SYLABY PŘEDMĚTŮ (KS I PS) 1. Semestr Předměty: a) Úvod do psychologie (dr. Filip) - AP b) Úvod do filozofie (doc. Šíp) - P c) Základy sociální pedagogiky (dr. Gulová, Mgr. Kurowski) - SP d) Základy pedagogiky (dr. Klapko) – P 2. Semestr Předměty: a) Multikulturní výchova (dr. Gulová, Mgr. Kurowski) - SP b) Historie sociální pedagogiky (dr. Klapko) – SP 3. Semestr Předměty: a) Úvod do sociální patologie a prevence (doc. Čech) - SP b) Základy speciální pedagogiky (doc. Čech) - SP c) Vývojová psychologie (dr. Denglerová) - AP d) Úvod do pedagogické metodologie (doc. Němec) - P e) Sociální politika (dr. Klapko) – SP 4. Semestr Předměty: a) Psychopatologie (dr. Denglerová) - AP b) Sociální práce (dr. Gulová) - P c) Sociální psychologie (dr. Řezáč) – AP 5. Semestr Předměty: a) Filozofie výchovy (doc. Šíp) - P b) Sociologie (doc. Šíp) - SP c) Sociální a pedagogická antropologie (doc. Šíp) – SP 6. Semestr Předměty: a) Andragogika (dr. Gulová) - P b) Psychologie osobnosti (Mgr. Strobachová) - AP 1. semestr ÚVOD DO PSYCHOLOGIE / Introduction to Psychology Dr. Miroslav Filip SC4BK_UPS 1. semestr Téma Podtémata 1. Psychologie jako věda a aplikovaný obor · Vědecká psychologie a laická psychologie · Vztah psychologie k dalším oborům · Psychologie jako pomáhající profese 2. Základní psychologické směry · Asocianizmus · Gestalt psychologie · Behaviorizmus, neobehaviorizmus · Psychoanalýza · Kognitivní psychologie · Humanistická psychologie 3. Vnímání · Asocianistický pohled na vnímání · Gestaltistický pohled na vnímání, tvarové zákony · Zrakové iluze, klamy, pareidolie · Nápovědi zrakového vnímání · Vnímání barev a pohybu · Konstruktivistické vs. přímé výklady vnímání 4. Paměť · Druhy paměti · Teorie paměťových skladů · Teorie pracovní paměti · Faktory ovlivňující zapamatování · Teorie zapomínání · Paměť a interference, amnézie, demence · Autobiografická paměť 5. Učení · Druhy učení · Teorie sociálního učení 6. Myšlení · Indukce a dedukce · Analogové a propoziční myšlení · Heuristiky · Chyby v usuzování · Kognitivní typy 7. Myšlení a řeč · Lingvistická relativita · Univerzalistické teorie · Sociokulturní teorie 8. Inteligence · Inteligence jako kognitivní schopnost · Inteligence jako sociální a emoční · Teorie g-faktoru · Fluidní a krystalická inteligence · Verbální a neverbální inteligence · Měření inteligence · Inteligence a kultura 9. Pozornost · Funkce pozornosti v kognitivním systému · Druhy pozornosti 10. Emoce · Základní znaky emocí · Evolucionistický přístup ke zkoumání emocí · Fyziologický přístup ke zkoumání emocí · Emoce a kognice, problematika deprese · Emoce a tělo, psychosomatická onemocnění 11. Motivace · Motiv, pud, potřeba, incentiva · Motivace podle psychoanalýzy · Motivace podle humanistické psychologie ÚVOD DO FILOZOFIE / Introduction to Philosophy Dr. Radim Šíp SC4BK_UFIL 1. semestr Téma Podtémata 1. Vývoj euro-americké kultury · Časová osa · Vymezení jednotlivých období 2. Mýty a věda · Cyklický čas a jeho prožívání · Lineární čas a jeho prožívání 3. Klasické řecké období · Řecká společnost a „vyloučení“ – př. athénská demokracie · Teorie pevných forem – idea, podstata, substance · Teorie nedělitelných podstat – atomismus 4. Helenismus · Vznik ideje rovnosti lidí a její důvody · Sociální znejistění a idea neochvějnosti – stoicismus a epikureismus · Jedno neoplatonismu jako inspirace křesťanství 5. Středověk · Rozpad antické civilizovanosti a vznik středověké Evropy · Teorie trojího lidu a sociální stabilita · Teorie iluminace a predestinace 6. Renesance · Zámořské cesty a objev „divocha“ · Tři reakce na kulturní odlišnost · Luther a rozpad katolicismu · Hony na čarodějnice jako projev sociálního znejistění 7. Novověk · Komenský jako přechod mezi tradičním a moderním · Heliocentrický systém jako projev úzkosti z omylnosti · Barokní pocit a subjekt-objektová figury myšlení · Vznik ideje univerzálních lidských práv 8. Osvícenství · Newtonský vesmír a moderní věda · Deismus, ateismus · Encyklopedisté a proměna myšlení moderní společnosti 9. Moderna · Zánik tradiční a vznik moderní společnosti · Nacionalismus jako tmel moderní společnosti · Objevení významu času – historismus, evoluce 10. Pozdní moderna · Pozdně moderní společnost · Funkcionální pojetí „podstaty“ Základy sociální pedagogiky / Principles of Social Education Dr. Lenka Gulová SC4BK_ZSOP 1. semestr Téma Podtémata 1. Definování a pojetí sociální pedagogiky · Definice a pojetí zahraničních (Disterweg, Natorp, Haase, Knirck, Mollenhauer, aj.) a českých pedagogů (Komenský, Přadka, Baláž, Kraus, Bakošová, brněnská škola PdF MU sociální pedagogiky aj./ 2. Možné metody a formy v sociální pedagogice · Práce se skupinou, projektování, aktivizace sociálně znevýhodněných skupin, aktivizace jednotlivce, komunikace, komunitní práce, volnočasové aktivity. 3. Profesiogram sociálního pedagoga · Požadavky kladené na sociálního pedagoga, činnosti, kompetence, dovednosti, vědomosti, charakteristika, specifické požadavky, profesní typologie. 4. Spektrum cílových skupin v sociální pedagogice · Charakteristika cílových skupin sociální pedagogiky (děti, dospívající, dospělí, specifika sociálně znevýhodněných skupin, aktivizace seniorských skupin, menšiny, migrující cizinci) ve vztahu k sociální pedagogice. 5. Sociálně pedagogická práce s prostředím · Úkoly sociální pedagogiky ve vztahu k prostředí, vliv prostředí na rozvoj jedince, pedagogizace prostředí, typologie prostředí, rozdělení prostředí. Sociální pedagog ve školním prostředí, možnosti působení. 6. Uplatnění sociálních pedagogů v praxi · Uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce, oblast školství, sociální práce, zdravotnictví, pedagogiky volného času, animace, státní a neziskový sektor. 7. Komparace sociální pedagogiky · Stručný vývoj SP u nás a v Evropě (Německo, Polsko, ČR, SR, Rusko). Pojetí SP a sociální práce u nás a ve světě. 8. Sociálně znevýhodněné skupiny ve společnosti a možnosti intervence · Definování pojmů, sociálně znevýhodněné skupiny, co je to inkluze, integrace, kvalita života, důstojnost, právo. 9. Projektování jako součást sociálně pedagogické práce · Výběr téma, kreativita, cíle projektu, záměr, aktivity a výstupy. Matice logického rámce. 10. Axiologie jako součást sociálně pedagogické práce · Definování co je hodnota, hodnocení, hodnotová orientace dospívajících a dospělých, téma hodnot v odborné literatuře (Brezinka, Tofler, Lipowetsky…) 11. Globální rozvojové vzdělávání · Základní charakteristika GRV: cíle, metody práce, význam GRV a souvislost se sociální pedagogikou 12. Základní charakteristika GRV: cíle, metody práce, význam GRV a souvislost se sociální pedagogikou · Sociální interakce-komunikace, f-ce médií, média jako prostředek manipulace. Základy pedagogiky / Basic Education Dr. Dušan Klapko SC4BK_PEDP 1. semestr Téma Podtémata 1. Místo pedagogiky v soustavě vědních oborů. · Pojetí a meze pedagogiky jako vědy sociální v porovnání s pojetím věd přírodních. Problém pedagogiky jako vědy. Předmět výzkumu. · Základní pojmy, struktura pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. · Rozdíl mezi moderní a postmoderní pedagogikou. 2. Podmínky edukace sociálně znevýhodněného žáka. · Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání. · Sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. Teorie vzdělanostní reprodukce. 3. Inkluzivní pedagogika. · Teorie sociálního a jazykového deficitu. · Inkluze ve výzkumných šetřeních 4. Kurikulum, školské dokumenty a školské reformy. · Rámcový vzdělávací program. · Příhodová jednotná vnitřně diferencovaná škola. · Tvorba a evaluace učebnic. · Bloomova taxonomie, edukační cíl jako didaktická kategorie. · Soudobé teorie vzdělávání. 5. Alternativní pedagogika · Charakteristika původních alternativních směrů v kontextu doby. · Základní principy a pojetí alternativní pedagogiky. · Vymezení alternativního a tradičního vzdělávání. 2. semestr Multikulturní výchova / Multicultural Education Dr. Lenka Gulová 2. semestr Téma Podtémata 1. Definování a pojmy spojené s multikulturní výchovou. · Multikulturní výchova, diskriminace, rasismus, xenofobie, kultura, diverzita, integrace, inkluze. Multikulturalismus, interkulturní výchova. Teorie rovnosti. 