OKRUHY KE ZKOUŠCE SPLBP_LIN 2 SPECIALIZACE: LOGOPEDICKÁ INTERVENCE U JEDINCŮ S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ 1 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped – základní úkoly logopeda, příprava logopedů v ČR i v zahraničí. Profil vysokoškolsky vzdělaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie. 2. Komunikace – význam komunikace v životě jedince. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Jazyk a řeč. Narušená komunikační schopnost, vymezení narušené komunikační schopnosti, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3. Historie péče o osoby s poruchami komunikačních schopností v ČR i v zahraničí. Významné osobnosti logopedie. 4. Systém poskytované logopedické intervence v ČR (charakteristika jednotlivých rezortů). Aktuální platná legislativa. 5. Raná intervence. 6. Speciálně pedagogická centra zabývající se problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí a žáků. Funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení, legislativní zabezpečení. 7. Ontogeneze dětské řeči. Vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči. Podmínky správného vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. 8. Logopedická prevence – primární, sekundární, terciární. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. Přípravná cvičení – dechová a fonační cvičení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgánů, rozvoj grafomotoriky. Průpravná cvičení ke správné výslovnosti všech hlásek. 9. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 10. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 11. Přístroje a pomůcky, využívané v logopedické praxi. 12. Narušený vývoj řeči - vymezení, kategorie narušeného vývoje řeči. Možnosti stimulace vývoje řeči. 13. Opožděný vývoj řeči - příčiny opoždění ve vývoji řeči, metodika logopedické intervence u dětí s opožděným vývojem řeči. 14. Vývojová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči, etiologie, projevy, péče o dysfatické jedince. 15. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. Metodika reedukace dyslalie. 16. Poruchy tempa a plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis. Současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí. Tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 17. Poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie. Komplexní péče poskytovaná jedincům s palatolalií. 18. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče o jedince s orofaciálními rozštěpy. 19. Neurotické a psychotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie, způsoby poskytované intervence. 20. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče. 21. Dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie. 22. Afázie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Péče o jedince stižené afázií. 23. Poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace. Hlasová hygiena. 24. Symptomatické poruchy řeči – vymezení, charakteristika, etiologie. SPŘ u jedinců s mentálním postižením, logopedická intervence u osob s mentálním postižením. SPŘ u jedinců s tělesným postižením, logopedická intervence. SPŘ u jedinců s těžkým zrakovým postižením, specifika logopedické intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením a nevidomých. 25. Současné RHB a fyzioterapeutické metody a koncepty využívané v logopedické praxi. 26. Řeč jedinců s SPU, specifický logopedický nález. 27. Zastoupení komunikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.