Dějepisectví 17. a 1. pol. 18. století Různorodé tendence → barokní dějepisectví, katolické Jacques Bossuet (1627–1704): Discours sur l’histoire universelle § tradice katolického, teologického pojetí dějin § od stvoření světa po Karla Velikého § velkolepé slohové dílo, kazatelská výřečnost; dodnes považováno za jeden z vrcholů francouzského písemnictví § mimořádně působivé a čtené; v 19. stol. zdroj konzervativního myšlení → prohlubování racionalismu a empirismu Racionalismus Mikuláš Koperník: O obězích sfér nebeských (1543) Galileo Galilei: Vztahy země a slunce (1632) Isaac Newton: Principia mathematica (1687) Kartezianismus René Descartes: Rozprava o metodě (1644) § důraz na kritičnost, jasnost § protiklad naturalismu a historismu jako dvou různých principů výkladu skutečnosti § poezie – historie – teologie – filozofie; filozofie = matematika + fyzika + metafyzika) učinil hodnou jména vědy. Aplikace kritického racionalismu v historii → vytvoření pomocných věd historických § systematická a metodická kritika pramenů § mnišské řehole Jean Bolland (1596–1665), belgický jezuita Ø Ediční řada Acta Sanctorum (od 1643) § sbírka biografického materiálu k životům svatým § důkladná heuristika a kritika věrohodnosti pramenů Louis Tillemont (1637–1698) Ø Dějiny římských císařů. První systematické shromáždění pramenů k poznání pozdní antiky . benediktini: Jean Mabillon (1632–1707) Ø Acta Sanctorum ordinis St. Benedicti = sbírka pramenů Ø De re diplomatica § obhajoba vlastní metody (zejména proti útokům zejména ze strany jezuitů) § základy paleografie a diplomatiky Charakteristické znaky dějepisectví v období 1600–1750 v shromažďování velkého množství fakt v absence rozsáhlejších myšlenkových, filozofických konstrukcí v historické dílo není tak ucelené jako v renesanci, nižší literární úroveň