Životní prostředí Náměty z pohledu dějepisného Literatura: • GRAVES, R. Řecké mýty. Praha: Levné knihy KMa, 2004. • HORA-HOŘEJŠ, P. Toulky českou minulostí 3. Od nástupu Habsburků (1526) k pobělohorskému stmívání (1627). Praha: Baronet, 1994. 239 s. • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : PdF MU, 2005. 158 s. • LEAKEY, R. & LEWIN, R. Lidé od jezera. Praha: Mladá fronta, 1984. 248 s. • MERTLÍK, R. Starověké báje a pověsti. Praha: Svoboda, 1989. • PETIŠKA, E. Staré řecké báje a pověsti. Praha: Albatros, 1976. 248 s. • RODRIGUEZOVÁ, V. Vzdělávací potenciál programů tematické kooperativní výuky v kontextu didaktiky dějepisu a dramatické výchovy: disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra pedagogiky, 2012. 248 l., 57 l. příl. Vedoucí práce prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc. Dostupné z http://is.muni.cz/th/34241/pedf_d/. • SHOSTAKOVÁ, M. Nisa, dcera Kungů. Intimní život ženy mizejícího světa. 1. vydání. Praha: Mladá Fronta, 1993. 303 s. Pojmy: Ekologie (řeč.): Nauka o vzájemných vztazích mezi organismy a prostředím; Ernst Heinrich Haeckel (1834-1919): ekonomie přírody Ekonomie (řeč.): hospodárnost, úspornost Harmonie (řeč.): souměrnost částí a celku, proporcionalita. Protiklad chaosu. Životní prostředí: Systém složený z přírodních, umělých a sociálních složek materiálního světa, jež jsou nebo mohou být s uvažovaným objektem ve stálé interakci. Složkami je především ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie. Etapy vztahu člověka k životnímu prostředí (Horká 2005): • Výchova vztahu k přírodě (nature education) • Výchova k ochraně přírody (conversation education) • Výchova k čistému životnímu prostředí (pollution education) • Výchova k péči o životní prostředí (environmnetnal education) • Výchova k trvale udržitelnému rozvoji (education of sustainable development)