é i&ffltk UK-Eroho 1.. .v, 31 1000220SH Jlftl KOLÁR Mm NÁRODNÍ iJlJlJ JIŘÍ KOLÁŘ 1969 ILLUSTRATIONS © JIŘÍ KOLÁŘ 1969 1000220514 JMÉNO Usedni ke stolu a nemysli na nic Vezmi pero a napiš přes celý čistý arch milované křestní jméno Náhle vstaň běž ke dveřím prudce otevři počkej s rukou na klice zavři mlčky se vrať ke stolu přečti nahlas jméno na papíre Prš křížem krážem přes list další jména vyskoč odhoď pero vyběhni na chodbu zůstaň na prahu a řekni: - Opět nikdo! Otoč se do bytu přemni si tvář a zašeptej: — Opět všichni! SIAMSKÁ DVOJČATA -p- ......-V., -^_____________.........._ KDE JE? POCTA P. PICCASOVI Nasaď do psacího stroje čistý papír a pokřti křestními jmény všechny věci kolem sebe Například: Karel Stůl Marie Kniha atd Připiš k některé věci datum narození k jiné místo k další životopis nebo zvláštní znamení uprostřed práce vyběhni před dům rozhlédni se pečlivě po okolí a zeptej se k nebi: — Nebyl zde někdo? Cekej na odpověď Potom zklamaně rozhoď ruce pohlédni na hodinky a řekni sám sobě: — Je tři čtvrtě na pět, kde je? KDO TO MUZE BYT? Ulehni naznak doprostřed místnosti zavři oči a soustřeď kolem sebe všechny lidi ptáky zvířata i věci které jsi poznal nebo po nichž jsi toužil Vstaň postav se na špičky a snaž se spočítat všechny kdo měli přijít Náhle ustaň přistup ke dveřím naslouchej s uchem na výplni pohlédni klíčovou dírkou přilož ucho k podlaze dej znamení o ticho s ukazováčkem na rtech směrem ke stropu vsta ň naslouchej s dlaněmi na uších směrem ke stropu a požádej o ticho s ukazováčkem na rtech směrem k podlaze potom se rozhlédni po místnosti a zeptej se: — Někdo přichází, kdo to může být? EINE MILLIARDE -- NIKDO NIKDY Nakresli na podlahu čtverec kruh trojúhelník a lichoběžník Postav do obrazců předmět denní potřeby knihu přístroj do posledního se postav sám — vyzkoušej všech šestnáct variací sestavy které poskytují obrazce Potom zapni rádio svlékni se připoutej k nahému tělu předmět knihu i přístroj vyčisti hlavu od myšlenek setrvej několik vteřin v klidu a řekni: — Od prvního pohledu jsem tě miloval Naslouchej a po chvíli odpověz: — Od prvního pohledu jsem tě nenáviděl . . . Naslouchej a po chvíli pokračuj: Nikdo nikdy tě nemiloval a nenáviděl tak jako já. GRISON WHITE CHAFFEE fV»;í3 tľ^d-...... •; v* V- • i-. ...,.^_r... v---vv 9\i:;-V^\ ^ . ."1.