Co učitel, a to všech typů škol, pro svou náročnou práci potřebuje? 1. Kvalitní kurikulární dokument 2. Kvalitní odbornou pomůcku, tj. učebnice českého jazyka Jaká je současná situace? Možné odpovědi: a) NEMÁ ani jedno; b) Má, ale jak v RVP ZV, tak v učebnicích češtiny se objevuje mnoho chyb. RVP ZV (český jazyk) Naše školství mělo (a to i ve srovnání s jinými zeměmi) velmi dobře odborně propracovaný vzdělávací program, tj. Osnovy pro základní a střední vzdělávání. Je to dáno dlouhým historickým vývojem (povinnou školní docházku a osnovy zavedla na našem území už Marie Terezie – Osnovy se postupně zdokonalovaly a aktualizovaly a vždy je vypracovával osvědčený tým autorů, (tým tvořili jednak pracovníci tehdejšího VÚP, odborníci z VŠ za český jazyk a učitelé z praxe. A byly jednotné. Připomeňme si např. jména: B. Havránek, J. Jelínek, J.V. Bečka, A. Jedlička, V. Šmilauer; z novějších M. Čechová, V. Styblík, P. Hauser aj. Osnovami bylo přesně dáno nejen učivo základní, později také rozšiřující. Učitelé tedy věděli, CO mají žáky naučit, a postupně se praxí učili také JAK, aby výuka bylo co nejefektivnější. V roce 2007 začal být do škol postupně zaváděn Rámcový vzdělávací program, který podle mého názoru očekávání učitelů, ale i široké veřejnosti nesplnil. a) KLADY: - rozvíjení klíčových kompetencí prostřednictvím probíraného učiva; - širší uplatnění mezipředmětových vztahů; - zařazování průřezových témat; - důraz je kladem především na rozvíjení kompetence komunikativní. b) ZÁPORY - nedostatečně přesně a odborně formulované očekávané výstupy, což úzce souvisí s tvorbou ŠVP a učebnic českého jazyka. 1. Příklad: Jazyková výchova: (očekávané výstupy – 2. období) OV – Žák rozlišuje ve slově kořen, část předponovou a část příponovou; Učivem k dosažení tohoto očekávaného výstupu má být slovní zásoba a tvoření slov = NESPRÁVNĚ!!! A jako konkrétní učivo na procvičování tvoření slov je uvedena STAVBA slova (opět NESPRÁVNĚ), jde o dva naprosto odlišné postupy. Příklad: Tvoření slov: ukazuje, jak slovo vzniklo; pracujeme s termíny základové slovo, odvozené slovo, odvozovací základ, slovotvorný základ, slovotvorný prostředek (formant); Odvozené slovo: umývadlo Základové slovo: umývat Odvozovací základ: umýva- Slovotvorný základ: umýva- Slovotvorný prostředek: -dlo Cílem učiva NENÍ, aby žák dokázal vytvořit slovotvorný rozbor u všech odvozených slov, ale aby si uvědomil, jakým způsobem slova vznikají (tj. jak se jmenuje věc, ve které si ve třídě umýváme ruce?) Jak říkáme tomu, - kdo učí – učitel - kdo je slepý – slepec - kdo řídí – řidič aj. Stavba slova: ukazuje, na jaké nejmenší části mohu slovo rozdělit, a tyto části pojmenováváme jako kořen, předpona, přípona koncovka. Předpona: u- Kořen slova: -mý- Přípony: -va (tvaroslovná) –dlo (slovotvorná) Koncovka: -o (část, která se při skloňování mění) Totéž se pak objevuje v učebnicích, kde tradičně bývá kapitola s názvem Tvoření slov, ale autoři vyžadují vlastně stavbu slova, někdy oba způsoby míchají dohromady. 2. Pravopis: Žák zvládá základní příklady syntaktického pravopisu. Co si pod tímto příkladem máme představit? Proto je velmi důležité současné zavádění Standardů pro základní vzdělávání – očekávané výstupy jsou zpřesněny pomocí indikátorů, které jsou jasně a přesně formulovány. Učitelé vidí, co je stěžejním učivem, jako příklad slouží i vzorové úlohy, které učitel použít může, ale nemusí. Jejich zpracování je rozděleno do tří částí, které reprezentují tři skupiny žáků (slabé, průměrné, vynikající). Zatím jsou zpracovány Standardy pro tzv. minimální úroveň, tj. co by měl umět žák, který je na konci 5. ročníku hodnocen známkou dostatečně (4). OV jsou rozpracovány do tzv. indikátorů. Výchozí pro nastavení tří úrovní indikátorů (minimální, optimální a excelentní) byla použita Bloomova taxonomie kognitivních výukových cílů[1]. (Bloomova taxonomie je teorie vzdělávacích cílů. