SP4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 Etopedie SVV3S_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 Etopedie Vyučující Mgr. Jarmila Matochová 175853@mail.muni.cz Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s inkluzivními přístupy v edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po absolvování kurzu budou studenti schopni analyzovat protektivní a rizikové faktory v edukačním procesu etopedie, přičemž v daném kontextu budou schopni uvažovat taktéž užívanou terminologii včetně nálepkování. Studenti se seznámí se základními klasifikacemi poruch chování, získají legislativní rámec pro vzdělávání jedinců v riziku a s poruchou chování a budou jim představeny školská zařízení dětem dostupná. Orientační osnova kurzu Termín Témata 18.2. Etopedie v systému speciální pedagogiky Cílová skupina etopedie 4.3. Poruchy chování a emocí (PCHE)- definice, charakteristika dle Bowera Tendence a trendy v současné etopedii - nálepka jako bariéra socializace, relativita posuzování chování, předcházení nálepkování, terminologie Odevzdat úkol Anotace vidoedokumentu(4.3.) 18.3. Edukační proces – cíl edukace, edukační roviny etopedie, úkoly, fáze Klasifikace PCHE 1.4. Kauzální faktory vzniku PCHE Projevy dítěte s PCHE Odevzdat úkol Práce s kazuistikou (1.4.) 15.4. Edukace dítěte s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluze) Charakteristika školských zařízení pracujících s PCHE (DÚ, DD, VÚ, SVP) 29.4. Ústavní a ochranná výchova Legislativa 13.5. Opakování Odevzdat úkol Tvorba testových otázek (13.5.) 20.5. Předtermín (bude ujasněno) Požadavky k absolvování semináře 1) Aktivní účast na seminářích a. Dovolená maximálně 1 absence b. Absence musí být omluvena předem, maximálně druhý den po konání semináře 2) Písemný test, který se skládá z 20 uzavřených otázek ověřujících znalost předepsané literatury (první termín pravděpodobně v týdnu 20. 5. 2013; další termíny vypsané v IS). Nepovinné úkoly Odevzdání průběžných úkolů, které vychází z probíraných témat a mají za úkol aktivně propojit teoretické poznatky s praxí. Zadání úkolů včetně termínů viz níže. Za úkoly získáváte body, které se Vám přičítají k bodům ze závěrečného testu. a. Anotace videodokumentu (termín odevzdání: 4.3.) b. Práce s kazuistikou (termín odevzdání: 1.4.) c. Tvorba testových otázek (termín odevzdání: 13.5.) Hodnocení výstupů kurzu Celkem je možné během semestru získat 24 bodů: - v písemném testu je možné získat maximálně 20 bodů. Zkouškový test bude mít formu skenovacího testu s 20 uzavřenými otázkami. Je možné více správných odpovědí (i všechny!!) - Za průběžný úkol č. 1 a č. 3 je možné získat maximálně po 1,5 bodu o 1,5 b včasné odevzdání bez výhrad; o 1-0,5 b za včasné odevzdání s menšími výhradami ke zpracování, o 0 b včasné odevzdání s hrubými nedostatky nebo za odevzdání po termínu. - Za průběžný úkol č. 2 je možné získat maximálně 3 body o 3 b včasné odevzdání bez výhrad, o 2,5-0,5 b včasné odevzdání s menšími výhradami ke zpracování, o 0 b včasné odevzdání s hrubými nedostatky nebo za odevzdání po termínu. - Práce budou hodnoceny během následujících dvou týdnů po termínu odevzdání, body budou zaznamenány do Poznámkového bloku. Ukončení předmětu kolokviem: - Kolokvium bude studentovi uděleno za zisk minimálně 15 bodů (tzn. 75 % z 20 testových bodů; body z úkolů se přičítají k bodům dosaženým z testu jako extra bonus) Povinná literatura: - VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. - VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9. - VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591. Těším se na setkávání, Mgr. Jarmila Matochová