VV7BP_ZTVV/1,2,3 Anotace předmětu Cílem semináře je seznámení se základními principy koncepce umělecko-pedagogického výtvarného projektu a prozkoumání podoby současné výtvarné pedagogiky zaměřené nejenom na standartní školy (ZŠ,SŠ,ZUŠ), ale také na alternativní edukativní zařízení (centra pro zájmovou činnost, instituce zabývající se artetererapií, edukativní instituce v oblasti speciální pedagogiky). V průběhu realizace programu semináře je průběžně diskutována otázka vztahu výtvarné pedagogiky k současnému umění a k humanitním disciplínám (psychologie, sociologie, teorie komunikace, antropologie). Osnova – doporučená inspirativní témata projektu k zápočtu 1. Ještě než se všichni staneme „jedinou masovou bytostí“, zakusíme nejrůznější dílčí „konce světa“: konec ticha, konec intimity, konec pomalosti, konec soukromí, konec možnosti „pozitivní izolace“ atd. Možná i konec individuality. S.M.Blumfeld: Zpráva o životě bez médií. In: revue Prostor, Výbuch informatické bomby. XXVI. ročník, Praha 2008. S. 52 (projekt rozvíjející činnosti v kontrastu ke konzumní informační společností) 2. Živá hmota je svou povahou zcela odlišná od hmoty neživé. Nikoliv svým látkovým složením, či silami, které se v ní uplatňují, nýbrž svým utvářením, uspořádaností organizovaností, jež dovolí aby se ve vnějších projevech zračil vnitřní tvar. A ukázali jsme, že právě ve vnitřních tvarech spočívá povaha skutečnosti. Z. Neubauer: O počátku, cestě a znamení času (úvahy o vědě a umění). Malvern. Praha 2007. S. 92 ( Projekt rozvíjející práci s hmotou a jejími přirozenými vlastnostmi, možnost navázání projektu na biologii) 3. Co se týče těla jiných, stejně tak jako těla mého vlastního, nemám žádný jiný způsob poznat lidské tělo než žít v něm – což znamená převzít zodpovědnost za drama, jež protéká mnou, a nechat splynout svou identitu s ním. Maurice Merleau-Ponty In: P. Morganová: Akční umění. Olomouc. Votobia 1999. S. 99 (Projekt zaměřený na práci s tělem, inspirace body-artem) Požadavky k zápočtu Student vypracuje návrh umělecko-pedagogického projektu (část projektu může být realizována, ale realizace není podmínkou). Projekt (graficky upravený buď v programu Power-point, Flash či jiném grafickém editoru) by měl obsahovat textovou část v rozsahu 2 stran a obrazovou část v rozsahu 20 fotografií. Hodnocena bude originalita nápadu, umělecko-edukativní hodnota, pravděpodobnost využití v praxi a výtvarná úroveň grafického zpracování. Literatura Uvedena na webových stránkách hanababyradova.wz.cz