1. Metody vývojové psychologie (znát rozdíly mezi longitudinálním a transversálním výzkumem, vědět co je to kohorta, anamnéza, katamnéza) 2. Vývojové teorie (definice duševního vývoje; charakteristika stadií a jejich věkové zařazení : S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, Kohlberg, C. Gilliganová, Bowlby a Ainsworthová - vývoj attachementu, neboli rané citové vazby; Bandurova teorie sociálního učení). Vývojové úkoly podle Havighursta pro jednotlivá vývojová období (adolescence až stáří). Teorie adaptace na stáří. (Pojmy: frustrace, frustrační tolerance - posilování odolnosti vůči zátěži, maladaptace, deprivace, subdeprivace, ekvilibrium, asimilace a akomodace, kritická fáze vývoje, separační úzkost) 3. Tělesný vývoj - novorozenecké reflexy a jejich vyhasínání, vývoj hrubé a jemné motoriky (mezníky ve vývoji lokomoce, vývoj úchopu), tělesný vývoj jako podmínka školní zralosti, tělesné zrání (maturace) - puberta, adolescence, involuční změny ve stáří. Sekulární akcelerace pohlavního dospívání ( pojem, souvislosti, důsledky). 4. Vývoj poznávacích procesů: změny čivosti a vnímání (vývoj zrakové ostrostí, vnímání prostoru, hloubky - např. od kdy dítě pozná, jak je vysoko? Nebo jak je jedoucí auto daleko?), vývoj pozornosti (přechod mezi pozorností nezáměrnou a záměrnou, rozdíl mezi nimi a souvislost se zráním nervové soustavy; jak dlouho přibližně lze očekávat že se dítě dokáže soustředit v první třídě? Přiměřená pozornost jako podmínka školní zralosti, jak se k sobě má rozvoj pozornosti a dětská hra?) 5. Vývojové změny paměti (V kterém věku dítě preferuje mechanické zapamatování? Jak to souvisí s úrovní myšlení? Čím lze rozvíjet logickou paměť?) Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení (dyslexie, dyskalkulie, dyspraxie, dyspinxie, dysortografie) 6. Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů - čili vývoj myšlení. Mentální lateralita. (Od kdy se dělá zkouška laterality, co to je jak se to dělá a proč). Mentální retardace. Vývoj řeči - rozvoj slovní zásoby, používání předpojmů a pojmů. Vztah myšlení a řeči. 7. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky (pojem bájivá lhavost, od kdy dítě vykazuje příklon k realismu, kritický realismus). Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby (stádia dětské kresby a její význam). 8. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality (synchornní a asynchronní interakce mezi pečující osobou a novorozencem - in Langmeier; Jak vypadá prožívání malého dítěte z hlediska intenzity, hloubky a trvání prožitku? Co znamená citová stabilita a jaký má vztah ke školní zralosti, v jakém věku očekáváme větší citovou labilitu jako běžnou součást daného vývojového stádia, jak charakterizujeme citovou zralost v dospělosti?). Vývoj a teorie hrové aktivity. (význam hry, stádia dětské hry - popsáno ve Fontana, D. Psychologie ve školní praxi) 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání. (Připomenout si co znamená vnitřní a vnější motivace, ovlivnění výchovou, ve škole - též Fontana) 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky odlišnosti v rolové socializaci). 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.). Vývojové změny sebepojetí. 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace, výkonová motivace, aspirace). Periodizace duševního vývoje - nechť panuje shoda pro potřeby zkoušky (Švancara, 1973): 1. Prenatální obd. (od početí do narození); 2. Novorozenecké (od 6 týdnů); 3. Kojenecké (do 1 roku); 4. Batolivý věk (1-3); 5. Předškolní věk (3-6); 6. Školní v. (6-11); 7. Pubescence, dospívání (11-15); 8. Adolescence, mládí (15-20); 9. Mladá dospělost (20-30/2); 10. Střední d. (30/2 - 46/8); 11. Zralá d. (46/8 - 65); 12. Stáří (65 - 75); Vysoký věk (nad 75) Průřezové téma: školní zralost (jaké jsou požadavky na dítě, testování školní zralosti - Langmeier)