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších pedagogických teorií ovlivňující koncepce plánování výuky a tvorby kurikula. Její přínos je vnímán především z hlediska naznačení způsobu konkretizace a operacionalizace vzdělávacích cílů.[2]) Kategorie by měly být řazeny podle rostoucí náročnosti. K vymezování cílů v jednotlivých kategoriích byly vytvořeny systémy aktivních sloves. Pro dosažení vyšší cílové kategorie je třeba zvládnout učivo v rámci nižší kategorie. Pro nastavení minimální úrovně indikátorů byla zvolena první a druhá úroveň osvojení Bloomovy taxonomie (zapamatování, pochopení), pro nastavení optimální úrovně by měla být zvolena třetí a čtvrtá úroveň osvojení (aplikace a analýza), pro excelentní úroveň pátá a šestá úroveň nastavení (syntéza, hodnocení). Vzdělávací obor Český jazyk Ročník 5. Tematický okruh Jazyková výchova (stavba slova) Očekávaný výstup RVP ZV ČJL-5-2-02 Žák rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku Indikátory 1. žák rozliší, v kterých případech se jedná o slova příbuzná a v kterých o tvary téhož slova 2. žák rozliší, která slova jsou příbuzná se zadaným slovem 3. žák určí kořen slova, část příponovou, předponovou 4. žák k danému slovu uvede slova příbuzná Ilustrativní úlohy 1. Roztřiď uvedená slova na dvě skupiny tak, aby v jedné byly pouze tvary slova les a ve druhé slova s tímto slovem příbuzná: lesník, lesa, zalesnit, lesní, lesu, prales, lesem, polesí slova příbuzná se slovem les: _________________________________ tvary slova les: _______________________________________________ 2. Český jazyk je náš jazyk národní. Které z následujících slov není příbuzné se slovem český? a) čeština b) Česko c) Čech d) česat 3. Proveď rozbor stavby slova nevýslovně: část předponová: _______________ kořen slova: _______________ část příponová: _____________ Které z následujících slov obsahuje předponovou i příponovou část? a) proslov b) ledový c) nestartovat d) lékařka Poznámky k ilustrativní úloze ČJL-5-2-02.01 ČJL-5-2-02.02 ČJL-5-2-02.03 Vzdělávací obor Český jazyk Ročník 5. Tematický okruh Jazyková výchova (slovní druhy) Očekávaný výstup RVP ZV ČJL-5-2-03 Žák určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech Indikátory 1. žák zařadí vyznačené plnovýznamové slovo z textu ke slovnímu druhu (podstatné jméno, přídavné jméno, sloveso, příslovce) 2. žák vybere z krátkého textu větu, která obsahuje/neobsahuje zadaný slovní druh 3. žák používá v mluveném i psaném projevu náležité tvary podstatných a přídavných jmen (kromě pravopisu přídavných jmen přivlastňovacích) 4. žák používá v mluveném i psaném projevu náležité tvary sloves ve způsobu oznamovacím Ilustrativní úlohy 1. S poctivostí nejdál dojdeš. Zvýrazněné slovo ve větě je: a) podstatné jméno b) příslovce c) zájmeno d) sloveso 2. Která z následujících vět neobsahuje přídavné jméno? a) Hlavní město naší republiky je Praha. b) Můj kamarád Petr běhá nejrychleji z celého mužstva. c) Cestovatel vyprávěl zážitky z cest velmi zajímavě a poutavě. d) V pět hodin vysílají v televizi velmi zajímavý cestopisný film. 3. Rozhodni, ve které z vět nemá přídavné jméno ve spojení s podstatným jménem správnou koncovku: a) Žabí stehýnka jsou vyhlášená pochoutka. b) Noví žáci se ve třídě rychle spřátelili. c) Hluchý lidé potřebují naši pomoc. d) V zoologické zahradě se vylíhla sokolí mláďata. Poznámky k ilustrativní úloze ČJL-5-2-03.01 ČJL-5-2-03.02 ČJL-5-2-03.03 Vzdělávací obor Český jazyk Ročník 5. Tematický okruh Jazyková výchova (tvarosloví) Očekávaný výstup RVP ZV ČJL-5-2-04 Žák rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary Indikátory 1. žák vyhledá v