Ekologická perspektiva Ekologický model Ekologický či sociálně ekologický považuje instituce za systém usazený v konkrétním kontextu Události by neměly být brány v potaz bez jejich kontextu (Kurt Lewin) Chování je výsledkem interakce jedince a prostředí Systémy jsou multi-úrovňové (různé úrovně analýzy) a multifaktoriální (rozmanité faktory) Vnímání prostředí a subjektivní odezvy hrají významnou roli identické systémy a prostředí mohou být vnímány různě v závislosti na postojích a očekáváních Ekologický model  škola je systém s jednotlivými subsystémy  vícero úrovní: třída, vedení školy, škola jako celek  vícero faktorů: sociální sítě, fyzicko prostorové prostředí školy  chování je vnímáno celostně – ovlivněno sociálním a fyzickým prostředím Ekologický model  osobní prostor – postoje lidí vůči prostoru kolem jejich těl  problémové chování – ovlivněno či dokonce vyvoláno ekologickými faktory v konkrétním kontextu  provázanost systémů – ekologicko systémový model  mikrosystém – role, vztahy (s vrstevníky)  mezosystém – vztahy školy a rodičů  exosystém – vztah rodičů k jiným rodičům  makrosystém – zahrnuje veškeré systémy v kulturním kontextu Ekologický přístup k chování  fyzické a prostorové prostředí  sociální prostředí a jejich vliv na chování Prostorová dimenze prostředí – množství prostoru, hustota, úroveň zkušenosti davem, rozdělení prostoru, otevřenost prostoru Poloha má specifický význam – vliv určitých lidí, objektů v bezprostředním okolí žáka Vnímání žáka jak užívat prostor a toho, jak ho užívají druzí Fyzické a biologické prostředí – teplota, světlo, hluk... Ekologický přístup k chování Organizační prostředí – velikost školy, třídy, struktura školy, školní pravidla, prostředí třídy Důraz na interakce jedince a prostředí a jejich vzájemné ovlivňování Problémové chování je nevyhnutelně kontextuální, různé napříč kontexty a systémy Ekologické zhodnocení  zaměření na školní řízení výuky a chování jako na celek, na školní pravidla, očekávání učitelů, vnímání třídního prostředí, na to jak žáci hodnotí školu a vztahy s vrstevníky...  vnímání a očekávání, která o školním a třídním prostředí mají žáci a učitelé lze shromažďovat prostřednictvím self-reportních dotazníků  interakce lze sledovat v různých kontextech, v různé dny, časy  „měření stop“ – graffiti coby indikátor vztahu ke škole Ekologická formulace  chování je vyvoláno vlivem různých typů systémových a environmentálních faktorů – fyzické, prostorové, sociální, organizační, to vše ve specifickém kontextu  problémové chování – výsledek vztahu jedince-prostředí  individuální proměnné (temperament, kognitivní deficit) interagují s proměnnými prostředí (zasedací pořádek) ve specifickém kontextu Ekologická intervence  cílem je povzbudit pozitivní změny v konkrétních systémech, které dovolí, aby bylo negativní chování zaměřeno pozitivním Typy intervencí:  změna dynamiky vrstevnické skupiny skrze změnu zasedacího pořádku apod.  restrukturalizace třídy  změnit negativní vnímání a očekávání učitelů a žáků vůči sobě navzájem  změnit styly vyučování Ekologická intervence  povzbudit participaci na životě třídy během vyučování – distribuce materiálů a pomůcek, aby bylo minimalizováno rušení  změnit školní étos – změnit celoškolní přístup k učení a chování  změnit vztahy mezi školou a domácím prostředím Ekologické zhodnocení  efekty ekologické intervence vůči problémovému chování  před a post-intervenční stav – srovnání  změny v chování  změny v prostředí  změny ve vnímání, postojí i očekávání vůči prostředí,