Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra pedagogiky SP7MP_MTO2 Metodologie 2 Výzkum o kvalitě života člověka s Mozkovou obrnou[LS1] Brno 2015 Vyučující Vypracoval: Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. Bc. Jan Bouma Cílem výzkumu je objasnit problematiku Mozkové obrny [LS2] a jejího vlivu na život člověka. K získání informací o respondentech sloužil strukturovaný rozhovor s předem připravenými otázkami. V průběhu rozhovoru měli respondenti možnost doplnit osobní informace dle svého uvážení. Každý z respondentů byl vychováván v jiné sociální situaci.[LS3] Což bylo zajištěno selekcí, byly provedeny stručné kazuistiky ještě před zahájením výzkumného dotazování. Na základě porovnání získaných odpovědí na otázky v rozhovoru byly tyto analyzovány[INS: , :INS] do jaké míry ovlivňují kvalitu života jedinců s MO[LS4] . MO má jistě vliv na život jedince, ale výzkumem bylo zjišťováno[INS: , :INS] jaké dopady toto postižení má na, pro intaktní populaci běžné, aktivity. analyzovány pro [LS5] Jaký vliv má MO na život člověka. Výzkumná otázka č. 1 „Do jaké míry je člověk v životě ovlivněn MO?“ Výzkumná otázka č. 2 „ Lze nalézt i pozitivní vlivy MO na život člověka?“ Výzkumná otázka č. 3 „ Do jaké míry se odráží MO ve výběru koníčků dotazovaných respondentů?“[LS6] Metodologie výzkumného šetření: výzkumné šetření mělo kvalitativní charakter a probíhalo formou strukturovaného rozhovoru[LS7] s otevřenými otázkami a následně vytvořenou případovou studií [LS8] respondentů. Strukturovaný rozhovor „je složen z řady pečlivě formulovaných otázek, na něž mají jednotliví respondenti odpovědět. Pružnost sondování v kontextu situace je omezenější než v jiných typech rozhovorů. Tento typ rozhovoru se používá, když je nutné minimalizovat variaci otázek kladených dotazovanému. Redukuje se tak pravděpodobnost, že se data získaná v jednotlivých rozhovorech budou výrazně strukturně lišit“ (Hendl, J. 2012, s. 173). Rozhovor byl veden na zahradě rodinného domu, tedy v prostředí dobře známém oběma respondentům. Komunikačními partnery rozhovoru byli první respondent a druhý respondent, kdy při prvním rozhovoru kladl první responde[INS: n :INS] t otázky druhému, při dalším rozhovoru s týdenním odstupem si role vyměnili. Důvodem k tomuto kroku byla snaha dosáhnout větší otevřenosti respondentů[LS9] . Když odpovídáte někomu, kdo je dotčenou problematikou sám zasažen, dá se předpokládat menší pocit ostychu a narušení emoční bariéry. Výzkum pomocí případové studie se zaměřuje na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů (Hendl, J. 2012). Otázky v rozhovoru: 1. Jak vypadá program Vašeho běžného dne? Jakým aktivitám se věnujete? Jak jsou v tom zapojeni členové rodiny (a další lidé) 2. V čem se liší soboty nebo neděle? (například je víc času, býváte víc venku atd.) 3. Jak se Vám nejlépe komunikuje s okolím? (Máte nějak upravený počítač, atd...) 4. Našel jste si například prostřednictvím internetu nové kamarády? (Dopisujete si s nimi? Navštěvujete se?) 5. Jakou hudbu máte nejraději? (Jaké herce, zpěváky, sportovce…) 6. Co nejraději jíte? 7. Povíte něco bližšího o svých zálibách? 8. Kdyby Vám nekladlo překážky Vaše postižení, byly by koníčky, které byste chtěl provozovat a nyní nemůžete? 9. Proč se Vám líbí nebo nelíbí bydlet tam, kde bydlíte? 10. Jaké máte zkušenosti s lidmi ve svém okolí? Jak se k Vám chovají? Stává se Vám, že Vám někdy neúmyslně ublíží - tím, jak se k Vám vzhledem k Vašemu zdravotnímu handicapu chovají? 11. Jak jste vyrůstal, jak vzpomínáte na své dětství? 12. Jakými zařízeními jste v životě prošel, co se Vám kde líbilo a nelíbilo? 13. Jak náročný je pro Vás běžný den (myslím třeba rehabilitaci a tak) 14. Kdybyste mohl svůj dosavadní život prožít znovu, co byste změnil, udělal jinak? 15. Jaké máte plány do budoucna?[INS: :INS] [INS: :INS] [INS: Bohužel jste hlavní problémy z projektu od konzultace neodstranil, navíc chybí řada částí projektu. :INS] [INS: V úvodu nevysvětlujete, proč je důležité a zajímavé výzkum dělat. :INS] [INS: Z :INS] [INS: :INS] [INS: výzkumu :INS] [INS: se vám navíc zcela vytratil koncept kvality života, který máte v názvu. :INS] ________________________________ [LS1]Výzkum by se neměl jmenovat „výzkum“. Stačilo by „Kvalita života….“ [LS2]Trošku pochybuju, že se vám podaří „objasnit problematiku“. [LS3]Výzkumný projekt si žádá budoucí čas. [LS4]Už jsme si během konzultace vysvětlili, že toto měřit je velmi obtížné, ne-li nemožné. [LS5]? [LS6]Kam se ztratila ta kvalita života? [LS7]V kvalitativním výzkumu obvykle strukturovaný rozhovor nepoužíváme. [LS8]Případová studie předpokládá více metod sběru dat. [LS9]Dobrý nápad.