2. Migrace · Historie (stručně), základní vhled do vybraných teorií migračních studií. Imigrační a azylová politika ČR. 3. Národnostní menšiny (Kurowski) · Menšinový zákon a národnostní menšiny na území ČR (stručná charakteristika, vývoj a současnost). Teorie adaptace dle Berryho. Pojmy asimilace, integrace, tavící kotel, multikulturalismus, pluralita. 4. Romové (Gulová) · Romské komunity v ČR, rozdělení Romů, sociální problematika, integrace a inkluze ve vztahu k romské populaci, historie příchodu Romů do Evropy – středověk, novověk, současnost, diskriminace, romský holocaust. 5. Antisemitismus (Gulová) · Stručný historický kontext, antika, středověk, novověk, současnost, novodobé dějiny, holocaust. 6. Ageismus (Gulová) · Diskriminace seniorů, tři roviny ageismu (individuální (mikrosociální), mezosociální, zdroje ageismu, věková segregace 7. Předsudky a stereotypy · Kulturně-standartní vs. transkulturní přístup v MKV. Teorie utváření předsudků (Adorno, Hovland a Sears, Middleton, Scherif) Historie sociální pedagogiky / History of Social Education Dr. Dušan Klapko SC4BK_HiSP 2. semestr Téma Podtémata 1. Sociální aspekty v antické výchově · Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti. · Charakteristika činnosti antických autorů v oblasti vzdělávání a socializace. 2. Vzdělávání a volný čas člověka v křesťanském středověku · Působení církevních řádů a představitelů v oblasti edukační a sociální péče. · Učenost, selekce ve školství, vznik univerzit, scholastika. · Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. 3. Reforma lidové kultury v novověku a náprava světa · Edukační činnost Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů v českých zemích. · Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy J. A. Komenského. · Lidé na okraji společnosti. Chudoba. 4. Charakteristika osvícenství, nové paradigma výchovy, osvětová činnost · Pedagogické a sociální myšlenky v činnosti filantropistů. · Zakládání tzv. Společností. · Moderní paradigma vzdělávání, ecyklopedismus. 5. Civilizační pokrok v odrazu edukačních koncepcí · Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky. · Dějiny české každodennosti: rituály, volný čas, osvěta. · Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů. 6. Názory a praxe českých sociálních pedagogů 7. Názory a praxe světových sociálních pedagogů 8. Představitelé postmoderních pedagogických koncepcí na pozadí kritických teorií 3.semestr ÚVOD DO SOCIÁLNÍ PATOLOGIE A PREVENCE / Introduction to Social Pathology and Prevention Doc. Tomáš Čech 3.semestr Téma Podtémata 1. Sociální patologie. · Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Systém sociální kontroly v naší společnosti (vnější – vnitřní, formální – neformální). 2. Sociální deviace. · Etiologie deviantního chování. Specifické formy deviace (rizikové chování, poruchy chování, patologické závislosti). 3. Teorie deviace. · Etiologie deviantního chování. Specifické formy deviace (rizikové chování, poruchy chování, patologické závislosti). 4. Prevence. · Vymezení, stupně. Související pojmy: intervence, reedukace, resocializace, terapie, represe ad. Prevence ve škole, Minimální preventivní program, funkce metodika prevence a výchovného poradce. Spolupráce s odbornými zařízeními (poradenskými, diagnostickými, volnočasovými atd.). 5. Odborná podpora a poradenství. · Pedagogicko-psychologický poradenský systém (výchovní poradci, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež). 6. Pedagog a jeho kompetence k prevenci a intervenci rizikového chování. · Funkce diagnostická, poradenská, informační, konzultační, koordinační. 7. Záškoláctví jako specifický jev školního prostředí. · Vymezení, klasifikace, etiologie, intervence, prevence. 8. Agrese a šikana mezi dětmi. · Vymezení, klasifikace, etiologie, aktéři. Znaky pro rozpoznání šikany, zásady řešení šikany, možnosti předcházení ve školním prostředí. 9. Delikvence a kriminalita mladistvých. · Vymezení, etiologie, formy. Společenské a právní ukotvení. Prevence, intervence. 10. Drogy a drogová závislost jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). · Příčiny experimentování s návykovými látkami, riziko vzniku drogové závislosti. Analýza problému ve vztahu k dospívajícím. Prevence, odborná pomoc. ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY / Introduction to Special Education Doc. Tomáš Čech 3.semestr Téma Podtémata 1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. · Pojetí, postavení v systému vědních oborů. 2. Nástin historického vývoje péče o postižené a speciální pedagogiky jako oboru · Vývoj vztahu společnosti k postiženým jedincům. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí 3. Terminologie a klasifikace speciální pedagogiky. · Základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody. 4. Socializace, integrace/inkluze. · Vymezení a pojetí pojmů. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. 5. Speciálně-pedagogická diagnostika a metody speciální pedagogiky. · 6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. · Výchovný poradce ve škole, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče. 7. Specifické poruchy učení. · Vymezení, etiologie, znaky, edukace dětí s parciálními nedostatky (poruchami učení). 8. Psychopedie. · Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR. Autismus, Downův syndrom ad. Vymezení, etiologie, znaky, edukace. 9. Somatopedie. · Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO – formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění – charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. 10. Etopedie. · Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. 11. Logopedie. · Vymezení, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, etiologie, systém logopedické péče. 12. Surdopedie. · Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu. 13. Oftalmopedie · Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně 14. Kombinované vady. · Definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace. 15. Poruchy autistického spektra. · Vymezení, etiologie, znaky, edukace dětí s poruchou autistického spektra. 16. Alternativní a augmentativní komunikace. · Charakteristika, význam, použití. 17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. · Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd. 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. · Dobrovolnictví v nemocnicích. 19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. · Styčné body speciální a sociální pedagogiky. 20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. · Uplatnění, možnosti odborné práce. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE / Developmental Psychology Dr.Denisa Denglerová 3.semestr Téma Podtémata 1. Předmět a metody vývojové psychologie a. Rozdíly mezi fylogenezí, antropogenezí, ontogenezí a aktuální genezí psychiky b. Vývojová změna, evoluční a involuční změny c. Longitudinální výzkumné šetření, příčné výzkumné šetření, semilongitudinální (kohortové) výzkumné šetření, výzkum dvojčat 2. Charakteristika jednotlivých vývojových období (prenatální, novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší školní věk, dospívání, dospělost, stáří) a. Vývoj kognitivních funkcí v daném období – vývoj vnímání, myšlení, řeči, schopnosti učit se b. Sociální vývoj v daném období c. Vývoj motorických schopností v daném období – jemná x hrubá motorika 3. Vybrané významné teorie a pojetí zaměřené k určitému úseku vývoje či specifické vlastnosti: · Mary Ainsworth a její diagnostikování vztahu kojence k matce, zvané Test neznámé situace. · Thomas Berry Brazelton a jeho pojetí novorozeneckého období, včetně novorozenecké škály diagnostikující fyziologické i psychické schopnosti jedince. · Arnold Gessell s pojetím psychomotorického vývoje. · Michel Odent a důraz na přirozený porod následovaný bondingem. · Manželé Papouškovi a jejich pojetí intitivního rodičovského chování. · René Spitz a teorie objektu. · Lawrence Kohlberg a jeho pojetí mravního vývoje. · Mursteinova teorie volby manželského partnera. Sternbergova triangulační teorie lásky. Úvod do pedagogické metodologie / Introduction to Educational Methodology Doc. Jiří Němec 3.semestr Téma Podtémata 1. Jaké jsou nástroje poznávání světa? a. Filozofie vědy a epistemologie. Jak se liší sociálně vědní zkoumání (poznávání světa) od zkoumání světa přírodního? b. Pojmové vymezení: metodologie, strategie výzkumu, metoda (angl. metodology), metodika a technika. Paradigma vědeckého zkoumání (T. Kuhn). c. Předmět výzkumu a předmět oboru sociální pedagogiky, jev, fenomén, cíle a produkty výzkumy. d. Teorie popisné, explanační a deskripční. