VÝUKA CIZÍCH JAZYKŮ U ŽÁKŮ SE SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAM /Fremdsprachenunterricht bei Schülern mit besonderen Bildungsbedürfnissen Alice Brychová ¨Mají se i tito žáci učit cizí jazyky? ¨Které jazyky jsou vhodnější? ¨Jsou žáci se specifickými potřebami odsouzeni k neúspěchu v učení se cizím jazykům? ¨ Zvyšující se heterogenita ve třídách ¨Vyžaduje od vyučujících nové přístupy a kompetence: -Ochotu přizpůsobit vzdělávání individualitám -Vytvoření příjemné pracovní atmosféry, umožnění kooperace (nikoli konkurence) -Mít k dispozici flexibilní zásobu metod -Ochotu vidět sebe jako permanentního učícího se jedince (kriticky zvažovat a revidovat) -Kompetence osobní, sociální, interkulturní, komunikativní, odborné, didaktické, organizační a evaluační…. ¨ ¨ Humanistische Grundlagen ¨Prinzipien: ¨Orientierung an den Schüler / Schülerorientierung: seine Interessen, Möglichkeiten, Lernwege ¨Veränderung der Lehrerrolle: ein Fazilitator, der das Lernen aller unterstützt ¨Eine veränderte Auffassung des Lernens = Lernen als Erlebnis / Erfahrung Psychologické zvláštnosti žáků ¨HYPERAKTIVITA a ZTRÁTA KONCENTRACE ¨LMD = lehká mozková disfunkce ¨ADS = Aufmerksamkeits Defizit Syndrom ¨ADD = Attention Deficit Disorder ¨MCD = Minimale Cerebrale Dysfunktion ¨Hyperkinetisches Syndrom (HKS) ¨Legasthenie ¨ PROJEVY HYPERAKTIVITY ¨ ØVstává ze židle, sedí neklidně ØPobíhá kolem ØMá problém se zabývat v klidu činností ØMluví překotně, impulsivně ØVychrlí odpověď dříve než dozní otázka ØNedokáže vyčkat, až se dostane na řadu ØPřerušuje ostatní a obtěžuje je ¨ ¨ ¨ PROJEVY NESOUSTŘEDĚNOSTI ØNedbá na detaily nebo dělá chyby z nepozornosti při psaní a jiných činnostech ØMá problémy udržet pozornost ØZdá se, že často neposlouchá, když na něho někdo mluví Ø nepracuje podle návodu, nedokončí úkoly ØMá problémy s organizací ¨ ¨ JAK POMOCI TĚMTO ŽÁKŮM podle Dr. Johanny Kraus in NEUHAUS, C. Hyperaktive Jugendliche und ihre Probleme. 2. Auflage. Stuttgart: Urania Vrlag. 2000. ¨a)Zaměstnejte je činností, při níž se mohou pohybovat: sbírání sešitů, tabule, vyřizování vzkazů. ¨b) Dovolte těmto žákům zkrátit úkol, pokud se jeví, že mu rozumí. ¨c) Cítíte-li napětí u žáka, vymyslete pro něho pohyb (odpad do koše aj.) ¨d) Povolte žákovi, aby si při poslechu výkladu s něčím hrál, s něčím manipuloval. ¨ ¨ JAK POMOCI TĚMTO ŽÁKŮM ¨e) Místo na sezení je pro našeho žáka vhodné vpředu (daleko od rušivých elementů), důležité úkoly na začátku výuky, kdy není žák ještě unavený. ¨f) Zadání úkolů, výklad přerušme, abychom žákům umožnili udělat si písemné poznámky, budou jim oporou, aby zadání nezapomněli. ¨g) Umožněte žákům nebo je k tomu dokonce povzbuďte, aby si výklad nahráli, zvláště je to důležité při opakování před testy. JAK POMOCI TĚMTO ŽÁKŮM ¨h) Při zadání úkolů upozorněte na důležitá a obtížná cvičení, příp. zkontrolujte pochopení úkolu u daného žáka, nespěchejte, zopakujte zadání jinými slovy, krátce a jasně. Nejlépe vše objasní příklad. i)Objasněte způsob hodnocení, naznačte, co je důležité pro úspěšné zvládnutí úkolu. ¨ ¨ ¨ ¨ Výuka cizích jazyků u žáků se specifickými potřebami ¨cíl = dosažení komunikativní kompetence: ¨zvládnutí řečových dovedností -receptivních ¨ -produktivních ¨a mít k dispozici jaz. prostředky: gramatické ¨ lexikální ¨ zvukové ¨ psané ¨žákům s poruchami učení umožňujeme nápravu (specifická cvičení), ale také je přiměřeně hodnotíme (pokyn MŠMT ČR čj. 23 47292-91) a zadáváme diferencované úkoly. ¨ VÝSLOVNOST Empfehlungen und Konsequenzen ¨Hören vor Sprechen – Probleme bei der Imitation ¨Erklärung der Regeln nur wenn Probleme autreten ¨Benutzung der Logotomen – sinnlose Wörter ¨Lieder, Gedichte und Reime ¨Viele Hörbeispiele SLOVNÍ ZÁSOBA Unterrichtskonsequenzen ¨Psycholinguistische Forschung ¨Multisensorische Methoden ¨Abwechslungsreiche Methoden ¨Lexikalisches Minimum ( pro Unterrichtseinheit = max. 5-7 neue Wörter) ¨Mündliche Prüfung ¨Individuelle Lernwege GRAMATIKA Konsequenzen für den Unterricht ¨Induktiver Weg ¨Grammatische Erscheinungen als lexikalische Einheiten ¨Systematische Arbeit ¨Arbeitsblätter und individuelle Übungsformen ¨Tabellen, visuelle Hilfsmittel und eigene grammatische Übersichten PSANÝ PROJEV Konsequenzen für den Unterricht ¨Probleme auch im Muttersprachlichen Unterricht ¨Das Tempo den Schülern anpassen ¨Schwer lesbare Schrift – Zeitdruck abbauen / Schreiben nicht im Vordergrund ¨Motorische Übungen/ Auflockerung ¨Keine Diktate, eigene Kontrolle ¨Alternative Methoden: podívej se- zakryj – napiš- zkontroluj ¨Rechtschreibung nicht benoten ¨ POSLECH S POROZUMĚNÍM Empfehlungen für den Unterricht ¨Hören – sehen – wiederholen / Speicherfähigkeit ¨Visuelle Stützen / Mimik, Gestik ¨Geschlossene Aufgaben (TPR) ¨Gedichte, Zungenbrecher auswendig ¨Konzentration üben ČTENÍ S POROZUMĚNÍM Konsequenzen ¨Einfache Texte ¨Lautes Lesen üben ¨Visuelles und auditives Wahrnehmen unterstützen ¨Kontrollieren, ob der Leser verstanden hat MLUVENÍ Konsequenzen ¨Fremdsprachliche Rituale ¨Kommentieren der Tätigkeit vom Lehrer ¨W- Fragen motivieren zum Sprechen ¨Reproduktives Sprechen ¨Rollenspiele ¨Simulieren der realen Situationen ¨Dialoge statt Monologe ¨Fehlerkorrektur vorsichtig/ kein Zeitstress Výuka cizích jazyků u žáků se specifickými potřebami ¨mluvnice: teorie bývá obtížná, proto jsou důležité příkladové věty, pouze jeden nový jev, ústní forma, pečlivý výběr a omezení učiva na minimum, gr. jevy jako lexikální jednotky ¨slovní zásoba: vizuální podpora při prezentaci nových slov, názornost, mnemotechnické pomůcky, hry (pexeso, domino), zapojení celého těla, postup od zásoby slov pasivních po aktivní znalost, pravidelné opakování s obměnami. ¨ ¨ ¨ Výuka cizích jazyků u žáků se specifickými potřebami ¨výslovnost: první krok je poslech, potom opakování – aplikace ¨vhodná jsou jména spolužáků a slabiky beze smyslu – žáci nehledají význam, soustředí se na výslovnost, kontrastivní přístup ¨identifikační a diferenciační cvičení umožňují zapojit celé tělo ¨ Výuka cizích jazyků u žáků se specifickými potřebami ¨psaná forma je pro žáky s dyslexií a dysgrafií nejobtížnější. Volíme krátká cvičení, po ústním zvládnutí jevů, barevné vyznačení obtížných jevů, hodnotíme jen to, co bylo zvládnuto, diktát nevolíme jako formu zkoušení, oblíbené jsou partnerský diktát, doplňování mezer v textu partnera, autodiktát, vhodné jsou samostatné opravy podle klíče, kooperativní psaní, kreativní úkoly... Ze života… ¨Die perfekte Familie (von Rolf Zuckowski Freunde wie wir) ¨Die perfekte Mutter springt am Morgen aus dem Bett, ¨und sie lächelt, als sie noch niemals schlecht geschlafen hätt´, ¨schafft den Haushalt nebenbei, kommt in der Firma gut voran, wie ein Superweib, das keiner bremsen kann. ¨Der perfekte Vater kommt am Abend gut gelaunt nach Haus, nimmt die Kinder auf den Arm sieht immer fit und locker aus. ¨Gießt die Blumen, putzt die Fenster, trennt den Müll und putzt das Bad, steht am liebsten in der Küche und weiß immer einen Rat. ¨ ¨ ¨ Pamatujme si ¨Aber wer ist schon perfekt? ¨Auf der Erde wurde keiner je entdeckt. ¨Es hat jeder seine Schwächen, die er nicht verbergen kann, ¨aber mit der Zeit gewöhnt man sich daran. ¨...denn es heißt , dass man auch Schwächen lieben kann. Použitá literatura ¨PODHAJSKÁ, NEČASOVÁ. Specifické poruchy učení a výuka cizích jazyků in Cizí jazyky roč. 44, 20002001. ¨ROSOVÁ, MÍČKOVÁ. Spezifische Lernstörungen bei Dyslexie und Dysgraphie, Jahresarbeit, PedF MU Brno, 2005. ¨TÓTHOVÁ, KNOPOVÁ. Dramapädagogik und Hyperaktivität. Jahresarbeit, PedF MU Brno, 2005. ¨KYSELÁKOVÁ. Die Fertigkeit Schreiben bei den Schülern mit Lernstörungen im Deutschunterricht. Diplomarbeit. PedF MU Brno, 2005. ¨ ¨JANÍKOVÁ, BARTOŇOVÁ. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno, MU, 2004.