DIAGNOSTICKÉ DOMÉNY pro žáky s mentálním postižením •Autor: Milan Valenta a kolektiv •Univerzita Palackého • •Katalog SPC pro MP •Cíl: utvořit čtyřstupňovou diagnostickou klasifikaci, využitelnou i ve školství, ne jen ve zdravotnictví a soc.službách KLASIFIKACE FUNKČNOSTI A DISABILITY VE VZDĚLÁVÁNÍ •Klasifikace speciálních potřeb ve vzdělávání •Východisko pro stanovení míry podpůrných opatření •Vyplývá z MKF (Mez. Klas. Funkčních schopností, disability a zdraví (2010) MKF •Určuje stupeň disability, zdravotní způsobilosti k práci a speciální potřeby ve vzdělávání •Přínos: i pedagogové, soc.pracovníci a psychologové dostanou relevantní informace o klientovi související se vzděláváním, pracovními schopnostmi a sociální péčí, které nelze vyvodit z MKN 10 DOMÉNY •Vztahující se ke komponentům funkčních schopností člověka, které stanovuje MKF • •Tělesné funkce •Aktivity a participace •Faktory prostředí •TĚLESNÉ FCE •Mentální fce. •Smyslové fce. •Hlas a fce. řeči •Fce. pohybové • •AKTIVITY A PARTICIPACE •Učení a aplikace znalostí •Komunikace •Pohyblivost •Péče o sebe •Domácí život •Mezilidské jednání a vztahy •Hlavní oblasti života • •FAKTORY PROSTŘEDÍ •Podpora a vztahy •Postoje •Služby, systémy a principy řízení • •Všechny domény jsou posuzovány pomocí tzv. Škál kvalifikátorů • •Tyto škály určují rozsah poruchy na základě bodového hodnocení tabulky dovedností DOMÉNY •Katalog SPC MP vytěžuje z MKF 14 selektovaných domén tělesných funkcí, aktivit a participací a faktorů prostředí • •Jedná se o diagnostiku funkcí (takovou, jaká běžně probíhá v SPC) DOMÉNY 1.Smyslová percepce 2.Motorika 3.Lateralita 4.Orientační funkce 5.Intelektuální funkce 6.Pozornost 7.Paměť • 1.Fatické funkce 2.Emoce 3.Adaptabilita a sociabilita 4.Konace a aspirace 5.Sebeobsluha 6.Rodinné prostředí 7.Edukační schéma •V rámci každé domény: • 1.Deskripce domény 2.Specifika u osob s mentálním postižením 3.Diagnostické nástroje 4.Stanovení míry podpůrných opatření SMYSLOVÁ PERCEPCE •Vizuální percepce •Sluchová percepce • •Diagnostické nástroje •Reverzní test (Edfeldt) •Test diskriminace tvarů •Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová) •Orientační zkouška očních pohybů (OZOP) •Zkouška sluchové diferenciace •Zkouška sluchové analýzy a syntézy •Hodnocení fonematického sluchu •Stanovení míry podpůrných opatření •Stejné u všech domén •Tabulka dovedností dle věku (do 1 roku, 1-2, 2-3,3-4,4-5, 5-6 let) •Hodnocení dovedností body (0-vždy, 1- často, 2-občas, 3-zřídka, 4- nikdy) • MOTORIKA •Hrubá •Jemná (grafomot., logomot., oromot., vizuomot.) •Grafomotorika •Psychomotorika • •Diagnostické nástroje •Gesellův test •Vývojová škála Bayleyové •Vývojový screening •Ozeretského škála •Škály funkční nezávislosti •Portage program •Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová) •Test kresby lidské postavy •Test obkreslování •Test hvězd a vln • • LATERALITA •Diagnostické nástroje • •Zkouška laterality (Psychodiagnostika, 1972) •Škála McCarthyové Orientační funkce – orientace časem, místem, osobou •Diagnostické nástroje: •MMSE (mini-mental state examination) •ACE–R (Addenbrooke’s cognitive examination) •WMS, WMS–R, WMS–III (Wechslerovy škály