Specifika edukace žáků s lehkým mentálním postižením Individuální integrace směřující k inkluzi žDuální školský systém v ČR žRovné podmínky pro všechny v oblasti vzdělávání – Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, ratifikace v roce 2009, navazuje antidiskriminační zákon (č. 198/2009 Sb.) ž2010 Národní akční plán inkluzivního vzdělávání (NAPIV) žPodpůrná opatření, vyrovnávací opatření ž Podmínky pro vzdělávání žáků se SVP v ZŠ žLegislativní rámec – zákony a vyhlášky žZákon č. 561/2004 Sb., vyhlášky č. 72 a 73 s novelizacemi č.116 a 147 žŽáci se speciálními vzdělávacími potřebami – zdravotní postižení, zdravotní a sociální znevýhodnění, žáci mimořádně nadaní žZákladní vzdělávání – povinná školní docházka, vyhláška č. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Podmínky inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením na ZŠ žŽák s lehkým mentálním postižením – schopnost adaptability, povahové vlastnosti, postoje a schopnost komunikovat, schopnost navazovat vztahy žOsobnostní specifika žáka s LMP žEfektivitu vzdělávání žáků s LMP lze splnit pouze tehdy, pokud jsou pedagogické cíle, obsahy a metody zaměřeny na individuální učební a výkonové potřeby žáků žUčitel musí úzce spolupracovat s rodiči a znát jejich očekávání Kritéria edukace žVycházet z důsledné diagnostiky žáka při volbě edukačních strategií žUvědomovat si individuální specifika osobnosti žáka s LMP žEdukaci orientovat na využitelnost v situacích reálného života žDbát na intenzivní zpětnou vazbu žŽáka s LMP chápat a posuzovat v interakci s jeho užším a širším sociálním a společenským prostředím žEdukaci chápat jako týmový proces k dosažení individuálně stanoveného cíle edukace žPodpůrná opatření žIVP Podpůrná opatření žVyhláška č. 147/2011 Sb. žVyrovnávací opatření – žáci se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním žPodpůrná opatření – žáci se zdravotním postižením, speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávání, kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky, speciální učebnice a didaktické materiály, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, poskytování pedagogicko-psychologických služeb, zajištění služeb asistenta pedagoga, snížení počtu žáků ve třídě nebo jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující SVP žáka. Předměty speciálně pedagogické péče žzařazení předmětů speciálně pedagogické péče žLogopedická péče, řečová výchova, alternativní a augmentativní komunikace, zdravotní TV, nácvik komunikačních a sociálních dovedností, canisterapie, hipoterapie, instrumentální obohacení R. Feuersteina Asistent pedagoga žZákon č. 561/2004 Sb.. § 16, odst. 9 umožňuje řediteli školy se souhlasem KÚ ve třídě, ve které se vzdělává žák se SVP zřídit funkci asistenta pedagoga s vyjádřením ŠPZ. žPPP nebo SPC stanoví do podkladů, týkající se zajištění služeb asistenta pedagoga časový rozsah jeho podpory, doporučenou pracovní náplň. Asistent pedagoga žVyhláška č. 73/2004 Sb. § 7 žČinnosti AS – pomoc při přizpůsobení školnímu prostředí, pomoc ped. pracovníkům, pomoc při komunikaci s žáky, spolupráce s rodiči žNáplň práce žZákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. IVP žZákon č. 561/2004 Sb. § 18 – ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit žákovi se SVP na žádost zákonného zástupce vzdělávání podle IVP. žVyhláška č. 73/2005 Sb. ve znění poz. předpisů § 6 Individuální vzdělávací plán IVP žOdst. 1 – IVP se stanoví v případě potřeby především pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým MP, případně také žáka skupinové integrovaného nebo žáka speciální školy. žOdst. 2 - IVP vychází ze ŠVP příslušné školy, závěrů speciálně pedagogického vyšetření a dalších odborníků a vyjádření zákonného zástupce žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění SVP žáka. IVP žOdst. 3. – IVP je součástí dokumentace žáka. žOdst. 4. – IVP obsahuje: ža/ údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické nebo psychologické péče včetně zdůvodnění žb/ údaje o cíli vzdělávání žáka žc/ Vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka a její rozsah IVP žd/ seznam pomůcek že/ jmenovité určení pedagogického pracovníka SPC, se kterým bude škola spolupracovat žf/ návrh případného snížení počtu žáků ve třídě běžné škol žg/ předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků žh/ závěry speciálně pedagogických, psychologických vyšetření IVP žOdst. 5 – IVP je vypracován zpravidla před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu nebo po zjištění SVP. IVP může být doplňován a upravován v průběhu celého šk. roku podle potřeby. žOdst. 6 – Za zpracování IVP odpovídá ředitel školy. IVP se vypracovává ve spolupráci se ŠPZ a zákoným zástupcem žáka. IVP žOdst. 7 – Ředitel školy seznámí s IVP zákonného zástupce dítěte, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem žOdst. 8 – ŠPZ sleduje a 2x ročně vyhodnocuje dodržování postupů a opatření stanovených v IVP a poskytuje žákovi, škole i zákonnému zástupci žáka poradenskou oporu. Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žEdukační proces musí respektovat podmínky pro učení žáka s LMP – osobnostní specifika, rozdílné výchozí podmínky pro edukaci, specifika sociálního prostředí žáka žKlíčoví činitelé determinující obsah, proces a výsledek vzdělávání žáka s LMP – edukační prostředí školy ve vztahu k žákovi s LMP a edukační strategie respektující SVP žáka s LMP Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žEdukační proces žáků s LMP vyžaduje přímé a pravidelné ověřování efektivity vyučování, bezprostřední a systematickou zpětnou vazbu. žStrategie – dávat žákovi častější příležitost aktivně odpovídat na kladené otázky během vyučování žDiferenciace v podpoře učení, v úrovni požadavků, počtu úkolů, v délce času daného na splnění zadaného úkolu, diferencování ve flexibilních skupinách Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žHlavní roli v edukaci žáka s LMP má učitel, který se stává manažerem procesu učení – nutnost využívat žVyužívání strategií diferencovaného a individualizovaného přístupu žPlánování fází vnější diferenciace žCíle, obsah a metody jsou zaměřeny na individuální učební a vzdělávací potřeby jednotlivých žáků Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žCíleně se zaměřit na využívání strategií pro přenos obecných dovedností a zkušeností do každodenního života žInstrukce učitele v rámci edukačních aktivit musí být pro žáka s LMP jasné a systematické, klade se důraz na časté opakování, procvičování učiva a užívání názorných pomůcek žŽák s LMP je součástí sociální skupiny třídy a osvojuje si sociální role a pozice Strategie edukace při inkluzivním vzdělávání žáků s LMP žEliminace školních problémů u žáka s LMP se realizuje speciálními opatřeními. žNapř. podporou v rozvoji motoriky a vnímání, řečového vývoje, kognitivních a řečových předpokladů učení čtení, podporu při řešení problémů, podpora metakognice, trénink vlastních instrukcí, podpora zvládání frustrace a negativních zkušeností, podpora modifikace sociálních nápadností Individuální a diferencované vyučování žPředstavuje moderní trendy ve vyučování žIndividualizovaná a diferencovaná výuka zajišťuje výuku podle možností a schopností jednotlivých žáků i s jejich odlišnostmi. žOptimální výsledky mohou být dosaženy za pomoci: ž1/ typu úkolu (množství, obsah), různými zdroji k učení (různorodé texty, PC programy) ž Individuální a diferencované vyučování ž2/ stanoveného času ke splnění úkolu ž3/ způsobu vedení výuky – souvisí s diagnostikou stylu učení žáka (vizuální, auditivní, kinestetický) ž4/ personální organizace (asistent pedagoga, týmová práce učitelů) ž5/ různé zpětné vazby pro žáky Individuální a diferencované vyučování žDiferencované vyučování přizpůsobuje obsah, metody, formy a řízení edukačního procesu skupinám žáků nebo jednotlivcům tak, aby byl edukační proces co nejefektivnější. žSprávně uplatňovaná diferenciace podporuje aktivitu žáků ve vyučovacím procesu a přispívá k jeho efektivnosti. žStanovované úkoly učitelem by měly být shodné s individuálním učebním profilem jednotlivých žáků. Individuální a diferencované vyučování žVýhody odstupňovaných aktivit zadávaných učitelem jednotlivým žákům spatřujeme v tom, že všichni žáci pracují na stejném úkolu, ale na úrovni, která odpovídá jejich současným možnostem. žÚkolem ZŠ je podporovat žáky s rozdílnými předpoklady k učení, sociálním chováním takovým způsobem, aby byly uspokojeny jejich vzdělávací potřeby a byly vytvořeny předpoklady pro celoživotní vzdělávání. Individuální a diferencované vyučování žOrganizační formy výuky Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami žSoučástí edukačního procesu jsou činnosti spojené s hodnocením žáků. žU skupiny žáků se SVP je nutné zohlednit druh, stupeň postižení nebo znevýhodnění. žHodnocení je vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovním hodnocením nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. Pravidla hodnocení žUrčuje školní řád dle platné legislativy (zákon č. 561/2004 Sb. §30, vyhláška č. 48/2005 Sb. § 14) ž1)Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole i mimo ni ž2)Zásady a pravidla pro sebehodnocení žáka ž3)Stupně hodnocení prospěchu a chování ž-použití klasifikace ž Obsah vzdělávání žKurikulární dokumenty státní a školní úrovně žStátní úroveň – Národní program vzdělávání a RVP žŠkolní úroveň – ŠVP žEtapy vzdělávání – RVP PV, RVP ZV, RVP GV, RVP SOV Diagnostika v období školního věku žDiagnostika školní zralosti žDiagnostika specifických poruch učení a chování žDiagnostika školního výkonu a úspěšnosti žDiagnostika sociálních vztahů v rámci třídního kolektivu žDiagnostika sociálněpatologických jevů a problémů způsobených nedostatečnou funkcí rodiny žDiagnostika profesní orientace Skupinová integrace žVýhody ž ž ž žNevýhody Segregované vzdělávání na základní škole praktické žVýhody ž ž žNevýhody Literatura žBartoňová, M. Vítková, M. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. Brno, MU. 2013. žBartoňová, M. Vítková, M. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno, MU. 2013. žBartoňová, M. Vítková, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno, MU. 2013. žBartoňová, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno, MU. 2013.