-|t. . | i", *,í ^ í '"' ' STRAŠÁK ? Překřiž dvě hoie na kříž oblékni košili a přes košili kabát Místo hlavy nasaď hrnec s otvory pro oči místo rukou zavěš vějičky a celou figuru ozdob cinkavými předměty Nakonec ji připevni na stojan a postav doma na nejlepší místo TÝDEN K STÁNÍ -WD V 3-i -,ďjiu avBjíím isuKaUmii » rul výtvarnými umři™ ^dovoluje si Vás |HKíVat na.vystavil japonské '■■ avantgardní skupiny gutai # otevřenou «nJ |>álku L 7ÍH 1967 v Galerii Václava bpály Praha i, Národní třída 'Mí 7, £ E, Cártkm Ha 4,31. h 1 nrl k D-wřiSSB,, io M XftřuULlW ťti-liii,.. .i. J. - ' ■ " " Pr, a. IfftM 11 Ulož do zavazadla vše od pyžama po kartáček na zuby jako by ses chystal na dalekou cestu Potom všechno rozlož do řady jako bys očekával přísnou celní prohlídku PROSBA I dilo v zrodu Sestav postup zrodu například — boty od jejího fiktivního stavu v kusech kůže částech potřebného materiálu až do hotového výrobku se zachovanými aplikacemi opracovávaných dílů STUDENT <-'->;rřl. f!W .tf iws^íftf f ľ:Kŕ lŕr,i.:r, ŕ.»r «v;rfŕ > ***** říř =tr.*, r~r i^m C' ■=>!.'(! 'a i^Ě JÍM Sŕŕ iSlrrs/ŕn ;.:f;:rsa ff,:5,. -;-/h-jíí'.;::-:'>:-v::> ,'"-*Vr.T v•• •. :■ :■: „v*r-ni>r ~ wHiítl „j.,.-, íikt:*!- •• - li-! íJfcřd soi.jí Bř-ůj-í W„J1j, ,(=■: . í- ^- Sr,.;M,„. ....... s ^■jsr.iííi.' •• . . í;:ti riVv . 0 "I * HJlu;? »■ i JSÍ!rS«ii ŕ;-.'ŕi. ^líí n tffil, W*«f. w fnS.■= „,„..,;. . .-:■«.:■;K ,,, %;u>ŕ.ti Bdí! / v:;;- *-rf!a~i .i,. sm=> BrřTa^;. : ; .. ■. ■ ~* '■; #» .,iv-i„:, ....h ľj c.:.^,., tj. ,<:„i: t.,.c. fcíEES «r t.<:si í vyiMt fUirfŕ. Jfi l =. =4*,F^arn IrTTiSrjr SMÍM ŕ í( w r. !ír!ř ..■ i^y^fMtJj frlfaÍÍaU.Í ».r! J^.w: h;v:=.. É'KG'HJ'Í'J.K'L t; M N O P Q R S .s:f.-'a-.ú*yiW':x.-v-«2'^' OJLibaU ......, i CO BY SIS PRAL Vyznač na mapě nebo popiš místo kam bys postavil nebo položil stometrový banán stejně velkou postel jehlu krabičku od cigaret fotoaparát klíč žehličku metr konev žárovku atd co by sis přál TŘEŠTĚNI > ■ ■ > RUKA -■-----1-----■ ■ -■---i-----» » 1 .NHTJIITnfl JU If. I|WW1|PI WfPlü • *» («X MM N ' pi^lkliu IDIlft'ľl *■•* IM»! • **/Tl ■ i.a pwaa >d II iu MM i.ai^tK.4 -£IF«< t «mW ""«««Hi -X* ,ii h>-iU K nn.i.,1". <« aa i- _.. mi Sm4* m m— * i- - 3R ľ»ifcHi=, Hl. ai.,1 — H'Vlt ...II-'- ■ u y,|J aitrai* iui...ri>ih ■> fVr iitiJi •^UMIHHL KHlUrt > i-.i i.. Ir *l iiiniiyoromijttcWtsfirté i v DÉľasli oněEKké tvorbT ' - ŕ lili ■•Vísii'S ŕ~" uíj^ ^"Vu"-^''«-1 r°'*'- Věra Smetanova Obkresli levou ruku na tuhý potištěný papír Pak ji vystřihni libovolně rozmnož v místech dlaně vybodej slepeckou báseň druhou stranu opečeť podepiš a zasuň pod dveře domu s počmáranou omítkou do kterého jsi nikdy nevstoupil VŽDY SVATBA, VŽDY SMRT PARTITURA Usedni snímek bude napřed zpředu pak z pravé a z levé sírany Nyní otisky prstů váha výška objem hrudi pasu krku délka paží nohou pohlaví Vše zanes na notový papír jako nějakou partituru a pokračuj: Jméno bydliště stav narození atd všechny obvyklé údaje pro výslech Nakonec