Rámcový vzdělávací program a slohové vyučování Slohové vyučování je součástí vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Stanovuje, že v komunikační a slohové výchově se mají žáci učit vnímat a chápat různá jazyková sdělení, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu, který se vztahuje k nejrůznějším situacím. Učí se jej analyzovat a kriticky posoudit jeho obsah. Učí se vybírat, užívat a posuzovat jazykové prostředky textové výstavby a kompozici textu. Vzdělávání v této oblasti směřuje k utváření klíčových kompetencí tím, že vede žáka: - vnímání a postupnému osvojování jazyka jako bohatého a mnohotvárného prostředku k získávání a předávání informací, k vyjádření jeho potřeb i prožitků a ke sdělování názorů; - zvládnutí běžných pravidel mezilidské komunikace daného kulturního prostředí a rozvíjení pozitivního vztahu k jazyku v rámci interkulturní komunikace; - samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření; - získávání sebedůvěry při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama. První stupeň je členěn na dvě období: a) první: 1. – 3. ročník b) druhé: 4. -5. ročník Mluvený projev: Žáci si osvojují základy techniky mluveného projevu (dýchání, tvoření hlasu, výslovnost). Učí se vyjadřovat v závislosti na komunikační situaci. Osvojují si komunikační žánry – pozdrav, oslovení, omluvu, prosbu, vzkaz, zprávu oznámení; vypravování, dialog na základě obrazového materiálu, základní komunikační pravidla (oslovení, zahájení a ukončení dialogu, střídání rolí mluvčího a posluchače, zdvořilé vystupování), mimojazykové prostředky řeči (mimika, gesta). Psaný projev: Osvojují si žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát; dopis, popis; jednoduché tiskopisy: přihláška, dotazník), vypravování. Očekávané výstupy – 1. období - respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru; - pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou a nedbalou výslovnost; - v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči; - volí vhodné verbální a nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích; - na základě zážitků tvoří krátký mluvený projev; - píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení; - seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh. Očekávané výstupy – 2. období - reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta; - vede správně dialog, telefonický rozhovor, umí zanechat vzkaz na záznamníku; - rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě; - volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikativního záměru; - rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikativní situace; - píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry; - sestaví osnovu vyprávění a jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti a logické návaznosti. Literatura: RVP 2004