Skloňování substantiv rodu ženského 1. Doplňte správné tvary plurálu (skloňování podle vz. píseň, kost). Trenér v takových bezesných (noc) ___________ probírá každý detail. Studenti byli brzy hotovi se svými (odpověď) ___________ . K závěrečným (část) ___________ práce nemáme žádné další připomínky. Do společnosti nosí pánové klasický oblek, ke slavnostním plesovým (noc) ___________ patří smoking. Pampeliška pomáhá při chronických (nemoc) ___________ kloubů a žlučníkových potížích. Musíme zabránit častým (krádež) ___________. Mnohé městské (čtvrt) ___________ byly zničeny při posledním nočním útoku. Na (hráz) ___________ rybníka se shromáždily stovky lidí. Ve (zeď) ___________ stavení se drolil písek. Ve svých (paměť) ___________ se často vracel k zážitkům z dětství. Účast na (masáž) ___________ byla velice prospěšná. O tvých (lest) ___________ vím své. Takovým (past) ___________ se raději vyhýbám. Dozvěděli jsme se o mnoha (oběť) ___________ . Nevěřím tvým (řeč) ___________ . Obhajoval své názory několika (stať) ___________ v tisku, ale reagoval i podrážděnými (odpověď) ___________ na přímé dotazy. Jako předseda má široké (pravomoc) ___________. Svou výzvu chtěl předat všem (velmoc) ___________ . Řešení: nocích, odpověďmi/odpovědmi, částem, nocím, nemocech/nemocích, krádežím, čtvrti/čtvrtě, hrázích, zdech/zdích, pamětech/pamětích, masážích, lstech/lstích, pastem atd. Vypište, ve kterých pádech plurálové deklinace může dojít k tzv. kolísání mezi vzory píseň a kost: Řešení: viz materiál z přednášky 2. Napište tvary genitivu v čísle jednotném či množném: skica (j.č.) jóga (j.č.) archa (j.č.) sója (j.č.) idea (j.č.) Troja (j.č.) ovce (mn.č.) košile (mn.č.) chvíle (mn.č.) lžíce (mn.č.) definice (mn.č.) expozice (mn.č.) jeskyně (mn.č.) hospodyně (mn.č.) Řešení: skici, archy, idey/ideje, jógy, sóje, Troje ovcí/ovec, chvil, košil, lžic definic/definicí, jeskyň/jeskyní, expozic/expozicí, hospodyň/hospodyní 3. Doplňte tvary genitivu: Přijíždím z … Břeclav Postupim Boleslav Čáslav Chrudim Hranice Budějovice Vítkovice Nusle Tatry Beskydy Krkonoše Řešení: Břeclavi/Břeclavě, Čáslavi/Čáslavě, Postupimi, Chrudimi/Chrudimě, Boleslavi/Boleslavě, Hranic, Budějovic, Vítkovic, Nuslí, Tater, Beskyd, Krkonoš 4. Převeďte do správného tvaru substantiva ruce, nohy. Po sportovním zápasu si potřásají (ruka) ___________ poražení s vítězi. Vzepřel se o zem (obě ruce) ______________________ . Kontrola se nám vymkla z (ruce) ___________ . Skočil do toho (rovné nohy) ______________________ . Stáli se (založené ruce) ______________________ . Měl špínu na (obě dvě ruce) ______________________ . Holčička radostně tleskala (ruce, ručičky) ______________________ . Stůl stál na čtyřech (nohy) ___________ . Indové nás vítali se (sepjaté ruce) ______________________ . Řešení: rukama, oběma rukama, z rukou, rovnýma nohama, založenýma rukama, obou dvou rukou/rukách, rukama, ručičkama, nohách, sepjatýma rukama 5. Doplňte správné tvary substantiv ženského rodu (uveďte dubletní koncovky). Bavilo vás lézt po (skály) ___________ ? Vyhýbali se (díry) ___________ . Nasbírali jsme hodně (houby) ___________ . Sedávala na lavičce pod košatými (lípy) ___________ . Přines ještě pět (lžíce) ___________ . Pokoj osvětlovalo několik (svíčky, svíce) ___________ . Vydali se plnou (pára) ___________ vpřed. Podíleli se na dokončení projektu významnou (míra) ___________ . Přiložili obvaz ke krvácejícím (rány) ___________ . Podlehl (rány) ___________ osudu. Zapůsobil (váha) ___________ své osobnosti. Skloňování podstatných jmen rodu středního 1. Výrazy užijte ve větách: na jaře o jaru na břiše o břichu do roka do roku v šeru o autu v autě 2. Slova v závorkách převeďte do správných tvarů a určete jejich vzor. Vítr se proháněl po (strniska) ___________ . Už se nezmiňuj o těch (psiska) ___________ . V obou (stanoviska) ___________ byly nepatrné rozdíly. Potřebovali bychom více (hřiště) ___________ . Archeologové odkryli několik středověkých (naleziště) ___________ . V Brně je stále mnoho (staveniště) ___________. Z vyfouknutého (vejce) ___________ vyrobíme kraslici. Babička nám vždy přinesla misku čerstvých (vejce) ___________. Cestovali jsme po českých (městečka) ___________ . Umíš to vyjádřit v (procenta) ___________ ? Na nedělních (korza) ___________ bývalo mnoho lidí. Král snil o třech zlatých (jablko) ___________. Lupič udeřil napadeného tupým předmětem do (záda) ___________ . Ke (dvířka) ___________ byla připevněna závora. Rádi se zbavíme svého (břemeno) ___________ . Na (temeno) ___________ hlavy měl bouli. Všechno leží na jeho (bedra) ___________ . Utvořte správný pád těchto podstatných (jména) ___________ . Řešení: strniscích/strniskách, psiskách, stanoviscích/stanoviskách, hřišť/hřiští, nalezišť, vejce, vajec, městečkách, procentech, korzech, jablkách/jablcích, zad, dvířkům/dvířkám, břemena/břemene, temenu/temeni, bedrech/bedrách, jmen 3. Uveďte správné tvary podstatných jmen oko, ucho, koleno, rameno. Mají uvedená substantiva stejný rod v čísle jednotném i množném? Zatmělo se jí před (oči) ___________ v (oči) ___________. Všechno se odehrálo před (naše oči) ___________ . Chtěl bych s tebou mluvit mezi (čtyři oči) ___________ . Dítě lezlo po (kolena, kolínka) ___________ . Na (ramena) ___________ nesl celou váhu nákladu. Na (obě ramena) ___________ vah visely misky se závažím. Půjdu za tebou třeba po (kolena) ___________ . Hučelo mu v (uši) ___________ . Ten hrnec má dvě (ucho) ___________ . Máš na punčoše (oko) ___________ . Myslivec objevil v lese pytlácká (oko) ___________ . Řešení: očima, v očích, našima očima, čtyřma očima, po kolenou/kolenech, kolínkách, na ramenou/ramenech, na obou ramenech, po kolenou/kolenech,v uších, ucha, oka, oka