textu nespisovný tvar podstatného jména, přídavného jména, slovesa a nahradí je tvary spisovnými 2. žák doplní do věty tvar podstatného jména ve správném tvaru a odůvodní pravopis (1. a 4. pád rod mužský životný) Ilustrativní úlohy 1. Která z následujících vět neobsahuje pouze spisovná slova? a) Míč mi spadl za plot k sousedům. b) To je fakt hustý! c) Adéla ode mě pořád opisuje! d) Dnes máme domácí úkol z angličtiny. Vyhledej v textu nespisovné tvary slov. Poté si alespoň tři vyber, napiš je do tabulky a nahraď je tvary spisovnými: Když jsme četli Malýho prince, tak mi například vadilo, že spad z jiný planety. „To je přeci nesmysl,“ říkal jsem Kimovi. „Jak to, že ti to nevadí?“ A on, že je to pohádka. A tak jsem si pak znovu přečet o milionářovi, co pořád počítal peníze a na nic jiného neměl čas, a o tom králi, kterej přikazoval jen to, co šlo splnit, a o tom, jak se ochočuje liška, a najednou jsem to pochopil. Doopravdy se v Malým princi říká lidem o nich samejch, i když je to pohádka myšlená pro děti. Nespisovný tvar Spisovný tvar 2. Podstatná jména v závorkách doplň do vět ve správném tvaru: Velké vzdálenosti jsou dnes překonávány moderními __________ (letadlo). Děti jely na školu v přírodě se svými _____________ (učitel). Na poli si vesele hráli ušatí __________________ (králík). Při výtvarné výchově jsme malovali vodovými ____________(barva). Poznámky k ilustrativní úloze ČJL-5-2-04.01 ČJL-5-2-04.02 Použitá ukázka: V. Stýblová: Můj brácha Příklady úloh: Slohová a komunikační výchova: 1. stupeň a) OV na konci prvního období 1. st. ZŠ: Žák seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh b) OV na konci druhého období 1. st. ZŠ. Žák sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo psaný projev s dodržením časové posloupnosti Učebnice: práce s osnovou je zařazena minimálně; 2. stupeň ZŠ: SPN, a.s., pro 6. ročník: Cv. 13a/144: Upravte pořadí obrázků tak, aby odpovídalo sledu událostí, o kterých vypráví text. Cv. 4d/148: Vypracujte k textu osnovu, ve které budete stručně charakterizovat obsah jednotlivých odstavců. Cv. 6/149: Připravte si k popisu osnovu a text podle ní rozčleňte do odstavců. Cv. 10/157: b) Napište k popisu osnovu. Ve které části textu nalezneme údaje, jež jsou pro zhotovení hračky nejdůležitější? c) Proč v popisu nemůžeme měnit pořadí vět a souvětí? III. Práce s informacemi ■ Výpisky a výtah Cv. 1b/161: Napište k článku osnovu. Cv. 4a/164: Napište k článku osnovu. ■ Reklamní a propagační texty Cv. 11b/168: Napište osnovu, která ukáže, co text postupně uvádí. Není splněn ani očekávaný výstup pro 2. období 1. stupně. Žák tvoří osnovu pouze k danému textu. FRAUS/7 Cv./104: D: Zjistěte, na kterém telefonním čísle můžete telegram poslat. Rozumíte slovu operátor? Můžete si také objednat doručení telegramu na ozdobném blanketu? Cv./104: HS: Dojděte na poštu a zjistěte, kolik korun stojí jedno slovo telegramu. Zeptejte se, zda můžete poslat také pilný telegram a co to znamená. Zjistěte na poště, co znamená EMS zásilka. D: Umíte zacházet s mobilním telefonem? Cv. 6/107: a) Prohlédněte si obě sochy a pozorně si přečtěte jejich názvy. b) Podle slovníku cizích slov vysvětlete význam slova alegorický. Jaký vztah má k oběma sochám? c) Přečtete si následující spojení podstatných a přídavných jmen, řekněte, kdy byste je použili, a doplňte další spojení vhodná k popisu soch: alegorický námět, rozvlněné postavy, živé promodelování, vlající řasení, výrazná postava. d) Porovnejte obě sochy. e) Jednu ze soch si vyberte, sestavte heslovitou osnovu popisu a podle osnovy sochu popište. ________________________________ [1]http://wiki.ped.muni.cz/index.php?title=Bloomova_taxonomie_v%C3%BDukov%C3%BDch_c%C3%ADl%C5%AF [2] SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007