Logopedie Úvod, organizace péče, legislativa, prevence Vymezení oboru ØZ řeckého logos = slovo, paidea = výchova) ØJedná se o vědní obor, který se formoval až v první polovině 20. století. Ø ØLogopedie je speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním osob s narušenou komunikační schopností a zkoumající tuto narušenou komunikační schopnost z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. Ø ØLogopedie se nezabývá pouze dětskou klientelou! Orientuje se na narušenou komunikační schopnost osob ve všech věkových kategoriích – děti, adolescenti, dospělí, lidé ve stáří. Ø Ødefinice podle M. Sováka (1965): Ø Nauka o výchově řeči (tj. všech složek sdělovacího procesu) a předcházení a odstraňování poruch řeči. Ø Ødefinice podle V. Lechty (2002): Ø Vědní obor interdisciplinárního charakteru, jehož předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence narušené komunikační schopnosti. Logopedie v moderním chápání je vědou zkoumající NKS z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie a prevence. Cíle logopedie ØCíl obecný = dosáhnout co možná nejvyššího a všestranného rozvoje osobnosti jedince a jeho co možná nejširšího a nejúspěšnějšího uplatnění pracovního i společenského. ØCíl socializační = dosažení maximálně možného stupně socializace, překonat tíživé subjektivní prožívání vlastní vady, nesprávné sebehodnocení a umožnit tak přiměřenou seberealizaci jedince. ØCíl logopedické péče = aktivita s úkolem předcházet, vyhledávat, diagnostikovat a odstraňovat nebo překonávat následky NKS a rozvíjet komunikační schopnosti. Předmět logopedického výzkumu Øzkoumání příčin vzniku, průběhu a výskytu narušené komunikační schopnosti (NKS) Øzkoumání následků Ødiagnostika NKS Ølogopedická intervence, terapie NKS Øurčování prognózy Ørozvoj komunikačních schopností také u intaktních dětí ØLogopedie je interdisciplinární věda, spolupracuje s obory: lLékařskými: Ø foniatrie, stomatologie, plastická chirurgie, ORL (otorinolaringologie), neurologie, neurochirurgie,ortodentie, psychiatrie, pediatrie. lJazykovědnými: Ø fonetika, fonologie, lingvistika . lPsychologickými: Ø vývojová psychologie, patopsychologie lDalšími: •genetika, informatika, právní vědy. l Ø ØU nás se logopedie řadí do speciální pedagogiky a je úzce propojena s ostatními pediemi. Ø Ø Logopedický asistent, logoped, klinický logoped ØLogopedický asistent - bakalářské vzdělání se SZZ z logopedie a surdopedie Ø pracuje vždy pod dohledem a dle pokynů logopeda (podílí se na prevenci poruch vývoje řeči, realizace dechových, fonačních, přípravných artikulačních cvičení, podílí se na korekci odchylek artikulace na základě diagnostiky a doporučení logopeda, realizaci mimoškolních výchovných programů se zaměřením na logopedickou, intervenci a upevňování výsledků péče logopeda. ØLogoped – magisterské studium se SZZ z logopedie a surdopedie Ø pracuje v rezortu MŠMT nebo MPSV (učí v logopedické škole, mateřské škole logopedické, PPP, SPC, apod.). Ø Musí mít odborné znalosti a schopnosti, výbornou úroveň komunikační kompetence, dobrý fonematický sluch, zájem o vzdělávání. Ø Kompetence: logopedická prevence (osvětová činnost), diagnostika NKS, terapie NKS, poradenská činnost, výzkumná činnost, spolupráce s ostatními odborníky (psycholog, pediatr, foniatr, neurolog, atd.). ØKlinický logoped – magisterské studium se SZZ z logopedie a surdopedie + postgraduální studium zakončené atestací (nutná praxe, specializační příprava, ústní, písemná a praktická zkouška) Ø působí v rezortu zdravotnictví (zařazení provádí MZ) - zákon o nelékařských zdravotnických povoláních 96/2004. Ø Licenční osvědčení k provozování soukromé praxe Systém péče, legislativa ØV ČR je organizace poskytování logopedických služeb v kompetenci tří rezortů: ministerstva zdravotnictví, ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a ministerstva práce a sociálních věcí. Logopedi také působí v nestátních organizacích, které začaly vznikat po roce 1989. Ø3 typy zařízení: lstátní (nemocnice, lázně, …) lnestátní (charitativní, církevní, okresní, městské,…) lsoukromé (ambulance, …) Ø ØLogopedická intervence v rezortu zdravotnictví - logopedické poradny, soukromé kliniky, specializované lůžkové oddělení, klinika neurologie, foniatrie, léčebny, rehabilitační ústavy, lázeňská zařízení. Ø ØLogopedická intervence v rezortu školství – logopedické třídy při MŠ nebo ZŠ, MŠ logopedické, ZŠ logopedické, PPP, SPC, MŠ a ZŠ pro sluchově postižené, MŠ a ZŠ pro tělesně postižené, MŠ speciálních, ZŠ praktických i speciálních. Ø ZŠ a MŠ logopedické: lpro děti s NKS, jejichž postižení je takové, že jim znemožňuje navštěvovat běžnou MŠ či ZŠ; lobsah výuky na ZŠ logopedické je shodný s obsahem výuky běžné ZŠ + hodiny individuální logopedické péče, snížený počet žáků, individuálnější přístup; lPro nízký počet ZŠ logopedických jsou tato zařízení často internátního typu, proto dochází k čím dál častější individuální integraci žáka s NKS do běžné ZŠ. Pro integraci je nutný individuální vzdělávací plán. ØSPC lporadenská zařízení a jsou zajišťována vyhláškou č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.,O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních; lzajišťují metodickou pomoc pedagogům mateřských, základních a speciálních škol a školských zařízení a rodičům postižených dětí. SPC se zaměřuje zejména na zajištění podpory integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s tím související pomoc jejich rodinám. lHlavní úkoly SPC logopedické •realizace komplexní speciálně pedagogické logopedické a psychologické diagnostiky •stanovení konkrétních edukačních/reedukačních logo postupů •zabezpečování komunikační kompetence dětí •poskytování logo intervence s přihlédnutím na individuální potřeby klientů •úzká spolupráce s pedagogy škol, kteří zajišťují individuální integraci žáka s NKS •sestavení návrhů IVP •evidence dětí, žáků a mladistvých v v péči SPC •osvětová a informační činnost •spolupráce s lékaři – foniatry, pediatry, otorinolaryngology, neurology, stomatology ØLogopedická intervence v rezortu práce a sociálních věcí - Ústavy sociální péče pro děti a mládež (zařízení pro osoby s tělesným postižením, mentálním postižením a jedince s kombinovanými postižením), Střediska rané péče ØSRP: ljsou zajištěna zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách; lje to soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem, dětem postiženým i jejich rodinám. Cílem je přecházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace; lslužby jsou poskytovány od diagnostikování postižení (často od narození) až do nastoupení dítěte do vzdělávací instituce (MŠ nebo ZŠ) a to tak, aby se zvyšovala vývojová úroveň dítěte v oblastech, které jsou postižením ohroženy; lpro trvale zdravotně postižené děti (mentálně, tělesně, smyslově atd.), vývojově opožděné děti (děti projevující se pomaleji v jedné nebo v několika vývojových oblastech) a pro děti ohrožené možností výskytu zdravotního postižení nebo vývojové poruchy v pozdějším období (např. v důsledku matčiných zdravotních problémů, zděděných nebo genetických nemocí v rodině, nedonošenosti, nízkou porodní hmotností, nejistým rodinným zázemím atd.). lPrincipy rané péče: •návaznost na lékařskou, léčebnou péči •respektovat individualitu dítěte a kulturní, sociální a výchovné zvláštnosti rodiny •komplexní přístup •orientace na rodinu (začlenění rodičů do týmu spolupracovníků, pomoci rodičům a dětem najít jejich schopnosti a mechanismy k zvládnutí postižení) •zajištění služeb v přirozeném prostředí dítěte, hlavně v jeho rodině •podporovat sociální integraci dětí s postižením a jejich rodin •právo rodiny službu si vybrat nebo odmítnout •standardizace státem garantovaných služeb – zajištění odbornosti •veřejná kontrola – akreditace poskytovatelů služeb Legislativa Øzákon č. 472/2011 Sb., kterým se mění školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Ø Øvyhláška č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.,O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Ø Øvyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Ø Øzákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách Ø Ø Ø Ø Logopedická prevence ØRozlišují se 3 stupně: ØPrimární – předcházení vzniku NKS, zaměřena na celou populaci lspecifická – snaha zamezit konkrétnímu riziku např. v době nejprudšího řeč. rozvoje (např. koktavost) , hlasová hygiena, lnespecifická – snaha o všeobecné podporování žádoucích forem chování – správný řečový vzor l ØSekundární – orientace na rizikovou skupinu, zvlášť ohroženou negativním jevem lděti z nepodmětného prostředí, nedonošené děti – stimulace sacího reflexu, lpředchází vzniku NKS prevence poruch hlasu u hlasových profesionálů lděti s vývojovou dysfluencí (neplynulost) – zaměřeno na mluvní plynulost, počínající koktavost dyslálie l ØTerciální – orientace na osoby, u kterých se NKS již projevila, snaha předejít dalšímu negativnímu vývoji a důsledkům NKS lsekundární důsledky se mohou negativně projevit – v kognitivní, emocionálně volní oblasti, pracovní a sociální úspěšnosti, společenské adaptaci