Edukace žáků s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluzivní vzdělávání) } Postoje žáků s PCH ke škole a k učení (Vojtová, 2012) } Současné trendy ve vzdělávání } Inkluze } Individualizace } Všestranný rozvoj jedince } Podpora dítěte } Kvalita života } Participace Systémový rámec pro vzdělávání žáků v riziku/s PCHE - hlavní vzdělávací proud } Vzdělávací politika státu } Bílá kniha: } Legislativní dokumenty } Školský zákon } Vyhlášky } Kurikulární dokumenty } RVP Školský zákon Povinnosti školy při individualizaci výuky 1) podmínky vzdělávání 2) poradenská pomoc 3) podmínky při ukončování 4) hodnocení 5) organizace a forma vzdělávání 6) asistent pedagoga Školský zákon Žáci s SVP: - zdravotní postižení o PAS; o Vývojová porucha chování (hyperkinetická) - zdravotní znevýhodnění - sociální znevýhodnění o rodiny s nízkým sociokulturním postavením o ÚV a OV o Postavení azylanta a účastníka řízení o azyl RVP – Rámcový vzdělávací program } Obsah vzdělávání } Zapojení žáků s PCHE do vzdělávacích aktivit } Příležitost naplnit vzdělávací potenciál } Kompetence např. } Kritického myšlení; Jednání bez podléhání manipulacím; Tolerovat odlišný názor ; Respektovat vymezená pravidla } Cíle vzdělávání } Základní cíle: Vztah k celoživotními učení; Schopnost pracovat v týmu } Dovednosti: komunikace, řešit problémy, strategie učení } Vztah k sobě: poznávat sám sebe; zdraví } Vztah k druhým: respektování druhých Podmínky efektivní výuky žáků s PCHE } Individuální nebo skupinová podpora } Přípravné a speciální třídy } Využívání speciálně-pedagogických metod a forem práce } Nižší počet žáků ve třídách } Prostorové uspořádání } Obeznámenost pedagogů s problematikou PCH } Případná tvorba vlastních učebnic } Dva pedagogové ve výuce } Spolupráce s odborníky Bezpečné prostředí školy } Posiluje motivaci } pozitivní prožívání } posiluje sebehodnocení a sebevědomí } Působí na žáky formativně } Zvyšuje otevřenost a spolupráci žáků a rodičů } Pravidlo 4x3 principů bezpečného prostředí } Orientace žáka } Dosažitelnost cílů } Sociální začlenění } Hodnocení } Stručnost } Přiměřenost cíle } Akceptace } Informace } Srozumitelnost } Zainteresování žáka na cíl } Rovnováha } Individualizace } Zpětná vazba } Blízkost cíle } Otevřenost } Perspektiva Spolupráce s rodinou } Rodina je místem primární socializace, škola je spolu s rodinou významným sociálním prostředím, je za socializaci spoluzodpovědná