převaž ručníkem oči a jdi se napít z kohoutku vodovodu PARIDOV SOUD 1 I JARNÍ Vyhledej místo kde děti hrajou kuličky polož do každého důlku píšťalku nebo nožík peníz kovovou figurku nebo jinou hračku a pečlivě důlky zahrab Odejdi kus cesty pozpátku kus poslepu kus jednou nohou na chodníku a druhou na vozovce kus pata špička . . . B. G. KUP A PUST Kup bílou myšku nebo ještěrku stehlíka morče užovku nebo veverku a pusť ji na místě kde přišel někdo o život Na odchodu obejdi strom kandelábr mravence auto dům odhozenou jízdenku cokoliv tolik věcí nebo bytostí kolik lásek proběhlo tvým životem BÄSEŇ DOTYK Vzpomeň na první milostný dotyk a postupně jak tě zastihovaly napodob všechny úkony lásky Napiš žárlivý dopis a spal jej Roztrhej vlastní fotografii a hoď do kanálu darovaný předmět KA2DÝ JINAM ■.....»TÍ&WÄ POCHOD Postav se do rohu místnosti zavři oči počítej do sta otevři oči a vykroč levou nohou do protějšího rohu tak aby ti tato cesta aniž usedneš ulehneš nebo porušíš směr trvala nejméně hodinu Alespoň v heslech zaznamenej vše co tě za celou dobu napadne nebo vyvstane z paměti PERNÝ DEN JIŽ NIKDY tíi: Nastup do tramvaje nebo autobusu a přesně si uvědom chvění pod nohama zvuky uvnitř i venku život kolem přítomnost druhých vzpomeň kolikrát jsi tak jel kam odkud s kým hádej na co kdo myslí čím je co prožil co čte jaký měl sen někde v paměti udržuj dostatečný prostor pro to co bys chtěl aby tě potkalo co tě znepokojuje na co zapomínáš a přitom stále naslouchej volání myšlenky co bys dělal kdybys věděl že se již nikdy nevrátíš domů ZMIZENÍ VYVĚS VYZNAČ PODEJ Vyvěs za okno cedulku: NEKOUPÍM SBÍRKU ZNÁMEK NEVYMĚNÍM BYT NEVYUČUJI HŘE NA KLAVÍR NEZABĚHL SE PES Vyznač na dveře: PŘIJDU ZA STO LET ZAMĚSTNANÝM VSTUP ZAKÁZÁN VYRUŠUJTE ZNEČIŠŤOVÁNÍ SE NETRESTÁ PLIVEJTE NA ZEM VSTUPTE JEN BEZ VYZVÁNÍ Podej inzerát: PRODÁM KOČÁREK PRO OSMERČATA HLEDÁM NEINTELIGENTNÍHO MUŽE KUŘÁKA PIJANA KARBANÍKA ŠKAREDÉHO ZVRHLÉHO TRESTANÉHO VYLIDNÍM NEW YORK NA POČKÁNÍ VYMĚNÍM KRABIČKU ZÁPALEK ZA PYRAMIDU NAUČÍM ZDARMA CHODIT PO STROPĚ POCTA O. B. v*-** # ,* «v« >>v.tf.«V. , líttj,,,, '"""«■■: \l* '1" H"1* 'I^' ^i.*"'*- 7 BÁSEŇ TICHA E. J U L I Š O V I Sesbírej hromádku oblásků a sestav z nich kdekoliv i s nadpisem oblásek za obláskem jako slovo za slovem řádku za řádkou jako verš za veršem pohlednou báseň FRONTISPICE PRO E. J. VZPOMÍNKA Postav se zády ke dveřím obejdi místnost přitom pravou rukou diriguj pochod a levou se všelijak drb dokud nevyjdeš z domu Před vchodem chvíli postůj s hlavou vzhůru jako by ti tekla krev z nosu pak vykroč po lemu chodníku do města o zamrkej na každého kdo na tě pohlédne Před