Zápočet bude udělen za: A. aktivní účast na seminářích = 1 povolená absence, ostatní absence nahrazovat v jiných mých seminárních skupinách B. realizovaný týmový výzkumný mini projekt a jeho představení v hodině + písemný výstup v podobě seminární práce (počet stran dle počtu lidí v týmu – 1 člověk = 2 normostrany) C. Práce bude odevzdána DEN PŘED před představením v hodině elektronicky do Odevzdávárny ve tvaru: Den_ hodina_ (konání semináře)_sudý/lichý_ příjmení1_ příjmení2 (autorů práce) Např: Pondělí_14.50_sudý_Nováková,Pokorný, Nepustilová... (neodevzdávajte práce e-mailem, práce poslané na mail jakoby neexistovaly) ad B) Požadavky na formu seminární práce: - rozsah normostran dle počtu lidí v týmu (http://cs.wikipedia.org/wiki/Normostrana) - struktura: 1) Titulní strana – jméno autorů/ek, datum, den a hodina konání semináře + sudý/lichý, jméno vedoucí semináře 2) Úvod - jak a práce vznikala, jak jste se domlouvali a organizovali – POPIS PROCESU 3) Teoretická část pojednávající o sledovaném vývojovém období – musí v ní být použity alespoň dva z doporučených základních zdrojů literatury za dodržení citačních pravidel. Plagiát je důvodem k odmítnutí celé práce. Jak omylem nevyrobit plagiát najdete zde: Portál pro podporu informační gramotnosti (sekce plagiátorství) http://www.infogram.cz/. Nebo též jak správně citovat vám poradí kurz RING v moodlince: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=632 4) Výzkumná část – dle typu výzkumu a) Použité metody a jejich specifika/ může být popis též vlastní metody, postupu výzkumu s odůvodněním proč právě takto. b) Popis účastníků výzkumu a způsob jejich získání (eticky zpracované údaje o zkoumaných osobách, získaný informovaný souhlas od plnoletých osob, u neplnoletých souhlas jejich zákonných zástupců). c) Součástí této části bude i oddíl DISKUSE – jedná se o vztažení zjištěného k teorii. Diskuse je nejdůležitějším oddílem celé práce, jelikož prokazuje jak dokážete nad tím, co děláte uvažovat. Sem můžete uvést vybrané pasáže z rozhovoru, ukázky produktů činnosti či popis dat získaných pozorováním a budete uvažovat odpovídat na otázku „Jak toto souvisí s tím, co jsme četli a v teorii napsali o lidech v tomto věku?“ Zde se můžete pokusit formulovat i teorii vlastní! Běžná potíž v této části: nevhodně zvolená teorie v teoretické části, takže není k čemu vztahovat. 5) Závěr – vlastní názor a hodnocení celého procesu vzniku práce, co myslíte, že bylo přínosné, na co byste si dali příště pozor. Možné inspirace pro mini-projekty a) Pozorování dítěte či dětí při kresbě, kombinované s rozhovorem nad kresbou b) Pozorování dítěte či dětí při hře (nejlépe více pozorovateli) c) Rozhovor s adolescentem d) Rozhovor se seniorem (mít na paměti vývojově psychologickou perspektivu) http://www.cackon.net/docent/soubory/ Výv psych. Cviceni.doc - Je možné cvičení tvůrčím způsobem kombinovat, své účastníky výzkumu však nepřetěžujte Základní zdroje literatury viz sylabus k předmětu SZ7BP_sPDV Seminář k psychologii duševního vývoje Případně: Macek, P. (2003). Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. Říčan, P. (2004). Cesta životem. Vývojová psychologie. Praha: Portál. Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. K metodologii: Gavora, P. (2001). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6 Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Kohoutek, R. (2006). Metody poznávání osobnosti a duševního zdraví žáka. První vydání. Brno: Masarykova univerzita.Pedagogická fakulta. ŠVAŘÍČEK, Roman;Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor: M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. http://rudolfkohoutek.blog.cz/1002/stadia-rozhovoru-jako-poznavaci-metody Další užitečné informace můžete najít na stránkách katedry psychologie: http://www.ped.muni.cz/wpsy/dotazy_odkazy.html