Výpočetní technika v základních didaktických funkcích učitele: 1) Plánovací (příprava na vyučování) 2) Organizační (vedení písemností, evidence) 3) Řídicí (individuální, skupinová výuka) 4) Motivační (získání hlubšího zájmu žáka, zabezpečení pozornosti žáků) 5) Komunikativní (zvýšení názornosti výkladu) 6) Kontrolní (kontrola pochopení učiva) 7) Vyhodnocovací (nalezení a analýza chyb, klasifikace). Některé role a funkce učitele: - se oslabí (přímé zprostředkování vědomostí žákům, opakování, prohlubování a kontrola žákových znalostí) - se posilní (příprava vyučovacího procesu, individuální práce s žáky) - objevují se nové (organizátor vyučovacího procesu, partner žáka, jeho pomocník a rádce, didaktický programátor). U žáka je využívání počítačů a VT charakterizováno zejména přechodem k samostatné činnosti. Do popředí u žáka vystupuje zejména: - vnímání - motivace sama sebe - sebevzdělávání - samostudium - individuální výběr problematiky - individuální tempo - uchování a zpracování vědomostí a jejich tvořivé uplatňování - sebekontrola - možnosti tvorby vlastních postupů řešení úloh - sebezdokonalování pěstují se, upevňují se a zdokonalují se u něho některé vlastnosti: - systematičnost a logické myšlení - postřeh - nabytí jistoty - sebehodnocení - sebedůvěra, sebevědomí a rozvíjí se i aktivní spolupráce s učitelem a s jinými žáky.