každým potravinářstvím smekni před výčepem změň krok před konfekcí ohrň nos před obuvnictvím zakulhej před hračkářstvím poskoč před telefonní budkou zacpi uši a tak podobně dál do omrzení LISTOPAD trikrát nic 1, Zkus pohádku o městě potaženém smutečním suknem a pokryj svůj byt černou nebo jinou látkou kterou zvolíš Nakresli křídou na podlaze situaci pouličního neštěstí jak je zaznamenává dopravní policie i s kaluží krve zasypanou pískem Představ si postavy a vymysli jména patronů šicích strojů traktorů televizorů kuchyňských robotů píchaček počítaček těžních věží pecí ponků POCTA TRANSPLANTACI SRDCE VZDUŠNÁ SOCHA Postav se na dobře osvětlené místo ohmatej vzduchový balvan před sebou chvíli jím otáčej odstup oblékni plášť zapal cigaretu pusť rádio zvedni náčiní a začni tesat Za nějakou dobu odejdi vrať se s párátkem mezi zuby s lahví v ruce a pokračuj v práci Několikrát od sochy odstup oprav detaily náhle pohlédni na hodinky odlož dláto i kladivo znovu si zapal nalij víno napij se usedni na židli a dlouho jako uhranutý se skleničkou v ruce pozoruj cos udělal ULOŽENO - ADRESÁT ZASTIŽEN ■ V ľ UJUL€WÍgr Mni O - ZUtmi f | j Mi-.- SVAZ CtSKOSKMNJK* Vb...... OTAKARA S lil«d bud* UMkrrtlU «4 irttHi ÉT*V tóřlfiři "lby M Nod-estínjí-li s« k |adMiíi * iiŕääífifky, m ■»_ii»m-roľU.w. .Muiii i mil w'ÍSJmJL i*: I<- w m L NA SHLEDANOU Spolkni něco hořkého natři si bíle ruce a sepiš bez škrtání tolik přání kolik je ti let potom vezmi kus černé látky otevři okno a zamávej jako by ses s někým drahým loučil VÁNOČNÍ POZDRAV K. MALICHOVI ► 1 \ yff. ■:- i/. '■' ,,\ \ j- \. v v .v-•,\;í*'. í'V' Ssäí« •/ ^-jw■ hu,- KONEC VŠE NAPRAVÍ Napiš alespoň jedním slovem co si o mě myslíš: Děkuji i. K. MALÉ FINÁLE - NĚCO NEHRAJE NÁVOD K UPOTŘEBENÍ NÁVODU K UPOTŘEBENÍ OD JIŘÍHO KOLÁŘE Vydávání díla Jiřího Koláře je činnost podobající se v mnohém archeologii. Znamená vždycky uvádět věci vzniklé ve zcela jiném kulturním a politickém klimatu do kontextu současného; znamená objevovat vždy část kulturních dějin této části Evropy a mnohdy s údivem zjišťovat, že jsou kontrastní i s kulturně-dě-jinnou přítomnosti. Znamená brát v potaz definici (představu) poezie, na kterou jsme si zvykli, a vždycky ji korigovat. Znamená uvědomit si, že se často setkáváme s původním pramenem, jenž se tedy jenom zdánlivě podobá derivacím, o nichž už se napsalo mnoho stran - znamená to převrátit vztah příčiny a účinku. Básnik, který české poezii odevzdal vymezující díla, jako jsou Limb a jiné básně a Dny v roce, se musil - jako jiní - v padesátých letech odmlčet. Promlouvat mohl jen překlady, á pádnost té promluvy budou napořád dosvědčovat