TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky hry 6.Využití hry pro pedagogickou diagnostiku 7.Hračka 8.Ukázky her (zdroj – literatura, Internet) • Požadavky na zápočet •80% docházka •Vytvoření Zásobníku her •Prezentace herní aktivity (lze i prostřednictvím power - pointové prezentace): • - výchovný (vzdělávací) cíl • - zadání (metodický postup – motivace, organizace, pomůcky) • - zdroj SAMOSTATNÁ PRÁCE •Přečtěte si různé definice hry a odpovězte na otázky: 1.V čem se jednotlivé definice liší? Proč? 2.Našli jste něco společného? 3.Proč je v předškolní věku specifickou činností? Definice (pedagogika) •Forma činnosti, která se liší od práce i od učení. Člověk se hrou zabývá po celý život, avšak v předškolním věku má specifické postavení – je vůdčím typem činnosti. Hra má řadu aspektů: aspekt poznávací, procvičovací, emocionální, pohybový, motivační, tvořivostní, fantazijní, sociální, rekreační, diagnostický, terapeutický. Zahrnuje činnosti jednotlivce, dvojice, malé skupiny i velké skupiny. Existují hry, k jejichž provozování jsou nutné speciální pomůcky (hračky, herní pomůcky, sportovní náčiní, nástroje, přístroje). Většina her má podobu sociální interakce s explicitně formulovanými pravidly (danými dohodou aktérů nebo společenskými konvencemi). Ve hře se mnoho pozornosti věnuje jejímu průběhu (hry s převahou spolupráce, s převahou soutěžení). Výchozí situace, průběh a výsledky některých her lze formalizovat a rozhodování aktérů exaktně studovat. Těmito otázkami se zabývá speciální matematická disciplína – teorie her. •(Průcha 2008, s. 75) Definice (psychologická) •„Hra je jedna ze základních lidských činností: hra, učení, práce: u dítěte smyslová činnost motivovaná především prožitky, u dospělých má h. závazná pravidla, cíl nikoli pragmatický, ale ve hře samé: h. je provázena pocity napětí a radosti: pozitivní důsledky pro relaxaci, rekreaci, duš. zdraví.“ •(Hartl, Hartlová, 2004) • Definice (kulturní) •„Dobrovolná činnost, která je vykonávána uvnitř pevně stanovených časových a prostorových hranic, podle dobrovolně přijatých, ale bezpodmínečně závazných pravidel, která má svůj cíl v sobě samé a je doprovázena pocitem napětí a radosti vědomím „jiného bytí“ než je „všední život“.“ •(Huizinga 1971, s.33) •Všechny uvedené definice vychází z toho, že hra je jednou z lidských činností, k nimž dále patří učení a práce, která má nějaká pravidla a při níž jde především o její průběh, nikoli o výsledek. Díky její „dobrovolnosti“ jde o činnost, která přináší radost a je vykonávána s jistým napětím. •V předškolním věku je to činnost dominantní se specifickým významem. •Pokuste se vytvořit vlastní definici hry v předškolním věku. •BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto ČTK, 1987. •BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 •BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 •CAIATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S., MULLEROVÁ, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1 •DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4 •DUPLINSKÝ, J. Dětská hra a psychologie. Pedagogika, 4/2001, s. 537 – 540. •HUIZINGA, J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971. •MILLEROVÁ, S. Psychologie hry. Praha : Panorama, 1978. •JIRÁSEK, J., VANČUROVÁ, V., HAVLÍNOVÁ, M. Hrajeme si doopravdy. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0018-0 •LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X •LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974. •MATĚJČEK, Z. Jaké hračky pro předškolní děti. Předškolní výchova, 1996/1997, ročník LI, č.4. •MIŠURCOVÁ V., FIŠER J., FIXL V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. •NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. Výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno : Paido, 2002, 112 s. ISBN 80-7315-006-9. •OPRAVILOVÁ E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. •OPRAVILOVÁ E, •OPRAVILOVÁ, E. Úskalí didaktického využití hračky. Pedagogika, 4/2001, s.537 - 540. •OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Zima v mateřské škole. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8 •PŘÍHODA, V. Problematika předškolní výchovy. Praha: SPN, 1966 •SEVEROVÁ, M. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6 •UHLÍŘOVÁ, J. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-107-9 •ZAPLETAL, M. Encyklopedie her. Praha: Olympia, 1975. •