH KLIENT (POTŘEBNÁ OSOBA) 3 Kontinuální podpora Aktivita Facilitace Reflexe Pasivita Konzumace Slepá poslušnost ROLE PORADCE „Pomáhá“ na vědomé cestě ke změně Nabízí možné směry, strategie, cesty 4 ZDROJE PORADCE Sebereflexe Limity Znalosti 5 ON SÁM INVENTÁŘ VLASTNOSTÍ PORADCE 1) Napište 20 důležitých vlastností a charakteristik, které by  mít měl a nebo naopak neměl 2) Seřaďte je od té nejdůležitější po nejméně důležitou 3) Individuálně - nebude se zveřejňovat  vyberte 10 svých pozitivních i negativních charakteristik a zakreslete je do „koláče“, přičemž velikost jednotlivých výsečí bude představovat poměr dané vlastnosti v rámci vaší osobnosti 6 PODPORA, POSILOVÁNÍ, PROVÁZENÍ PROSTUPUJE INTERVENCI •Zásah •Změna možná •Nabídka •Rozhodnutí Podpora •Aktualizace potencialit •Náhled na sebe •Rozhodnutí Posilování •Rozhodnutí •Sebepodpora •Zvládání •Zpětná vazba Provázení 7 PŘÍPADOVÁ PRÁCE V PORADENDSTVÍ Navázání vztahu poskytnutí psychické podpory, vyjádření zájmu Shromáždění informací Specped Diagnostika identifikace (pojmenování a popis) problému a jeho zhodnocení, rozlišení podstatného od nepodstatného, reflexe souvislostí, začlenění problému do kontextu: důsledky (osobního vývoje, jednání na rodinné vztahy a okolí), šíře problému (aktivní pole problému) Intervence přímá práce na změně chování nové porozumění, nové perspektivy (jiného úhlu pohledu), zprostředkováním jiné služby, plánováním: tvorba individuálního plánu služeb, intervence trénování 8 Komunikace Komunikace Pozorování Analýza PRINCIPY V PŘÍSTUPECH K VEDENÍ PŘÍPADU Aktivace potřebné osoby informovanost individualizace akceptace diskrétnost neutralita sebeurčení prožívání 9 PRINCIPY 1. individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání jedinečnosti, životní biografie, scénář 2. prožívání– prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí 3. akceptace – vnímat cílovou osobu takovou, jaká je, podporovat sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti), odmítnutí intervence 4. nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat, nevnucovat 5. sebeurčení – respektovat právo jedince svobodně se rozhodovat, nabízet možnosti cest změny, nesmí být návody a příkazy 6. diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem poradce a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem 7. aktivace dítěte – zodpovědnost za svá rozhodování, následky 10 FÁZE PORADENSKÉHO PROCESU OTEVÍRÁ PROSTOR PRO INTERVENCI Orientace • Poznání chování – modely chování, situační stereotypy (čas, místo, lidé, klíčová osoba) , • Účinky vlastního chování, Sociálně akceptované chování • Analýza, komparace, vyhodnocení Plánování • Podpora - imaginace • Alternativy - výběr • Posloupnost kroků • Perspektiva – životní scénáře Rozhodnutí • Aktivní přístup • Změna jako výzva • Kontrola a ovlivnitelnost • Autoevaluace Posilujeme schopnost uvědoměle se rozhodnout a zvolit cestu řešení vlastního problému. 11 ZÁKLADNÍ FORMY PRÁCE Diagnostika Analýza  Dokumenty, záznamy  Vyšetření  Práce dítěte Pozorování  Dítěte  Rodiny  Situace  Podmínek Rozhovor  Dítě  Rodiče  Významné osoby  Odborníci Reflexe  Rozhovoru  Práce s dítětem  Závěrů 12 Vedení záznamy – evidence případové práce ZÁZNAMY MINIMÁLNĚ 4 DOMÉNY + PŘÍLOHY ZÁZNAMŮ O PRŮBĚŽNÉ INTERVENČNÍ PRÁCI S DÍTĚTEM Biografická studie - sociální, edukační, anamnestická •Kritické a významné životní události, anamnestické údaje, edukace history •Sociální ukotvení, attachement – vazby, vrstevnické vztahy, významné osoby •Biodromální history Speciálněpedagogická diagnostika – 3 základní stupně 1. Vymezení základního problému 2. Analýza dysfunkčního (problémového) chování v souvislostech situačních a sociálních 3. Analýza funkčního chování – úroveň dovednostní a kompetenční Intervenční plán změny •Poradenský rozhovor •Dohoda: cíle, podmínky, osoby, odpovědnost, čas, místo, ukončení •Strategie, formy a metody intervence – přehled zdrojů pro úspěšnou intervenci Vyhodnocení efektivity