SP4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 Etopedie Vyučující: PhDr.Mgr. Jarmila Matochová matochova.j@mail.muni.cz Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s inkluzivními přístupy v edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po absolvování kurzu budou studenti schopni analyzovat protektivní a rizikové faktory v edukačním procesu etopedie, přičemž v daném kontextu budou schopni uvažovat taktéž užívanou terminologii včetně nálepkování. Studenti se seznámí se základními klasifikacemi poruch chování, budou se orientovat v legislativním a edukačním rámci jedinců s problémovým chováním. Orientační osnova kurzu 16.2. Organizační pokyny; Etopedie v systému speciální pedagogiky. 2.3. Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice 16.3. Porucha chování a její dynamika. 30.3. Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života. 13.4. Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku. 27.4. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělání; Porucha chování ve výuce a učení; Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení. 11.5. Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče. Požadavky k absolvování semináře 1) Aktivní účast na seminářích a. Dovolená maximálně 1 absence b. Absence musí být omluvena předem, maximálně druhý den po konání semináře 2) Vypracování průběžných úkolů 3) Práce s kazuistikou 4) Písemné práce Průběžné úkoly vychází z probíraných témat a mají za úkol aktivně propojit teoretické poznatky s praxí. Úkoly vypracujte do šablon ve studijních materiálech zavěšených v ISu. Dodržujte zadání úkolů a termín jejich zavěšení do příslušné odevzdávány. Pozdě odeslané úkoly a úkoly zaslané mailovou cestou nebudou přijaty. 1. specifika dětství – termín odevzdání 1.3. 2. etiologie poruchy chování - termín odevzdání 15.3. 3. podpůrné strategie – termín odevzdání 12.4. 4. nálepkování; bludný kruh – termín odevzdání 26.4. 5. myšlenková mapa – termín odevzdání 10.5. Práce s kazuistikou Posiluje kompetence studenta hledat nosné prvky pro změnu chování dítěte a na jejich základech naplánovat podporu dítěte. Vyberte si jednu kazuistiku ze studijních materiálů. S tou budete pracovat celý semestr. Zadání dílčích úkolů máte zavěšeno v ISu. Úkoly vypracujte do šablon zavěšených ve studijních materiálech v ISu. Dodržujte zadání úkolů a termín jejich zavěšení do příslušné odevzdávány. Pozdě odeslané úkoly a úkoly zaslané mailovou cestou nebudou přijaty. 1. protektivní a rizikové faktory; potřeby dítěte - termín odevzdání 29.3. 2. podpůrná opatření - termín odevzdání 17.5. Nepovinné úkoly Studenti mohou získat body navíc za vypracování dobrovolných úkolů. Úkoly vypracujte do šablon ve studijních materiálech zavěšených v ISu. Dodržujte zadání úkolů a termín jejich zavěšení do příslušné odevzdávány. Pozdě odeslané úkoly a úkoly zaslané mailovou cestou nebudou přijaty. - artefakt spojený s poruchou chován – prezentujte v kterémkoli semináři; termín odevzdání 17.5. - Edukační rámec vašeho kraje - termín odevzdání 17.5. Písemná práce V průběhu semestru má student povinnost napsat jednu písemnou práci. Práce se budou psát na začátku většiny seminářů. Studenti budou náhodně vybráni vyučujícím. Ukončení předmětu zkouškou: Za průběžné úkoly a práci s kazuistikou student získává body, za které mu bude udělena zkouška. Celkově student může získat 28 bodů. Pro úspěšné splnění předmětu potřebuje získat minimálně 20 bodů (tzn. cca 70 %). Hodnocení: - A: 27, 28 b. - B: 25, 26 b. - C: 23, 24 b. - D: 21, 22 b. - E: 20 b. - F: 0-19 b. Hodnocení výstupů kurzu Celkem je možné během semestru získat 28 bodů: Za průběžné úkoly lze získat 16 bodů 1. úkol: specifika dětství – 2 b. 2. úkol: etiologie poruchy chování – 3 b. 3. úkol: podpůrné strategie – 4 b. 4. úkol: nálepkování; bludný kruh – 2 b. 5. úkol: myšlenková mapa – 5 b. Za práci s kazuistikou lze získat 10 bodů - protektivní a rizikové faktory -6 b. - podpůrná opatření -4 b. Za písemnou práci lze získat 2 body Extra body lze získat za vypracování dobrovolných úkolů. - Artefakt spojený s poruchou chování: 1 b. - Edukační rámec vašeho kraje: 1 b. Práce budou hodnoceny během následujících dvou týdnů po termínu odevzdání, body budou zaznamenány do Poznámkového bloku. Povinná literatura: - HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. - Začátek formuláře - Konec formuláře - VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. - VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9. - VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591. Těším se na setkávání, PhDr. Mgr. Jarmila Matochová