Dotazník Názory učitelů na možnosti využití badatelsky orientovaného vyučování v primárním matematickém vzdělávání Vážená paní kolegyně, vážený pane kolego, obracím se na Vás s prosbou o pomoc při výzkumném dotazníkovém šetření o jedné z moderních metod vyučování. Dotazník je anonymní. Veškeré informace budou užity pouze pro účely zmíněného výzkumu. Prosím o zodpovězení všech položek dotazníku. Pokuste se u každé z položek co nejvýstižněji zachytit váš názor, postoj. Dotazy jsou koncipovány různě. Tam, kde jsou nabízeny odpovědi, svoji odpověď zakroužkujte. Prosím o označení jedné nebo více odpovědí, které se nejvíce přibližují Vašemu mínění. Jindy prosím o doplnění údajů. V tomto případě je místo na odpověď vyznačeno „linkou“. Děkuji za spolupráci při úplném vyplnění dotazníku. Mgr. Eva Nováková, Ph.D. novakova@ped.muni.cz 1. Pohlaví: a) žena b) muž 2. Kolik je Vám let? a) méně než 26 b) 26-35 c) 36-45 d) více než 45 3. Kolik máte let pedagogické praxe? a) 1 – 3 b) 4 – 6 c) 7 – 10 d) 11 – 20 e) 21 a více 4. Jaké máte nejvyšší ukončené vzdělání: a) středoškolské b) vysokoškolské – učitelský obor 1. obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ 2. jiný učitelský obor (jaký):___________ c) vysokoškolské - neučitelský obor (jaký):___________ 5. Vaše současné pedagogické vzdělávání: a) studium oboru učitelství pro 1. stupeň ZŠ b) absolvování kurzů v rámci dalšího vzdělávání učitelů c) absolvování jiných kurzů, školení d) studium mimo obor učitelství e) v současné době se nijak nevzdělávám 6. Vyučuji: a) na vesnici b) ve městě do 20 000 obyvatel c) ve městě nad 20 000 obyvatel d) nevyučuji 7. Vyučuji: a) na plně organizované škole b) na škole malotřídní 8. Ve kterém ročníku převážně učíte? _________ 9. Jaký je počet žáků ve třídě, ve které v současné době vyučujete? a) do 15 b) 15-20 c) 21-30 d) více než 30 10. Setkal/a jste se s vyučovací metodou, označovanou jako „badatelsky orientované vyučování“ (BOVM)? a) tuto metodu znám a sama ji využívám ve své praxi b) o této metodě jsem byla dostatečně informována, ale nevyužívám ji c) o této metodě jsem nikdy neslyšela, nic o ní nevím d) neznám ji, ale chtěla bych se s ní seznámit 11. V případě, že metodu badatelsky orientovaného vyučování znáte, kde jste se s ní seznámil/a: a) v průběhu vysokoškolského studia b) v rámci kurzů celoživotního vzdělávání c) od kolegů ve škole d) z literatury, internetu e) z jiných pramenů:______________________ 12. Badatelsky orientované vyučování je „metoda orientovaná na žáka. Žáci zkoumají problémy samostatně nebo ve skupinách, rozvíjejí vlastní výzkumné otázky, sbírají údaje, objevují řešení problémů, formulují hypotézy, interpretují výsledky a diskutují o nich“. Příklad využití badatelsky orientovaného vyučování: Objektem zkoumání je zjišťování počtu vrcholů, hran a stěn geometrických těles. Pro činnost se žáky jsou vhodné moderní pomůcky typu Polydron, Geomag nebo Magformers, z nichž jednotlivá tělesa před zahájením objevování sami sestaví. Předpokládanými znalostmi žáka jsou základní tělesa – název tělesa, pojmy vrchol, stěna, hrana. Průběh objevování: Zadání úlohy pro žáky: Vytvořte modely čtyřstěnu, krychle, pravidelného čtyřbokého jehlanu, pravidelného pětibokého jehlanu, pravidelného šestibokého hranolu. Hledejte vztah mezi počtem stěn, vrcholů a hran v jednotlivých tělesech. Realizace experimentu a jeho záznam (samostatně žáky podle pokynů učitele): Počet vrcholů (v), stěn (s) a hran (h) jednotlivých těles zapište do tabulky a pokuste se objevit vztah mezi v, s a h. IMG_1223 IMG_1218 IMG_1231 IMG_1225 počet čtyřstěn krychle pravidelný čtyřboký jehlan pravidelný pětiboký jehlan pravidelný šestiboký hranol vrcholů (v) 4 8 5 6 12 stěn (s) 4 6 5 6 8 v + s 8 14 10 12 20 hran (h) 6 12 8 10 18 Zkoumání – objevování (s nápovědou učitele): Z údajů v tabulce jsme zjistili, že Ø u všech těles je největším číslem vyjádřen počet hran. Dále je zřejmé, že Ø sečteme-li na každém řádku vždy dvě menší čísla (ve všech případech v + s), dostaneme číslo, které se jen málo liší od h – počtu hran. O kolik? Je tento rozdíl v každém řádku tabulky stejný? Ø při bližším zkoumání objevíme, že platí v + s = h + 2. Formulace hypotézy – žáky, případně s pomocí učitele: V libovolném hranatém tělese, majícím v vrcholů, s stran a h hran platí, že v + s = h + 2, nebo v – h + s = 2. Ověření – verifikace hypotézy: Vytvořte modely dalších těles, např. kvádru, osmistěnu,… a ověřte platnost hypotézy (Eulerovy věty) - platí stejný vztah i pro tato tělesa? 13. Považujete tuto metodu, naznačenou v předchozí ilustrační ukázce a) za vhodnou pro matematické vyučování na 1. stupni ZŠ b) jen pro práci s nadanými žáky c) pro 1. stupeň se nehodí, ale je možné ji používat v matematice na 2. stupni školy d) může být vhodná až pro žáky střední školy e) pro matematické vyučování není vhodná vůbec f) nevím, nemohu posoudit 14. Vidíte nějaké objektivní překážky, které neumožňují badatelsky orientované vyučování (objevování) v matematickém vyučování využívat? Jestliže ano, jaké: a) pracovní podmínky na naší škole to neumožňují b) organizační nároky a málo času na přípravu c) velký počet žáků ve třídě d) nedostatek námětů, výukových materiálů a pomůcek e) nízká úroveň znalostí žáků f) nezájem žáků o matematiku jako školní předmět g) preferuji frontální vyučování založené na výkladu učitele h) jiné důvody a překážky __________________________ 15. Jestliže považujete metodu badatelsky orientovaného vyučování za vhodnou, je to proto, že: a) zvyšuje motivaci žáků pro výuku matematiky, vzbuzuje zájem žáků o učivo b) může přispět žákům k lepšímu pochopení učiva, žáci si lépe osvojují poznatky c) poznatky žáků jsou trvalejší d) ušetří ve vyučování matematice čas e) učiteli pomáhá při výkladu (prezentaci) nového učiva f) může přispět k objektivnějšímu hodnocení žáků g) z jiných důvodů: ________________________ h) nevím, nemohu posoudit 16. Jestliže považujete metodu badatelsky orientovaného vyučování za nevhodnou, je to proto, že: a) nevidím žádné důvody k jejímu zařazení do výuky b) není dostatečně efektivní, nedosahuje se při ní lepších výsledků než při běžném frontálním vyučování c) je příliš časově náročná v průběhu vyučování d) je příliš časově náročná na přípravu učitele e) vyžaduje vhodné podmínky a pomůcky f) klade příliš vysoké nároky na znalosti žáků g) z jiných důvodů_______________________ h) nevím, nemohu posoudit 17. Kdybyste měli možnost pracovat metodou badatelsky orientovaného vyučování, využili byste jí? a) ano b) ne 18. Jak často byste metodu badatelsky orientovaného vyučování do Vaší výuky zařazovali? a) velmi často, co nejčastěji b) málokdy, jen v některých vybraných hodinách při probírání vhodného tématu (pojmu) c) zcela výjimečně d) nikdy 19. Na čem by především záviselo (co by ovlivnilo) Vaše rozhodnutí zařadit do výuky matematiky badatelsky orientovanou metodu? a) na úrovni mých vlastních matematických znalostí b) na mých didaktických kompetencích c) na možnosti využít dostatek konkrétních námětů d) na jiných okolnostech_____________________________ 20. Které téma ve výuce matematiky považujete za vhodné pro objevování metodou badatelsky orientovaného vyučování? a) trojúhelníková nerovnost b) vztah mezi obvodem a obsahem geometrických útvarů (čtverce) c) vlastnosti početních operací (komutativnost, asociativnost) d) vztahy (pravidelnosti) mezi čísly v číselných nebo obrázkových řadách e) číselné rébusy (magické čtverce, doplňovačky, tajenky) f) jiné téma_______________________________________ _______________________________________