DIDAKTICKÁ DIAGNOSTIKA VE VÝUCE FYZIKY Josef Trna Pedagogická fakulta MU ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ Úkolem didaktické diagnostiky jako vědecké disciplíny │ │ je sledování a rozpoznávání úrovně vzdělání žáka, │ │ v podobě podmínek, průběhu, příčin a výsledků vzdělávání.│ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ Didaktická diagnóza je ústní nebo písemné vyjádření │ │ výsledků diagnostického šetření vzdělání žáka. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ diagnostické aktivity: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ - indikování (zjišťování výskytu), │ │ - identifikování (rozpoznávání druhu), │ │ - klasifikování (třídění do kategorií), │ │ - hodnocení (stanovování úrovně), │ │ - interpretování (vysvětlování příčin, podmínek), │ │ - prognózování (předpovídání vývoje), │ │ - regulování (navrhování usměrňování vývoje). │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Třídění diagnostik a diagnóz: (1) Podle časového období: - vstupní, - průběžná, - výstupní. (2) Podle délky času šetření: - okamžitá, - dlouhodobá. (3) Podle hloubky šetření: - mikro, - základní denní, - detailní. ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ Hodnocení (jako proces) se je vedle indikování, │ │ identifikování, klasifikování, interpretování, │ │ prognózování a regulování součástí diagnostiky. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ Zhodnocení (jako součást diagnózy) je vyjádření úrovně │ │ vědomosti, návyku, dovednosti, postoje, schopnosti, │ │ motivu, zájmu atd. podle předem stanovených kritérií │ │ (norem). │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Jednou z nejvýznamnějších forem tohoto zhodnocení vzdělávacích výsledků a chování žáků je klasifikace: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ Klasifikace vzniká kvantifikací zhodnocení (jako │ │ součásti diagnózy) pomocí stupňů klasifikační škály. │ │ Tyto stupně jsou vyjádřeny výroky, slovy nebo čísly. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Předmět diagnostiky: (1) Pedagogické konstrukty: - fyzikální vědomosti žáka, - fyzikální dovednosti žáka, - fyzikální návyky žáka, - poznávací zájmy žáka ve fyzice, - postoje žáka k fyzice, - styl učení se žáka ve fyzice. Hlavní funkce diagnostiky: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ - poznávání osobnosti žáka, │ │ - orientace učitele i žáků ve výuce, │ │ - zpětnovazební kontrola při řízení výuky, │ │ - kontrola plnění výukových cílů, │ │ - hodnocení žáků, │ │ - stimulace a motivace žáků, │ │ - plánování další výuky, │ │ - formování osobnosti žáků, │ │ - instruování žáků v autodiagnostice, │ │ - další učení žáků. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Etapy diagnostiky: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ - formulace vstupní diagnostické hypotézy, │ │ - volba a příprava diagnostických metod a nástrojů, │ │ - získávání údajů (vlastní šetření), │ │ - zpracování údajů, │ │ - interpretace a vyhodnocení zpracovaných údajů, │ │ - stanovení diagnózy. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Požadavky na diagnostiku: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ (1) objektivita (uznaná žáky i rodiči): │ │ - nezávislost diagnostika na diagnostikované osobě, │ │ - hodnocení podle přesných a předem stanovených norem│ │ (2) spravedlivost (uznaná žáky i rodiči): │ │ (3) přiměřenost: │ │ - rozsah diagnózy odpovídající významu šetřeného jevu│ │ - vhodná četnost šetření. │ │ (4) kvalita: │ │ - promyšlená strategie šetření, │ │ - analyticko-syntetický přístup, │ │ - systémově-strukturální přístup (soubor prvků, │ │ vnitřní skladba prvků), │ │ - sledování vnějších a vnitřních podmínek výuky. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