Když bylo vidět, že i on už chce skončit, že je vyčerpán a podrážděn, vrátil se v náhlém pohnutí k přístroji, přidržel si jej rukou, jako by se bál, aby se z jeho slov nic neztratilo, a dívaje se pronikavě tam, kde seděl Göring a Keitel, dodal s hořkou důrazností, že od něho, jehož strategie byla strašně rozdrcena, by se nemohl nikdo učit. Rozbor komunikační situace 1. Převeďte úryvek do přítomného času. Syntaktický rozbor 1. Naznačte graficky stavbu souvětí, určete druhy vět a jejich poměr. 2. Určete druh souvětí. 3. Určete větné členy: nic, dívaje se, hořkou, by se nemohl učit. 4. Pátou větu převeďte na vedlejší a určete její druh. 5. Není v textu: určete větný člen slova mít: Já mít čas, šel bych do kina. Lexikální a slovotvorný rozbor 1. Vysvětlete význam slova strategie. Jakého je toto slovo původu? 2. Vytvořte alespoň 2 sousloví s výrazem hořký. 3. Proveďte slovotvorný rozbor výrazu důraznost. Uveďte alespoň 3 další stejným způsobem tvořené výrazy. 4. Uveďte všechna slova obsahující předponu. 5. Vyhledejte všechna záporná zájmena a utvořte z nich kladná. Slovnědruhový a tvaroslovný rozbor 1. Určete slovní druhy: že, hořkou, rozdrcena, nikdo. 2. Kterými slovními druhy může být slovo je? Napište příklady. 3. Vypište všechna příslovce. Uveďte druhý stupeň, pokud je to možné. 4. Napište větu, v níž bude použit výraz jakoby. 5. Napište všechny tvary 2. pádu jednotného čísla zájmena on. 6. Uveďte 6. a 7. pád množného čísla slova ruce. 7. Není v textu: Uveďte 6. a 7. pád množného čísla slova kolena, paže. 8. O jaký tvar se jedná v případě výrazu dívaje se. 9. Vypište všechny infinitivy, určete jejich vid a uveďte jejich vidové protějšky. 10. Určete mluvnické kategorie u výrazů pohnutí a slov. 11. Najděte v textu všechna slovesa V. slovesné třídy. Rozbor zvukové stránky 1. Určete větná jádra jednotlivých vět v souvětí: Když bylo vidět, že i on už chce skončit, že je vyčerpán a podrážděn, vrátil se v náhlém pohnutí k přístroji, přidržel si jej rukou, jako by se bál, aby se z jeho slov nic neztratilo, a dívaje se pronikavě tam, kde seděl Göring a Keitel, dodal s hořkou důrazností, že od něho, jehož strategie byla strašně rozdrcena, by se nemohl nikdo učit. 2. Jaká je výslovnost slov Göring a Keitel? Stylistický rozbor 1. Nahraďte podtržený výraz ve spojení výrazem s co nejbližším významem …jehož strategie byla strašně rozdrcena…