Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická Okruhy témat: 1. Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy 2. Význam sluchu, anatomická stavba ucha 3. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru 4. Klasifikace vad a poruch sluchu podle věku a období fixace řeči 5. Metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningová vyšetření 6. Specifika osobnosti jedince se sluchovým postižením, psychologické zvláštnosti osobnosti člověka se sluchovým postižením 7. Řeč, hlas a artikulace osob se sluchovým postižením 8. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením 9. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky 10. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb 11. Střediska rané péče pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení 12. Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení Literatura: HERDOVÁ, S. Vyšetřování sluchu u dětí. Pediatrie pro praxi, 2004/4. Dostupné na World Wide Web: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002 HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281 KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Brno: MC, 2005 LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava, 1990 LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003 LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000 NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha, 1994 NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha, 1997 OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et.al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: MU, 2012 PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997, 2000 SEIFERTOVÁ, J. Spolupráce praktických dětských lékařů a specialistů v oboru chorob ušních, nosních a krčních. Pediatrie pro praxi, 2001/2. Dostupné na World Wide Web: SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003 VAŠEK, Š. Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava: 1984 Hypertextové odkazy: www.agbell.org www.asha.org www.infanthearing.org