Cvičení k přednášce - Hodnocení žáků Úkol: Navrhnout systém hodnocení pro jedno určené pololetí Dílčí úkoly: · Vybrat jednotlivé aktivity; · Určit jejich četnost během pololetí; · Přiřadit jim váhu v podobě bodového hodnocení; · Zpracovat čtvrtletní test, který se bude týkat určeného vybraného tematického celku. Při zpracování hodnocení je třeba dbát na cíle, které jsou s hodnocením žáků spojené: a) cíle systému hodnocení jako celku: - hodnotit žáky systematicky - hodnotit žáky s maximální možnou objektivitou - hodnotit žáky s pozitivně motivujícím dopadem samotného hodnocení - předcházet stresování žáků v důsledku skutečnosti, že jsou hodnoceni - uplatňovat v hodnocení individuální přístup k žákům - umožnit žákům dlouhodobě i krátkodobě plánovat vlastní práci - podporovat vzájemnou komunikaci mezi školou a rodiči b) cíle procentního hodnocení žáků: - odstranit stres žáků ze známkování - vytvořit žákům více příležitostí pro zlepšení (zlepšení o 10 % je výrazné, žáka motivuje, ale v přepočtu na známku, by se nemusel projevit zlepšením známky) - zvyšovat hodnocením motivaci žáků ke zlepšování výsledků - zjišťovat hodnotící informace pohotově, např. drobná zhoršení, zlepšení a mít možnost okamžité reakce - zvyšovat objektivitu hodnocení c) cíle seznámení žáků s hodnocením a jeho podmínkami předem: - předcházet stresu žáků z hodnocení - učit žáky plánovat vlastní práci - učit žáky přijímat odpovědnost za své výsledky - připravovat žáky pro praktický život (nejde o zkoušení z memorovaných informací, žáci se spíše učí pracovat v řádu termínovaných úkolů) - formovat sebekázeň žáků (žáci vědí, co všechno musí absolvovat a musí si své činnosti plánovat) - jasným, včasným a všem žákům srozumitelným formulováním pravidel hodnocení vytvářet ve škole otevřenou a partnerskou atmosféru. Dohodnutými bodovanými aktivitami mohou být: - ústní zkoušení - písemné zkoušení - domácí úkol - aktivita v hodině - orientace na mapě - porozumění odbornému textu - komplexní geografická úloha - práce ve skupině - pracovní listy - řešení úloh - dobrovolná aktivita Pozor na to, aby byly aktivity během pololetí zvládnutelné!!!