mj. přebásnění Carla Sandburga a Edgara Lee Mqsterse. V té době promýšlí poetické problémy s nejzazši důslednosti a v intenci, jež byla přítomna už v jeho předchozím díle (kde víc než uméni a krása ho zajímala pravda lidského osudu, a kde víc než setrvání na ustálených poetických postupech ho zajímalo jejich porušováni a rozrušování, jež na druhé straně vedlo k nové formálni kázni). Tehdy básník prohlásí, že poslední moderní básni je Eliotova Pustá země (dosvědčující nejen rozklad tradičních lyrických schémat, ale i rozklad lidských významů); po ni už nelze poezii tradičně dělat. Až potud je to gssto negativistické. Kolář mu však ve své další práci dává pozitivní obsah. Poezie se dá dělat z čehokoli, dokazuje Kolář, a dosvědčují to tsho" stepedcé- básně, evokogra-my, hloubkové básně, roláže, chiasmáže a básně-objekty. Se slovy zachází jako s materiálem, jako s věcmi; a věci, nejrůznější věci, jichž se denně dotýká každý z nás, vstupují samy ve své fyzické existenci do jeho „optických básní". O několik let později dospěl k obdobnému poznání teoretik francouzského nového realismu Pierre Restany, když vyzval k zrušení distance mezi u-měním a skutečnosti a k zavedení „sociologické reality moderní společnosti" do umění. V básníkově díle tehdy došlo k podivuhodné proměně. VidaLse slov, alespoň v jejich významech (skutečnost už dávno svědčila o naprosté libovolnosti v přiřazováni významu slovům), a tím še vzdal gramatické syntaxe. Čim dále, tím více se uchyloval k předmětům (stopám po člověku) a také slova chápal jako předměty, a tím došel k syntaxi výtvarné. Vzdal se šalby slov, ale nevzdal se poezie; jenom ji viděl jinde: „A k asamblážim mě přivedla návštěva Osvětimského muzea. Byl to pro mne jeden z nej větších otřesů, jaké jsem zažil: zasklené obrovité místnosti plné vlasů, bot, kufrů, oděvů, protéz, nádobí, brýlí, dětských hraček atd. Všechno poznamenané strašlivým osudem, poznamenané něčím, na co uměni nestačilo, a snad nikdy nebude stačit." A tak se stal nevyduvatelným podruhé: objevovatelům „všedního dne" (daného dávno jeho Dny v roce), křisitelům apollinairovského akademismu i objevitelům věcné a střídmé lyriky moderní společnosti (dané zmíněnými Kolářovými překlady) nebylo jeho dilo poetické, zdálo se jim spíše hříčkou, snad zajímavou, ale rozhodně se octnuvší mimo oblast poezie. To však už bylo v době, kdy se význam Kolářova směřování osvědčil i v souvislostech mezinárodních jako původní přínos, a kdy i doma byl vliv jeho názorů nesporný. V roce 1964 vychází výbor z jeho starších prací (po rok 1947), roku 1966 a 1968 další svazky několika sbírek z padesátých let (Vršovický