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům (metoda tradice, autority, apriori, vědy). e. Informační zdroje, odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů (bibliografie, recenze, rešerše, primární a sekundární prameny). 2. Kvalitativní a kvantitativní paradigma – strategie poznávání. a. Odlišnosti ve filozofii - pozitivismus x fenomenologie, hermeneutika; b. odlišnosti v cílech a smyslu výzkumu; c. odlišnosti ve výzkumných metodách a technikách; d. odlišnost ve volbě výzkumného souboru; e. odlišnosti v myšlenkových strategiích a postupech. 3. Principy kvalitativního výzkumu. a. Proč zkoumáme kvalitativně? Lidé a příběhy, narativní modus poznávání světa, druhých a sebe samotného. b. Narativita a prožívání, omezenost jazykového kódu. Příběh jako interpretace životní zkušenosti, příběhy a jejich hodnota. Úrovně prožitků, jejich fixace a analýza 4. Výzkumné strategie, jejich principy a vhodnost ve vztahu k výzkumnému jevu (fenoménu). a. Případová studie, b. etnografický výzkum, c. biografický výzkum, d. fenomenologická strategie, e. zakotvená teorie, f. akční výzkum, obhajující a kritický výzkum atd. 5. Metody sběru a získávání dat (údajů). a. Druhy rozhovorů (míra strukturovanosti rozhovorů, narativní, neformální a fenomenologický rozhovor). b. Ohnisková skupina a skupinový rozhovor, relativizace vhodnosti metody ve vztahu k předmětu zkoumání. c. Pozorování (míra strukturovanosti, zúčastněné a nezúčastněné pozorování, standardizované a nestandardizované pozorování). d. Analýza dokumentů a výtvorů lidské činnosti, možnosti uplatnění projektivních technik pro sběr dat (problematika jejich analýzy, odlišnost jejich využití v diagnostice). 6. Možnosti využití projektivních technik v kvalitativním výzkumu a sociometrie. a. Princip projektivních metod (spodobnění, tvary neurčitého významu, historie), verbální a grafické metody, manipulace s objekty a jejich třídění, obsahová analýza, sémantické metody. b. Metody měření sociálních vztahů. 7. Vybrané metody analýzy kvalitativních dat. a. Hermeneutická, fenomenologická, rámcová, obsahová, diskursivní analýza, analýza prostřednictvím zakotvené teorie (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování). b. Principy jednotlivých přístupů, kódování, induktivní postupy, vytváření kategorií a témat, koncipování teorie a závěrů výzkumných šetření. 8. Principy kvantitativního výzkumu. a. Základní odlišnosti od kvalitativní strategie, filozofie, principy. b. Konstrukce hypotéz a jejich testování. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz (možnosti problémů a hypotéz, problémy, hodnoty a definice). c. Typy proměnných (stupnice měření, nominální, ordinální, metrická a poměrová). d. Pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování (pojmy a konstrukty, konstitutivní a operacionální definice konstruktů a proměnných, závisle a nezávisle proměnné, aktivní a určené proměnné, intervenující proměnná). 9. Tvorba výzkumných projektů, bakalářský a diplomový projekt, standardy kladené na závěrečné práce. a. Výzkumný záměr, cíle, definice předmětu výzkumu, metody výběru respondentů, výzkumné pole, metody sběru a analýzy dat, možnosti interpretace a konstrukce závěrů. b. Kontrola rozptylu, projekty „nedostatečné“ a projekty „dobré“ (cíle výzkumného projektu, výzkumný projekt jako kontrola rozptylu, maximalizace experimentálního a minimalizace chybového rozptylu, kontrola vnějších proměnných, základní charakteristika „dobrých a nedostatečných“ projektů). c. Základy měření, reliabilita a validita (definice měření, úrovně měření a škálování, definice a teorie reliability, typy validity). 10. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty (typy citací, excerpta a konspekt, elektronické vyhledávací služby). a. Etické principy při práci se zdroji a daty, etika ve výzkumu. b. Prezentace výsledků výzkumných šetření (tabulace a grafické znázorňování). sociální politika / Social Policy Dr. Dušan Klapko SC4BK_SoPo 3.semestr Téma Podtémata 1. Pojetí a předmět sociální politiky · Význam, předmět činnosti, cíle, pojmy, nástroje, funkce, principy. · Institucionální základna, dokumenty, sociální právo, sociální správa. · Teorie sociální spravedlnosti, sociální kritika. 