Jméno: Jana Vokounová, Jiří Marek Specialista: učitelé Integrovaná tematická výuka - OCHRANA PŘÍRODY Kompetence: - Komunikativní kompetence o Žáci naslouchají promluvám druhých lidí. VVC: - Afektivní o Žák prokáže ochotu zapojit se do léčby znečištěné Země. Pojmy opěrné: Země, ochrana, příroda, znečištění, vzduch, voda, půda, odpad Pojmy nové: recyklace, třídění odpadů Dovednosti: - 1. Podrobný scénář učebních úloh: 1) Organizace, motivace (cca 8.00 – 8.30) - Žáci přichází do třídy, kde jsou učitelé (doktoři v bílých pláštích) a kde zní melodie ze seriálu Sanitka (klavír). Jeden z učitelů přečte diagnózu: Diagnóza životní prostředí Pacient: Země Číslo pokoje: 3 (3. planeta od Slunce) Diagnóza: - Znečištění ovzduší: zvýšené množství prachu v ovzduší; nadměrné spalování paliv - Znečištění vody: kyselé deště; odpady z průmyslových objektů; zemědělské odpady; odpadky - Znečištění půd: nesprávné používání zemědělských či lesních půd; nadměrné užívání chemických prostředků, odpady - Odpady: malé zneškodňování odpadů; skladování, likvidace a recyklace; 17 tun odpadu na jednoho člověka za rok - Škůdce: člověk – přetvořil Zemi k prospěchu svému - Prognóza: špatná - Léčba: rekultivace, školení mládeže, omezení těžby, výsadba zeleně, snížení vypouštění škodlivých plynů, čištění odpadních vod; vápnění kyselých půd, intenzivnější recyklace - Frontální rozhovor o Jste ochotni nám pomoct při léčení Země? o Jak toho můžeme dosáhnout? - Seznámení s průběhem dne (s cíli): o Naučíme se třídit odpad. o Vytvoříme si koše na třídění odpadu. - Žákům – novým lékařům – napíšeme jmenovky. 2. Stručná osnova výuky: Hlavní část: Aktivity Metoda Forma Didaktické prostředky Čas Motivace, organizace - Diagnóza životního prostředí - Otázky - Seznámení s průběhem dne - Jmenovky Přednáška Rozhovor Vyprávění Frontální Frontální Frontální Frontální - - 10 5 3 12 3. Literatura: RVP ZV http://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C3%ADd%C4%9Bn%C3%AD_odpadu http://cs.wikipedia.org/wiki/Recyklace 4. Přílohy: Diagnóza životní prostředí Pacient: Země Číslo pokoje: 3 (3. planeta od Slunce) Diagnóza: - Znečištění ovzduší: zvýšené množství prachu v ovzduší; nadměrné spalování paliv - Znečištění vody: kyselé deště; odpady z průmyslových objektů; zemědělské odpady; odpadky - Znečištění půd: nesprávné používání zemědělských či lesních půd; nadměrné užívání chemických prostředků, odpady - Odpady: malé zneškodňování odpadů; skladování, likvidace a recyklace; 17 tun odpadu na jednoho člověka za rok - Škůdce: člověk – přetvořil Zemi k prospěchu svému - Prognóza: špatná - Léčba: rekultivace, školení mládeže, omezení těžby, výsadba zeleně, snížení vypouštění škodlivých plynů, čištění odpadních vod; vápnění kyselých půd, intenzivnější recyklace 5. Teoretická část - Recyklace - výraz pro nakládání s odpadem, které vede k jeho dalšímu využití. - Třídění odpadů - je sběr jednotlivých druhů odpadů (papír, sklo, plasty, bioodpad…) odděleně od ostatních.