intervence Průběžně Závěrečné 13 BIOGRAFICKÁ STUDIE 14 Osobní •Zdraví •Porod •Rizika •Postižení •Nemoc Sociální •Rodina •Klíčová osoba •Osoby významné •Ukotvení •Vrstevnické vztahy Edukační •ŠD •Vyloučení •Úspěšnost •Vzdělávací potřeby Krizové •Ze všech oblastí •Ztráty •Traumata •Krize •Ohrožení •Nebezpečí ZPRACUJTE PŘÍPADOVOU STUDII – SKUPINOVÁ PRÁCE Osobní Sociální Edukační Krizové David Karel Jana Radim 15 SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA Analýza funkčního chování Jak Schopnosti, dovednosti, kompetence Kdy, Kde, Kdo Analýza dysfunkčního chování Jak Nenaučené, nedoučené, špatně naučené chování Kdy, Kde, Kdo Vymezení základního problému Je to vůbec PCH Základní popis 16 SPD_1. VYMEZENÍ ZÁKLADNÍHO PROBLÉMU a) je? není? b) A,B,C – spouštěč, chování, důsledek 17 Spouštěč A Chování a jeho projevy B Následek Chování C Co Kdo, kdy Jak Co se dělo pak Zisk, ztráta Zapomenutý úkol Lež, vyhýbání se odpovědnosti Zatloukání před rodiči Útěk z domu Záškoláctví Násilí od spolužáka Záškoláctví Účast na rvačkách Nuda, vazba na děti na ulici, uzavřenost Agresivní modely chování…. VYTVOŘTE ABC TABULKU PŘÍPADOVÁ STUDIE – SKUPINOVÁ PRÁCE A B C David Karel Jana Radim 18 SPD_2 a 3 ANALÝZA CHOVÁNÍ Funkční chování Dysfunkční chování 19 Bariéry Vzorce Schopnosti Dovednosti Kompetence Kontext osobnostní Kontext situační Kontext sociální VYTVOŘTE TABULKU FUNKČNÍHO CHOVÁNÍ PŘÍPADOVÁ STUDIE – SKUPINOVÁ PRÁCE Funkční Dysfunkční K_osobnost K_sociální K_situační David Karel Jana Radim 20 INTERVENČNÍ PLÁN ZMĚNY INDIVIDUALIZACE PŘÍPADOVÉ PRÁCE 21 CÍLE Dlouhodobé Postupné DOHODY Čas Pravidla Odpovědnost Reflexe DIAGNOSTIKA Osobní Sociální situační PLÁN INTERVENCE Formy Metody Strategie Specific Measurable Achievable Relevant Time-limited Specifické Měřitelné Akceptovatelné Relevantní Termínované VYTVOŘTE SMART TABULKU PŘÍPADOVÁ STUDIE – SKUPINOVÁ PRÁCE Cíle dlouhodobé Cíle postupné Dohoda Intervence Formy, Metody Intervence Strategie David Karel Jana Radim 22 TENDENCE V SOCIÁLNÍM CHOVÁNÍ U DĚTÍ S NÁSLEDKY PSYCHICKÉ DEPRIVACE (MATĚJČEK, Z. 1995) Projevy v dětství Projevy v dospělosti Typ relativně dobře přizpůsobený (normoaktivní) Bez výrazných nápadností, s druhými dětmi dobře vycházejí, učí se přijatelně. Odhadem 60 % skupiny. Přijatelná sociální integrace, přiměřené vzdělání i zaměstnání. Většinou žijí v manželství, mají děti (častěji ženy než muži). 45 % výzkumné skupiny. Typ hypoaktivní (útlumový) Snížená aktivita a sociální zájem. Infantilita, plachost, obtíže v učení. Odhadem 5-10 % skupiny. V dospělosti jsou závislé na péči, zpravidla žijí v ústavech sociální péče (ÚSP). Maladaptace se spíše prohlubuje. 10 % výzkumné skupiny. Typ sociální provokace Domáhají se práva na lásku provokací, konfliktností a stupňovanou agresí, současně je přítomna zvýšená úzkostnost. Ostatní děti jsou konkurencí. Odhadem 10 % skupiny. Sociální izolace, selhávání v manželství, střídání zaměstnání a místa bydliště, časté konflikty se zákony. Inteligence je přiměřeně rozvinutá. Spolupráci aktivně odmítají. Asi 15 % participantů výzkumné skupiny. Typ sociálně hyperaktivní (rozptýlený sociální zájem) Nenasytný sociální zájem, sociální kontakt bez zábran, předvádějí se. Nejeví zájem, ačkoliv mají relevantní inteligenční potenciál. Odhadem 10 % skupiny. Nestálí, většinou svobodní nebo rozvedení. Nemají stálé přátele, v lásce jsou zklamaní (většinou muži). Na výzkumu spolupracují částečně (po počátečním zájmu odmítají). Asi 20 % výzkumné skupiny. Typ substitutivní (náhradního uspokojení) Neuspokojení psychických potřeb je kompenzováno na nižší úrovni – přejídání, masturbace. Egocentrické zájmy, agresivní projevy. Odhadem 10-15 % skupiny. Nepřizpůsobení jedinci. Pro výzkum nepřístupní. Nejasné zastoupení ve výzkumné skupině. TERAPEUTICKÝ A KRIZOVÝ SCÉNÁŘ MODELU RŮSTU Prevence nežádoucího vývoje práce s následky PCH terapeutické Nové modely chování Směřujeme k budoucnosti krizové tady a teď zabránit eskalaci problémů 24