2. Sociální stát · Modely sociální politiky, podstata welfare state. · Sociální stratifikace: teorie, problémy, chudoba. · Sociální politika ve vybraných evropských zemích. 3. Sociální zabezepečení · Státní sociální podpora. · Sociální péče. · Sociální služby. · Sociální pomoc. · Systém pojištění. 4. Globalizace v kontextu sociální politiky · Financializace, ekonomické krize. · Riziková společnost, občanská angažovanost. 5. Struktura sociální politiky · Vzdělávací politka. · Bytová politika · Zdravotní politika. · Politika ne-zaměstnanosti. · Rodinná politika. 6. Sociální transformace ČR · Důchodová reforma. · Ekonomie sociálních služeb, sociální ekonomika. · Občanský sektor. 4. semestr PSYCHOPATOLOGIE / Psychopathology Dr.Denisa Denglerová 4.semestr Téma Podtémata 1) Obsah a vymezení předmětu psychopatologie, její postavení v psychologických vědách. a. Psychopatologie x patopsychologie b. Nahlížení společnosti na pacienty s duševním onemocněním, stigmatizace „bláznů“ 2) Příčiny duševních poruch, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, otázka normality, patické x nepatické poruchy, syndrom x symptom. a. Duševní onemocnění způsobené jasnou příčinou, organické postižení, úraz apod. b. Duševní onemocnění bez jednoznačné příčiny, specifická biologická náchylnost (zranitelnost), spouštěcí okamžik c. Co je to norma, druhy norem d. Syndrom x symptom 3) Historie psychopatologie a psychiatrie v ČR i ve světě § Starověk jako období snahy o léčbu psychických problémů § Středověk jako období posedlosti zlými duchy, věže a lodě bláznů jako snaha očistit města od duševně chorých § Philippe Pinel jako první psychiatrická revoluce § Vznik psychoanalýzy – duševní choroba nazírána jako patologický výsledek vnitřních konfliktů individua, které mohou zrcadlit i sociální patologii. § Nástup psychofarmakologie po 2. světové válce 4) Poruchy psychických funkcí poruchy vnímání, pozornosti, paměti, myšlení, řeči, emotivity, vůle 5) Klasifikace duševních onemocnění, víceosý diagnostický systém MKN 10 6) Organické duševní poruchy 7) Poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek 8) Schizofrenie 9) Poruchy nálady 10) Neurotické poruchy 11) Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami 12) Poruchy osobnosti Témata 6 až 12 mají vždy velmi podobná podtémata a to: · Klinický obraz aneb Projevy konkrétního duševního onemocnění, kdy je potřeba zbystřit a obrátit se na odborníka · Etiopatogeneze aneb Příčiny konkrétního duševního onemocnění · Prevalence aneb Výskyt a rozšíření v populaci, koho nejčastěji postihuje (demografický a kulturně sociální popis) · Rizikové faktory konkrétního onemocnění · Možnosti léčby a prognóza vývoje konkrétního onemocnění, psychoterapie a farmakoterapie sociální práce / Social Work Dr.Lenka Gulová 4.semestr Téma Podtémata 1. Definování sociální práce · Sociální práce jako obor a vědecká disciplína, spolupráce s dalšími vědními disciplínami, paradigma sociální práce, nový sociální zákon, standardizace v sociální práci 2. Sociální služby v sociální práci · Sociální služby v sociální práci, standardizace, procedurální, provozní a personální standardy, definování, legislativa, nároky sociální práce, garance kvality, syndrom vyhoření. 3. Vývoj sociální práce ve světě · Období antiky, středověku, novověku, psychologizující a sociologizující období, současný vývoj, významné osobnosti. 4. Historický vývoj sociální práce u nás · Tradice v českých zemích, středověk, novověk, období první republiky, meziválečné období, vývoj po roce 1948, sedmdesátá a osmdesátá léta, současné trendy, významné osobnosti. 5. Filozofie a náboženství v sociální práci · Etický kodex, vývoj ve světě a u nás, zásady, principy vztahu sociálního pracovníka a klienta, charita. 