Vztah k vrstevníkům V následujících situacích Jaké chování dítěte odpovídá? 1. Spolupracující chování s vrstevníky nebo podobná situace. A. Vyžaduje svůj způsob hraní hry. B. Podřizuje se pokynům druhých, kteří prosazují svůj způsob hry. C. Vzdává se věcí, se kterými si hraje (na kterých mu záleží) ve prospěch kamaráda,, kdykoli je o to požádán. D. Jiná reakce. 2. Navazování sociálních kontaktů s vrstevníky nebo podobná situace. A.Sebevědomý a relaxovaný při kontaktu s dětmi, které nezná. B. Vyhýbá se sociálnímu kontaktu s vrstevníky, i když je mu poskytnuta příležitost. C. Přistupuje k vrstevníkům vstřícně, ale je nezkušený ve vedení případné konverzace, popř. hry. D. Jiná reakce. 3. Hierarchie vztahu s ostatními dětmi. A. Vyjadřuje obavy z toho, co si o něm/ní myslí ostatní. B. Vyjadřuje přesvědčení, že je nadřazen svým vrstevníkům. C. Neumí vystoupit proti nesmyslnému názoru vrstevníka. D. Jiná reakce. 4. Přátelství s vrstevníky, které dítě zná nebo podobná situace. A. S přáteli často soutěží, vyzývá je k soutěživým hrám (karty, stolní hry,atd.). B. Pomáhá přátelům s jejich úkoly a povinnostmi. C. Je nepřátelský vůči vrstevníkům, kteří se snaží skamarádit s jeho vlastními kamarády. D. Jiná reakce. 5. Zralost reakce na ostatní děti A. Časté případy hádek nebo prudkých výbuchů hněvu s vrstevníky. B. Dělá nevraživé poznámky o vrstevnících. C Vrstevníky často kontaktuje, oslovuje jménem. D. Jiná reakce. 6. Vůdcovství A. Dává vrstevníkům časté rozkazy. B. Vyžaduje poslušnost. C. Umí se podřizovat názorům většiny. D. Jiná reakce. 7. Podřízení se normám vrstevnické skupiny A. Ignoruje pravidla uznávaná ve vrstevnické skupině. B. Zúčastňuje se skupinových aktivit, ale pouze pasivně. C. Častá frekvence imitace vrstevnického chování. D. Jiná reakce. 8. Provokace ostatních A. Častá frekvence verbálně provokativního chování k vrstevníkům. B. Častá frekvence fyzické provokace vrstevníků. C. Častá frekvence ničení majetku vrstevníků. D. Jiná reakce. 9. Pomoc vrstevníkům A. Vnímá neštěstí (nejistotu) kamaráda, snaží se bez váhání pomoci.. B. Vnímá nesnáze kamaráda, ale s podporou váhá. B. Ignoruje snahy vrstevníků, kteří hledají jeho podporu a útěchu. C. Jiná reakce. 10. Agresivita vůči vrstevníkům A. Používá racionální argumenty, aby přesvědčil vrstevníky. B. Vynakládá zjevný nátlak k prosazení svého názoru. C. Užívá fyzického vyhrožování, aby ostatní k něčemu donutil. C. Jiná reakce.