Ezop a Nový Epiktet) a snad už letos vyjdou jeho díla, která se s tradiční (nebo jak říká J. Hiršal „přirozenou") poezií rozešla radikálněji. Přítomný výbor jeho dvaapadesáti básni-návodů a dvaapadesáti koláží je vlastně pokračováním archeologické práce; odkrývá vrstvu téměř nejranější. Mohl by být docela dobře nazván Týdny v roce, aby se tak naznačila zcela zřejmá souvislost se sbírkou, o níž už byla řeč. Básně-návody nás nesmějí oklamat svou dokonalou lyrickou podobou; kdybychom se spokojili jenom s jejich četbou, nebyli bychom právi autorovu záměru. Jsou určeny k realizaci; jejich materiálem není jazyk, nejsou jím už ani předměty (i když tu hrají - jako v kolážích - svou roli svědků člověkova osudu); jejich materiálem je lidské jednání. Poezie se tu převtěluje v lidský čin, jimž je i poznáni sebe sama; už skutečnost, zda návod provedeme či neprovedeme, o nás svědčí; jsou to básně sokratické. Kolář je datuje rokem 1965, mnohé však vznikly dříve. Koláže se poji k návodům jen volně; oba druhy básnického projevu spojuje právě úporná snaha vytěžit poezii z věci z hlediska tradiční poetiky nebásnických, zdánlivě zrušit rozdíl mezi uměním a skutečností, lépe řečeno básnickým gestem povýšit na rovinu uměni skutečnost samu právě v jejich „svědeckých" nebo „doličných" aspektech. O tom výrazně svědci například koláže „Co týden dal", „Vždy svatba - vždy smrt" nebo „Týden v M.". Bylo by v tomto doslovu zbytečné připomínat příbuznosti a vazby, které Kolářovu tvorbu poutají k oněm současným uměleckým proudům, jež si vysloužily názvy lettrismus, konkrétní poezie, evidentní poezie (což je vlastni Kolářův termín), event atd. Jeho dílo je živou součástí tohoto proudu, v mnohém jej předjalo, v mnohém z jeho atmosféry těží. Chtěl bych jenom upozornit na princip většině těchto směřování základní (projevuje se hlavně v Kolářových návodech): princip, který se snaží zrušit distanci mezi divákem a tvůrcem právě snahou o aktivní divákovu participaci. Je to snad princip utopický a nikdy zeelti splnitelný, přece však ukazuje na humanistickou dimenzi této tvorby, daleko předbíhající ostatní formy společenského vědomí i společenské skutečnosti. Když jsem před léty psal o Kolářově tvorbě, poznamenal jsem, že chápána jako znak, musí si teprve vytvořit konvenci, aby mohla být obecněji přijímáno. Jeden z tehdejších literárních arbitrů právě této pasáže použil k ironickému odsunuti takové a jí podobné tvorby někam na sotva „experimentální" okraj současného uměleckého' děni. Jako by nebyla dostatečně známa ona klasikova věta o tom, že uměni produkuje nejen umělecká díla, ale i potřebu je vnímat, tedy své