6. Vybrané metody sociální práce (těžiště předmětu) · Metoda případové práce a práce s rodinou, poradenství v sociální práci, komunikace s klientem (rogersovský přístup, systemický přístup), krizová intervence, možnosti tvořivého řešení, terénní sociální práce, komunitní práce, skupinová práce, přístup orientovaný na úkoly, mediace, probace. 7. Dobrovolnictví v sociální práci · Stručný vývoj, komparace USA, Evropa, Česká republika 8. Sociální práce a výzkum · Výzkumná šetření v pracích studentů, výzkumné metody v sociální práci a jejich aplikace do praxe. Význam výzkumu pro tvorbu nové teorie a efektivní praxe. sociální pSYCHOLOGIE / Social Psychology Dr. Jaroslav Řezáč 4.semestr Téma Podtémata 1. Sociální psychologie · Objekt a předmět sociální psychologie; postavení sociální psychologie v systému psychol.disciplín; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie; možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v praxi učitele a vychovatele; aplikovaná sociální psychologie. 2. Humanizace člověka · Socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení · Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; klasifikace druhů učení; sociální posilování, selektivní posilování; imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení; model a vzor. 4.-5. Psychologie mezilidských vztahů · A. Základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektivity formativních interakcí (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. · B. Sociální opora (mikro- mezo a makro úrovně sociální opory; sociální exkluse a sociální opora; 6.- 7.Komunikace · Interakce a komunikace - komunikační proces - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. 8. Percepce a atribuce · Senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; sebepercepce a sebehodnocení; atribuce, teorie atribuce, teorie korespondujícího usuzování; atribuční styly; atribuční tendence (chyby v atribuci); Persuase. 9. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti · A. Osobní a sociální identita; · B. Vztahově postojové vlastnosti osobnosti; Vztah mezi postojem a chováním (teorie kognitivní disonance, balanční teorie. Konformita; - mínění a postoje; kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost jako sociální vlastnosti osobnosti. 10. Psychologická charakteristika sociální skupiny · Malá sociální skupina jako objekt SP; sociální (společenské) skupiny, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; skupinové klima a atmosféra; Tým; týmové role. Rizika skupinového života (Zimbardo; Janis, Jackson-Harkins, ap.) 11. Školní třída jako sociální skupina – psychologická charakteristika · Rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času. Sociometrie. 12. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace · Náročné životní situace; (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně - psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce dětí na frustraci; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 13. Aktivizující metody a postupy v práci učitele · využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 14. Závěrečná syntetizující úvaha · nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů. sociologie / Sociology Dr.Radim Šíp 5.semestr Téma Podtémata 1) Sociologie jako věda moderny · Systém sociální kontroly · Sociální kontrukce institucí 2) Sociální role a identita · Socializace a identita · Teorie přebírání role druhého · Teorie pohledu do zrcadla 3) Tradiční společnost · Teorie trojího lidu · Lénní systém a sociální imobilita · Příčiny rozpadu tradiční společnosti 4) Moderní společenost · Vznik moderní společnosti · Sociální mobilita a nejistota · Peníze a generalizovaný trh · Disciplinace prostřednictvím moderních institucí · Liberální republikanismus vs. nacionalismus · Anatomie nacionalismu 5) Pozdně moderní společnost · Tekutá moderna · Vznik nadnárodních institucí · Globalizace, glokalizace · Riziková společnost · Sdílení rizik – enviromentálních, právních, bezpečnostníc Sociální a pedagogická antropologie / Social and pedagogical anthropology Dr.Radim Šíp 5.semestr Téma Podtémata 1) Základní pojmy kulturní antropologie · kultura, akulturace, socializace, teorie sociálních rolí, konstrukce kulturních institucí 2) Vznik