C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Humanizace ve vzdělávání 1.Renesanční období 2.Reformní hnutí 3.Současná podoba humanismu ve školství C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png 14. -16. století (Montaigne, Bacon) Oantischolastické hnutí, hnutí rozvíjející kritičnost a tvořivost Ohnutí zdůrazňující lidskost, svobodu a lidskou důstojnost, výraz pocty těmto veličinám O(svoboda ovšem znamená odpovědnost, takže:) Jeho základem je orientace na člověka, který je chápán jako jedinec odpovědný za svůj život. Musí se respektovat jeho názory, jeho jednání, bez ohledu na to, zda se odlišují od ustálené normy myšlení a chování. Osnaha nalézt hybné rozpory mezi antickou literaturou a biblí a následný soulad Osnaha nalézt moudrost, která by umožňovala spojit vzdělanost s láskou k životu, Bohu atd. Osnaha člověka polidštit - rozvíjet vzdělanost, upevňovat mravnost, rozšiřovat zájem o literaturu, umění apod., resp. snaha o humanistické vzdělání (gymnázium) Osnaha v nových podmínkách rozvíjet ideály antiky O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Reformní hnutí OHumanistická psychologie: OA. H. MASLOW Ohierarchie lidských potřeb OC. R. ROGERS üempatie (vcítění), ükongruence (shody) üreflexe (porozumění, účast na pacientově světě) C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Současná podoba humanismu ONárodní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku (2000) O„…prakticky vůbec žádné zohlednění k individuálním potřebám dětí. Nakonec ani větší důraz, jež kladou učitelky a ředitelky spíše na názory a potřeby zřizovatele než na návrhy rodičů, nevyznívá příliš ve prospěch skutečně individuálnímu přístupu k dětem“. C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Současná podoba humanismu ONárodní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha (2001) OZajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit. OVypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte). Zároveň stanovit podmínky, za nichž může být předškolní vzdělávání uskutečňováno. Zabezpečit aplikaci rámcového programu podle konkrétních podmínek škol a dětí – školní kurikula. OVzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách univerzit nebo na vyšších odborných školách s akreditací pro bakalářské studium. Toto opatření chápat i jako snahu o zvýšení jejich sociálního a profesního statutu. O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OŠkolský zákon (2004) OJako zásadní se jeví formulace obecných cílů vzdělávání, mezi něž patří např.: Ozohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce Ovzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech účastníků vzdělávání Ozdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod Opochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png OOsobnostně orientovaný model (Opravilová) Omodel si klade za cíl překonat důsledky předcházející etapy, která nerespektovala přirozené potřeby dítěte a přehlížela některé vývojové zákonitosti v zájmu skupiny a tím tlumila svobodný, individualizovaný rozvoj osobnosti Ozákladem je rozvoj individuálních zájmů a předpokladů dítěte prostřednictvím spontánních zkušeností, ale i záměrného učení. Důraz klade na vymezení pravidel a hranic, které dítěti pomáhají orientovat se v tomto světě C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Individualizace Øjedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti Øúkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál a to v takových podmínkách, které respektují jeho individualitu C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png Východiska individualiazce ØCíle nevycházejí z obsahu vzdělávání a nejsou formulovány předmětově (jako tomu bylo v rámci výchovných složek – např. cíle výtvarné výchovy), ale vycházejí od dítěte - jsou zaměřeny k jeho osobnosti (rozvoji a učení dítěte….), a jsou integrované (zahrnují celou osobnost dítěte) Ønerozlišujeme jednotlivé izolované discipliny (dříve označované jako „složky“ výchovy) O C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png C:\Users\Administrator\Desktop\Pushpin Dev\Assets\pushpinLeft.png LITERATURA OHAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 OHELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2009. ONárodní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 ONárodní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OOPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 OPELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 OPracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč.IV1948 OProgram výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1984. ORámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. OŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. OVýchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha: Studovna učitelek, 1938.