paměti) INTELEKTOVÉ FUNKCE •Struktura intelektu •Myšlenkové operace •Organizace a plánování •Úsudek •Řešení problémů •Kognitivní styl •Diagnostické nástroje: •Kohsovy kostky •T–M test •Kaufmanův test •Obrázkový inteligenční test •Bayleyové vývojová škála •Gesellovy vývojové škály •Vinelandská škála sociální zralosti •Raven – Standardní progresivní matice •Raven – Barevné progresivní matice •Pražský dětský Wechsler •Testy kognitivních schopností • • POZORNOST •Udržení záměrné pozornosti •Přesouvání pozornosti •Rozdělení pozornosti • •Diagnostické nástroje: •Číselný čtverec (Jirásek) •Číselný obdélník •Test koncentrace pozornosti •T–M test – subtesty opakování vět, opakování čísel i pozpátku • PAMĚŤ •Krátkodobá •Střednědobá •Dlouhodobá •Diagnostické nástroje: •Standford-Binetův inteligenční test •Rey-Osterriethova komplexní figura •Bentonův vizuální retenční test •Kaufmanův ABC test •Paměťový test verbálního učení •Pražský dětský Wechsler •Wechslerova škála paměti •Heidelberský test řečového vývoje FATICKÉ FUNKCE •Komunikace, jazyk, řeč, čtení •Diagnostické prostředky: •Bayleyové stupnice dětského vývoje •Gesellova vývojová škála •Vineladská škála •Škála funkční nezávislosti •260 cvičení pro děti raného věku (Strassmeier) •Portage program •Heidelberský test vývoje řeči •Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte (Klenková, Kolbábková) •Obrázkově-slovníková zkouška (Kondáš) •Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová) •Speciálněpedagogické vyšetření pro zhodnocení impresivní řeči a impresivních jazykových schopností (Hemzáčková) •Vyšetření aktivní mimické psychomotoriky podle Kvinta • • • EMOCE •Diagnostické nástroje: •Dotazník sociální akceptace •Škála měření úzkosti a úzkostnosti •The Toddler Behavior Checlist – TBC •Škála zjevné úzkosti •Scenotest • ADAPTABILITA A SOCIABILITA •Diagnostické nástroje: •Testy sociálních vztahů a testy emoční inteligence •Test rodinných vztahů •Bergerův Social Interpretation Test (SIT) •Social Inteligence Test •Test of Social Insight •Dotazník sociální akceptace • KONACE A ASPIRACE •Poruchy volního jednání •Poruchy cíleného jednání •Poruchy aspirací SEBEOBSLUHA •Diagnostické nástroje: •Analýzou dostupné dokumentace •Vlastní pozorování •Rozhovor, informacemi učitelů, rodinných příslušníků • •Vinelandská škála sociální zralosti •Günsburgova škála •Škály funkční nezávislosti • RODINNÉ PROSTŘEDÍ •Funkce rodiny, vztahy, styly výchovy, dítě s MP v rodině •Diagnostické nástroje: •Škála HOME •Strukturovaný rodinný rozhovor – Structured Family Interview •FACES – Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scales •Test rodinného systému – FAST •Škála rodinného prostředí •Rodinný scénotest •Mapa rodiny •Ostrov rodiny • EDUKAČNÍ SCHÉMA •dovednosti, vědomosti, návyky, zájmy •vzdělávání žáků s MP •Diagnostické nástroje: •Zkouška čtení (Matějček) •Diagnostika vývojových poruch učení (Novák) •Diagnostika vývojových poruch učení (Novák) •Baterie diagnostických testů graotnostních dovedností pro žáky 2. a 5. ročníků ZŠ •Vyšetření matematických schopností u dětí (Novák) •Barevná kalkulie •260 cvičení pro děti raného věku (Strassmeier) •Zájmový dotazník Choynowského • •