3. Inovace V rámci vědecko-technického rozvoje je tak možné provádět dva základní druhy inovací: n zdokonalovat vyráběné výrobky a poskytované služby (výrobková inovace), n zlevňovat a zproduktivňovat používané výrobní (technologické), řídící a správní postupy (procesní inovace) Schumpeterova triáda: invence – inovace- imitace Inovace lze členit z věcného hlediska (tedy z pohledu toho, čeho se inovace týká) na inovace: n Výrobkové, n Procesní, n Kombinované nVýrobkové inovace jsou zaměřeny na vytváření zcela nových výrobků, založených na nových konstrukčních koncepcích a principech (diferenciace) nebo uspokojujících zcela nové potřeby (diverzifikace), cílem je především: 1.náhrada zastaralých výrobků, 2.snaha o zachování tržního podílu, 3.získání nových trhů. n nProcesní inovace zahrnují zavádění a využívání nových technologií ve výrobě (technologické inovace) a nových postupů v řízení a správě podniku (inovace v řízení a správě), cílem je nejčastěji: 1.snížení materiálové spotřeby, mzdových nákladů, spotřeby energie, zmetkovitosti, zatížení životního prostředí, 2.zlepšení pracovních podmínek, n nKombinované inovace jsou souběžně uplatňované výrobkové a procesní inovace, jsou zpravidla způsoby tím, že zavádění nových výrobků je provázeno využitím nových technologických postupů Členění inovací z hlediska výrobního cyklu nVýrobkové inovace = technický pokrok nebo posun v potřebách vedou k vývoji zcela nových výrobků n - Diferenciace (doplnění již existující výrobkové linie o nový výrobek) n - Diverzifikace: a) horizontální (zavedení druhové příbuzného výrobku) n b) vertikální (výroba příbuzného výrobku, odpovídajícího následné nebo předchozí etapě výroby) n c) laterální (výroba výrobků zcela rozdílného typu) n n nVarianty výrobků = technické zlepšení již existujících výrobků n nVyřazování výrobků = stažení zastaralých výrobků z trhu Výrobková inovace + komu je výrobek určen = umístění výrobku Inovační proces Strategie zavádění nových výrobků: 1.Napodobovací varianta 2.Inovační varianta 3.Nákupní varianta Varianty výrobků Cílem je buď: a) okamžitě reagovat na změny ve struktuře potřeb (včasně realizovaná výrobková varianta) b) reagovat na změny v konkurenční nabídce (opožděně realizovaná výrobková varianta) Vyřazování výrobků - všech výrobků nacházejících se v degenerační fázi životního cyklu - nových výrobků, které se projevily jako „flop“ Strategie zavádění nových výrobků