Hanýžka viděla, že pan učitel naslouchá, vypjala se do výše, hlavičku pozdvihla, housličky jí zněly u samého ucha tak sladce, až jí srdíčko radostí přetéká, radost stoupá výš až do hrdélka a Hanýžka zpívá. Jaktěživo se jí tak pěkně nezpívalo ani doma, ani na pastvě. Tenkrát ji pan učitel poprvé pohladil, pochválil, mezi své vyvolené přijal a pro ten její hlásek jí mnoho prominul. (J. Š. Baar, Školačka Hanýžka) Komunikační situace 1. Jaké slovesné časy se střídají v první větě? Proč je autor používá? Syntaktický rozbor 1. Kolik vět větných celků je obsaženo v textu? 2. Kolik souvětí je v úryvku obsaženo? 3. Rozvíjejte základní větné členy ve větě Hanýžka zpívá. 4. V jakém významovém poměru jsou spojeny členy v tomto spojení: ani doma, ani na pastvě. Lexikální a slovotvorný rozbor 1. Najděte v textu všechna deminutiva. 2. Proveďte slovotvorný rozbor výrazu hlavička. 3. Jaké významy může nabývat výraz hlavička? Vymyslete co nejvíce příkladů využití tohoto slova v různých významech. 4. Vymyslete co nejvíce slov příbuzných ke slovu hlava. 5. Najděte v textu příslovečné spřežky. Uveďte další (alespoň tři). Slovnědruhový a tvaroslovný rozbor 1. Vytvořte tvary 3. osoby mn. č. ozn. způsobu přítomného času od slovesa znít. 2. Vytvořte tvary rozkazovacího způsobu od slovesa znít. 3. Určete vzor, podle kterého se bude skloňovat výraz housličky. 4. Vytvořte lokál plurálu od výrazu srdíčko. 5. Vypište z textu všechna zájmena a uveďte, jakého jsou druhu. Rozbor zvukové stránky 1. Přepište foneticky slova zpívá, výš, víš. V čem spočívá rozdíl mezi výslovností a pravopisem posledních dvou slov? 2. Má slovo pěkně stejný počet hlásek a písmen? 3. Vypište z textu všechna slova, v nichž se objevuje slabikotvorná souhláska. 4. O jaký jev se jedná v případě užití těchto výrazů v poslední větě: poprvé pohladil, pochválil… přijal… pochválil? Stylistický rozbor 1. Jaký slohový postup v textu převažuje? 2. Nahraďte podržené výrazy slohově neutrálnějšími: Hanýžka viděla, že pan učitel naslouchá, vypjala se do výše, hlavičku pozdvihla, housličky jí zněly u samého ucha tak sladce, až jí srdíčko radostí přetéká, radost stoupá výš až do hrdélka a Hanýžka zpívá. Jaktěživo se jí tak pěkně nezpívalo ani doma, ani na pastvě. Tenkrát ji pan učitel poprvé pohladil, pochválil, mezi své vyvolené přijal a pro ten její hlásek jí mnoho prominul.