Strukturovaný rozhovor s učitelem: Velikost obce, ve kterém se nachází Vaše základní škola do 5000 obyvatel do 20 000 obyvatel do 50 000 obyvatel do 100 000 obyvatel nad 100 000 obyvatel Váš věk: Pohlaví: Délka pedagogické praxe: Vystudovaný obor: 1. Kolik žáků s lehkým mentálním postižením jste již učil/a? 2. Učil/a jste žáky i s jiným druhem postižení? Jakým? 3. Jaký je Váš celkový názor na inkluzi/integraci žáků s lehkým mentálním postižením do základní školy? 4. Co považujete za důležité pro úspěšnou inkluzi/integraci žáků s lehkým mentálním postižením? 5. Je podle Vás možné vzdělávat žáky s lehkým mentálním postižením v běžné základní škole? 6. Jaká základní škola je dle Vašeho názoru pro tyto žáky nejvhodnější pro plnění povinné školní docházky? A proč? 7. Spolupracoval/a jste ve své třídě s asistentem pedagoga? 8. Jak tuto spolupráci hodnotíte? 9. Co je podle Vašeho názoru úkolem asistenta pedagoga? 10. Je podle Vás pro úspěšnou inkluzi/integraci žáků s lehkým mentálním postižením nutná přítomnost druhého pedagoga (asistenta pedagoga ve třídě? A proč? 11. Jakou formou se dál vzděláváte v oblasti týkající se problematiky žáka s lehkým mentálním postižením? 12. Chybí Vám v rámci poradenských služeb ve škole nějaký odborník, se kterým by bylo možné spolupracovat při inkluzi/integraci žáka s lehkým mentálním postižením? Jaký? 13. Jaká je spolupráce s PPP nebo SPC v rámci podpory žáka s lehkým mentálním postižením ve Vaší škole? 14. Jak hodnotíte spolupráci s rodiči Vašeho žáka s lehkým mentálním postižením? Narazila jste na nějaké problémy? 15. Máte dostatek didaktických materiálů, které potřebujete při výuce Vašeho žáka s lehkým mentálním postižením? 16. Využíváte v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením jiné metody a formy práce? A jaké? 16. Má žák nějaké specifické potřeby v rámci edukace? A jaké? 17. Spolupracujete s dalšími kolegy ve škole při řešení problematiky edukace žáka s lehkým mentálním postižením? 18. Jak vnímáte sociální postavení žáka s lehkým mentálním postižením ve vrstevnickém kolektivu Vaší třídy? Musíte řešit nějaké výrazné problémy? 19. Jaká bude Vaše prognóza edukačního procesu u Vašeho žáka s lehkým mentálním postižením při přestupu na další stupeň vzdělávání? 20. Máte ještě nějakou důležitou informaci týkající se řešené problematiky? Strukturovaný rozhovor s asistentem pedagoga Váš věk: Pohlaví: Délka pedagogické praxe: Vystudovaný obor: 1. Jak se cítíte v roli asistenta pedagoga? 2. Jaké jsou Vaše kompetence ve třídě? 3. Musíte řešit nějaké problematické situace v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením? A jaké? 4. Pracujete jen s žákem v jedné třídě nebo přecházíte do dalších tříd, k dalším žákům? 5. Jak se připravujete na edukační proces? 6. Jak spolupracujete s třídním učitelem? 7. Myslíte si, že máte dostatek kompetencí v rámci edukačního procesu? 8. Spolupodílíte se na tvorbě individuální vzdělávacího plánu individuálně integrovaného žáka? Doporučení pro aplikaci strukturovaných rozhovorů s učitele a asistentem pedagoga Snažte se vybrat místo (pokud to půjde), kde budete mít klid, každý rozhovor udělejte jen za přítomnosti jednoho z dotazovaných. Domluvte se s nimi, zda můžete hovor nahrávat, můžete si samozřejmě zaznamenávat odpovědi do archu s otázkami.