Škola, kázeň, pravidla Čím složitější je organizace školy, její struktura a vzdělávací program, tím účelnější by mělo být její uspořádání. • dobrá organizace • pevná pravidla • jasný řád • zásada tolik svobody, kolik je možno, tolik řádu, kolik je nutno (Blížkovský, 1992) Kázeňská politika školy  musí být založena na  společenských hodnotách a perspektivách  a na prospěchu žáků (Gushee, 1984)  nejasná kázeňská politika  =>nebezpečí, že se pedagogické výchovné úsilí rozmělní a bude se zaměřovat na jednotlivé aktivity  kázeňská politika školy by měla pojímat celý její systém Kázeňská politika školy  základním východiskem je podpora žádoucího chování  tradiční pojetí – zaměření výhradně na porušování kázně, na žáky s problémy v chování  opomíjení podpory rozvoje osobnosti a jejího prosociálního směřování  Např. do školy chodíme včas x do školy nechodíme pozdě. Základní pravidla kázeňské politiky (Colvin, Fernandez) 1) Vymezení žádoucích způsobů chování 2) Výuka žádoucích způsobů chování 3) Propagovat a uznávat způsoby správného chování 4) Aktivně zpracovávat chyby v chování 5) Hodnotit a adaptovat kázeňskou politiku týmem 6) Podporovat pracovníky školy 7) Podporovat individuálního studenta Zásady efektivní politiky kázně (Gushee) 1) Informace jsou cílené na faktické problémy 2) Spoluúčast • studenti – musí se podřizovat • učitelé – musí podle nich pracovat • rodiče – musí podle nich se školou spolupracovat a podporovat děti v jejich dodržování 3) Definice problému 4) Flexibilita 5) Komunikace 6) Důsledné uplatňování Kázeňská politika jako nástroj  srozumitelnost  zřetelná pravidla  spoluúčast  pozitivní zaměření  důsledné dodržování  zřetelné pojmenovávání problémů Uplatňování pozitivní kázně  Pozitivní kázeň (Adler, Dreikus) = všichni lidé mají stejná práva na důstojnost a respekt  metody – nerepresivní a nekompromisní  přátelské (ukazují úctu k dítěti) a přísné (ukazují respekt k tomu, co je potřeba udělat)  Respektují dítě?  Jsou efektivní dlouhodobě?  Pomohou dítěti rozvíjet hodnotné životní schopnosti jako základ pro dobrý charakter? (Brock) Pozitivní kázeň X Chování vyvolávané strachem z nesouhlasu postrádá pojetí odpovědnosti a ohledu ke druhým (Fontana) Tři zásady efektivní každodenní disciplíny ve třídě bez narušení výuky (Keating) 1) naslouchat žákům - dát jim příležitost vyjádřit se, říci k problému svou verzi • pokud k tomu není čas v hodině, pak se musí najít po ní nebo i po vyučování. Výuka tak může pokračovat a žák přitom ví, že dostane prostor pro vysvětlení, a zklidní se. • i když si je učitel jistý, že ví, o co jde, každý žák by měl vědět, že dostane možnost a bude vyslyšen. 2) spravedlnost - důslednost a spravedlnost učiteli přináší úctu a respekt žáků. • nutno dát jednoznačně najevo, co od žáků očekáváme, a také to pak musíme zřetelně prosazovat. pravidla kázně spravedlivá pro všechny = jediná diskuse, která může ve třídě nastat, je diskuse o těchto pravidlech 3) vědět, kdy má učitel řešit kázeňské přestupky s vedením školy - slabost učitele v očích žáků/zatěžování vedení školy Shrnutí  kázeňská politika školy by měla zahrnovat školu jako celek  spolupráce všech účastníků edukačního procesu (žáci, rodiče, pedagogové) – na všechny by se měla vztahovat  pravidla – jasná, srozumitelná, pozitivně zaměřená, spravedlivě a důsledně uplatňovaná  pozitivní charakter, aby mohla ovlivňovat žádoucí způsoby chování Literatura Vojtová, V. Postoje učitelů a žáků ke kázeňské problematice na základní škole. (Disertační práce) Brno: MU. 2001