Vyučovací metody Školní pedagogika 2013 1. Pojem vyučovací metoda oPoužívané termíny: vyučovací metody, výukové metody, vzdělávací metody, výchovně vzdělávací metody, edukační metody, metody výchovně vzdělávacího procesu, metody edukačního procesu, metody vyučování, metody výuky... oMetoda obecně je cesta, postup k určitému cíli. oJe to koordinovaný systém činností učitele a žáků, který je zaměřen na dosažení výchovně vzdělávacích cílů za dodržení didaktických zásad. Klasifikace vyučovacích metod oVyučovací metody lze dělit podle různých kritérií, např.: opodle zdroje poznání a typu poznatků (slovní, názorné, praktické) opodle stupně aktivity a samostatnosti studentů (m. informačně receptivní - reproduktivní, m. problémové a výzkumné - produktivní, ...) opodle fází výuky (motivační, výkladové - expoziční, opakovací - fixační, diagnostické – kontroly a hodnocení) o o A. Rozdělení podle zdroje poznání a typu poznatků o1. Metody slovní (slovního projevu) oMonologické metody (výklad, vysvětlování, popis, vyprávění, přednáška) o oDialogické metody (rozhovor, dialog, diskuze, beseda, brainstorming) o oMetody písemných prací (písemná cvičení, kompozice) o oMetody práce s textem (učebnicí, knihou, články, webovými stránkami) o 2.Metody názorné (názorně demonstrační) o o • Pozorování (cílevědomé pozorování předmětů, objektů, jevů, procesů) • Předvádění (předvádění vlastností předmětů, činností, pokusů, modelů) • Demonstrace statických obrazů (obrazy, schémata, grafy, nákresy) • Projekce statická (promítání slajdů) a dynamická (animace, video) o 3. Metody praktické (dovednostně praktické) oNácvik pohybových a praktických činností (jednoduché manuální činnosti) oLaboratorní činnosti studentů (studentské pokusy, laboratorní úlohy) oPracovní činnosti (práce v dílnách, školní praxe, praxe v podnicích oGrafické a výtvarné činnosti (sestrojování grafů, rýsování schémat) o o Aktivizující vyučovací metody oDiskusní metody (řízená výměna názorů na určité téma, argumentace) oSituační metody (rozbor a řešení problémových, konfliktních situací, incidentů) oInscenační metody (sociální učení; hraní rolí v zinscenovaných situacích) oDidaktické hry (různé hry a soutěže; seberealizační aktivita skupin či jedinců) oSpecifické metody (kombinace metod mezi sebou s různými specifiky dle zaměření) o- myšlenkové mapování o- brainstorming