obecenstvo. Musí k tomu mít ovšem příležitost. Tato kniha se snaží takovou příležitost vytvořit. JOSEF HLAVÁČEK OBSAH 1. TÝDEN: JMÉNO / SIAMSKÁ DVOJČATA 2. TÝDEN: KDE JE? / POCTA P. PICCASOVI 3. TÝDEN: KDO TO MUŽE BÝT? / EiNE MILLIARDE 4. TÝDEN: NIKDO NIKDY / GRISON WHITE CHAFFEE 5. TÝDEN: POCTA MOUCHÁM, PAVOUKŮM, RYBÁM, MYŠÍM A PSU M / BEZ NÁZVU 6. TÝDEN: LOŇSKÝ SNÍH / POSLEDNÍ JESKYNĚ 7. TÝDEN: POCTA KOLUMBOVI / BEZHLAVÝ ŽÁRLIVEC 8. TÝDEN: VYRUŠUJI / SMRT VĚDCE 9. TÝDEN: RTY / ROZHOVOR 10. TÝDEN: DOPiS / LOVEC PŠTROSU 11. TÝDEN: RYBA / POZDRAV NEZNÁMÉMU 12. TÝDEN: CHEMICKÝ VZOREC / ODOL 13. TÝDEN: CESTA / POCTA J. B. 14. TÝDEN: TANEC / F. Z. + V. 15. TÝDEN: TVÁŘÍ KE ZDI / QU A X 16. TÝDEN: DOMÁCÍ MUZEUM / POKUS 17. TÝDEN: BÁSEŇ NEBO OBRAZ / KOMÁROV 18. TÝDEN: SOCHA/ ŘECKO V POZADÍ 19. TÝDEN: AMNESTIE / MASKA 20. TÝDEN: PO OTŘESU / PROTI SOBĚ 21. TÝDEN: VSTUP VOLNÝ / VAJÍČKO 22. TÝDEN: NÁVRAT/ MEZI VŠÍM POLICIE 23. TÝDEN: POLIBKY / DESKY 24. TÝDEN: A2 / MÜNCHEN 13 A 23 25. TÝDEN: AŽAŽAŽ / TÝDEN V M. 26. TÝDEN: COKOLIV TĚ NAPADNE / BEZ NÁZVU 27. TÝDEN: SVATEBNÍ OZNÁMENÍ / JEN TEN VELKÝ PTÁK 28. TÝDEN: UTKÁNI/ LIBEREC 29. TÝDEN: POZDRAV / CO TÝDEN DAL 30. TÝDEN: V NOCI / L. NEBESKÝ 31. TÝDEN: SONET/ PAMÁTCE LAJOSE KASSÁKA 32. TÝDEN: PARTE / PAMÁTCE M. BOHATCE 33. TÝDEN: POCTA T. S. E. / M. BUTOROVI 34. TÝDEN: ČERSTVĚ NATŘENO / POCTA MAGRITTOVI 35. TÝDEN: STRAŠÁK?/TÝDEN K STÁNÍ 36. TÝDEN: CELNÍ BÁSEŇ / PROSBA 37. TÝDEN: DÍLO V ZRODU / STUDENT 38. TÝDEN: CO BY SIS PŘÁL/TŘEŠTĚNÍ 39. TÝDEN: RUKA / VŽDY SVATBA, VZDY SMRT 40. TÝDEN: PARTITURA / PARIDŮV SOUD 41. TÝDEN: JARNÍ / B. G. 42. TÝDEN: KUP A PUSŤ / BÁSEŇ 43. TÝDEN: DOTYK/ KAŽDÝ JINAM 44. TÝDEN: POCHOD / PERNÝ DEN 45. TÝDEN: JIŽ NIKDY / ZMIZENÍ 46. TÝDEN: VYVĚS VYZNAČ PODEJ / POCTA O. B. 47. TÝDEN: BÁSEŇ TICHA / FRONTISPICE PRO E. J. 48. TÝDEN: VZPOMÍNKA / LISTOPAD 49. TÝDEN: TŘIKRÁT NIC / POCTA TRANSPLANTACI SRDCE 50. TÝDEN: VZDUŠNÁ SOCHA / ULOŽENO - ADRESÁT ZASTIŽEN 51. TÝDEN: NA SHLEDANOU / VÁNOČNÍ POZDRAV K. MALICHOVI 52. TÝDEN: KONEC VŠE NAPRAVÍ / MALÉ FINÁLE - NĚCO NEHRAJE 53. TÝDEN: JOSEF HLAVÁČEK/ NÁVOD K UPOTREBENÍ NÁVODU K UPOTŘEBENÍ OD JIŘÍHO KOLÁRE JIŘÍ KOLÁŘ NÁVOD K UPOTŘEBENÍ (1965} VYDALO NAKLADATELSTVÍ DIALOG V ROCE 1969 JAKO SVOU 26. PUBLIKACI S POUŽITÍM KOLÁŽÍ J. KOLÁRE GRAFICKY UPRAVIL A OBÁLKU NAVRHL MIROSLAV HOURÁ FOTOGRAFIE KOLÁŽI V. OVSÍK DOSLOV NAPSAL DR. JOSEF HLAVÁČEK EDICE KŘIŽOVATKA, RIDI EMIL JULIS ODPOVĚDNY REDAKTOR DALIBOR KOZEL TECHNICKÝ REDAKTOR FRANTIŠEK ERBERT AA 5,4 VA 5,9 VYTISKLA SEVEROGRAFIA, N. P., PROVOZOVNA MOST NÁKLAD 2000 VÝTISKŮ VYDANÍ 1. 59/044/69 CENA VÁZANÉHO VÝTISKU KCS 24,- 13/4