evropocentrismu · Teorie jazyků ráje · Indoevropeistika · Příčiny pocitu evropské nadřazenosti · Od teorie árijské rasy k biologickému rasismu (nacionalismu) 3) Etablování vědecké sociální (kulturní) antropologie · Konfiguracionismus, difuzionismus a evolucionismus · B. Malinowski · Terénní výzkum 4) Příbuzenství a manželství jako příkaldy práce antropologie · Aliance, dědictví a následnictví · Patrilinearita, matrilinearita, kognatický systém 5) Globaliazce a sociální rizika · Modernita a mobilita z pohledu antropologie · Komunikace a jejich vliv na kultury a společenství 6.semestr andragogika / Adult Education Dr.Lenka Gulová 6.semestr Téma Podtémata 1. Andragogika jako vědní disciplína · Pojem celoživotní učení, rozdíl mezi celoživotním učením a vzdělávání, definování andragogiky, transdisciplinární charakter andragogiky. 2. Andragogika jako sociální hnutí · Světonázorová pluralita, sociální rozpory, emancipační snahy, mobilita a urbanizace, průmyslová revoluce, rozpad tradičních struktur, liberalismus, kolektivní mobilizace, kompenzace, vývoj, šedesátá a sedmdesátá léta, moderní vzdělávání. 3. Didaktická teorie andragogiky · Didaktické formy a metody, didaktická kostka, pyramida motivace učení, principy didaktiky, fyziologické vlivy, didaktický proces. 4. Komunikační proces v didaktice · Komunikační zákonitosti, pyramida aktivního naslouchání, způsoby jednání, manipulace v komunikaci, kreativita v andragogice, fáze tvůrčího procesu, kreativní techniky. 5. Rekvalifikace · Rekvalifikační kurzy, proces přeškolení, faktory, reedukace, systém rekvalifikace, motivace. 6. Distanční studium · Charakteristika, úrovně, historie, srovnávání (Francie, Nizozemí, Polsko, Velká Británie), zákonitosti distančního textu, otevřené univerzity a distanční formy vzdělávání. 7. Vzdělávání seniorů · Stáří jako společenský fenomén, funkce vzdělávání v seniorském věku, U3V, rozvoj gerontagogiky a aktivizace seniorů, gerontagogika versus gerontologie a geriatrie, vztah ke gerontologii, modely úspěšného stárnutí, negativní a pozitivní změny ve stáří, aktivita a aktivizace psychických funkcí, výchova ke stáří v kontextu celoživotního vzdělávání, podmínky výchovy a vzdělávání seniorů, institucionální, organizační a personální zabezpečení ve stáří. Další formy aktivizace seniorů. 8. Profesní vzdělávání · Rozvoj komunikativnosti, rozvoj schopnosti učit se, pracovat v týmu, řešit problémy, zvládnout numerické aplikace a informační technologie. Klíčové kompetence pracovníka, reprodukce, mobilita. Firemní a komerční vzdělávání. psychologie osobnosti / Psychology of Personality Dr. Denisa Denglerová – Mgr. Barbara Strobachová 6. semestr Téma Podtémata 1. Základní pojmy psychologie osobnosti. · Osobnost jako psychologický pojem. Definice osobnosti. · Struktura a dynamika osobnosti. · Složky osobnosti. 2. Základní přístupy ke studiu osobnosti · Psychologie osobnosti a její místo mezi ostatními psychologickými obory. · Možnosti a meze studia osobnosti. · Základní klasické a moderní přístupy v psychologii osobnosti. 3. Výzkum a diagnostika osobnosti · Klíče ke studiu osobnosti. · Metody diagnostiky · Metody psychologického výzkumu osobnosti. 4. Biologické základy osobnosti · Dědičnost, fyziologické a mozkové koreláty osobnosti. · Temperament, konstituce. · Gender, sexualita. 5. Emoce a osobnost · Složky emocí. Fenomén emoce. · Emoce ve vztahu k osobnosti jako celku. · Teorie emocí. · Výzkumy emocí. 6. Motivace a osobnost · Motivace a její prinicip. · Emočně motivační okruh. · Druhy motivů. · Teorie motivace. 7. Charakter, postoje, morálka · Moderní a klasické teorie charakteru. · Postoje a předsudky. · Vývoj a testování morálky a charakteru. 8. Schopnosti, tvořivost, inteligence · Koncept pojmu inteligence, IQ, vlohy, nadání talent. · Druhy inteligence a inteligenční testy. · Souvislosti mezi schopnostmi, tvořivostí, inteligencí a ostatními složkami osobnosti. · Interkulturní souvislosti psychologie osobnosti v kontextu moderních výzkumů. 9. Teorie osobnosti · Co je to teorie osobnosti? · Vztah osobnost- doba- dílo- teorie. · Srovnávací tabulky a grafy · Průřez klasickými a moderními teoriemi osobnosti.