SP4MP_ETPP Specializace: E Metody a poradenství v etopedii Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. · 17410@mail.muni.cz · Mgr. Jarmila Matochová Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, bude znát ucelený poradenský systém, bude umět tvořit diagnostické záznamy. Osnova kurzu · Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci · Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS · Komunikace jako specifický nástroj poradenství · Nástroje pro diagnostiku chování · Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory · Poradenská témata · Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování · Vedení případu · Případová konference Literatura ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Šauerová, Markéta, Projekty osobnostního rozvoje v nestandardních výchovných podmínkách 1. vyd. Praha : Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra : European Science and Art Publishing, 2011. -- 161 s. : il. ISBN 978-80-904815-5-8 Musilová, Marcela. Pedagogická diagnostika : teorie a její reflexe v praxi / Marcela Musilová. -- 1. vyd. -- Olomouc : Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání / 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2013 ISBN 978-80-247-4436-0 Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Bechyňová, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 Výstupy kurzu jsou: 1. Analýza nabídky služeb poradenské a intervenční podpory JPCH a) vládních a nevládních organizací na internetu (minimálně 10) 2. Křivohlavý, J.Psychologie pocitů štěstí 3. Zpracování prointervenční smlouvy – dle zadání problematiky 4. Vytvoření pravidel, plánu a tabulky pro start intervence 5. Zpracování a prezentace poradenských témat na případovou studii 6. Vytvoření škály pro pozorování chování podle vymezeného problému 7. Záznam pozorovaného chování – realizace v rámci praxe dle škál z portfolia předmětu 8. Seminární práce: a) BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 b) Vize MPSV_sociálně vyloučené lokality, c) metodická příručka pro sociální kurátory 9. Kolokvium 10. Odborný překlad dle zadání – dvojice studentů – strategie poradenské a intervenční podpory JPCH Rámec výstupů: Ad1. Struktura analýzy poradenské a intervenční podpory JPCH na internetu Adresa Cílová skupina Forma služby Hodnocení Jiné Ad 2. Esej na základě knihy na téma: Posilování štěstí pro podporu dětí s PCH Termín: 10.5.2014 Ad 3,4,5,6,7 Propojení úkolu do praxe: a) v rámci výuky vytvoříme dané dokumenty do portfolia b) rozpracujete samostatně v rámci nekontaktní výuky c) v rámci praxe – zpracujete konkrétní dokumenty na konkrétní pozorované dítě Termín: 10.5.2014 Ad 8 Model případové konference ve a) škole, b) instituci pro výkon ústavní a ochranné výchovy · rozsah 7-10 stran, s využitím všech tří zdrojů!!! · vyberte si jedno z prostředí Práce odevzdáte do odevzdávárny v isu a současně zařadíte do portfolia, které přinesete na zkoušku. · vymyslete model, jak by to mělo a mohlo fungovat, aby podpora, posilování a provázení dítěte bylo co nejefektivnější