Lenka Tobková (391905) Úkol byl zpracován dle výzkumu z bakalářské práce. 1) Téma, problém otázka, úvod a cíle výzkumu. Formulujte téma, problém, otázku svého výzkumu. Napište úvod (nejméně 1 odstavec), v němž představíte téma, vysvětlíte, co chcete zkoumat a proč je to zajímavé (přínosné). V dalším odstavci formulujte cíle vašeho výzkumu. (4 body v hodnocení projektu) Výzkum se zabývá vztahem osob se sluchovým postižením ke sportu. Ve speciální pedagogice existuje mnoho ne moc prozkoumaných oblastí. Díky výzkumu by bylo možné zpřesnit a uvést v povědomí intaktní populace informace o sportu osob se sluchovým postižením. Tyto informace by mohly být dále dobrým zdrojem pro případné zlepšení skladby hodin tělesné výchovy na školách pro sluchově postižené. V neposlední řadě zde mohou vzniknout zajímavé nápady na nové alternativní či augmentativní pomůcky/přístupy vhodné ke sportovním aktivitám. [LS1] Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký mají osoby se sluchovým postižením vztah ke sportu. Dílčími cíli práce bylo zjistit, jestli se zajímají lidé se sluchovým postižením o sport prostřednictvím médií (internetu, tisku, televize, …), jaký mají/měli vztah k tělesné výchově na škole a jestli pociťují nějaká omezení ve sportovních aktivitách v souvislosti se sluchovým postižením, popřípadě jaká. 2) Hlavní výzkumná otázka (1) a vedlejší výzkumné otázky (maximálně 5) (5 bodů v hodnocení projektu) VO 1: Jakým termínem [LS2] lze označit většinový vztah osob se sluchovým postižením ke sportu? VO 2: Kterých médií je nejvíce využíváno při zjišťování výsledků sportovních zápasů?[LS3] VO 3: Jaký je názor žáků se sluchovým postižením na průběh a náplň tělesné výchovy? VO 4: Jaká omezení pociťují osoby se sluchovým postižením v komunikaci se slyšícím spoluhráčem či při sportovních aktivitách obecně?[LS4] 3) Uveďte, zda jste si vybrali kvalitativní nebo kvantitativní výzkumnou strategii a proč jste se tak rozhodli. Nestačí napsat, že vám daná strategie připadá vhodnější – zdůvodněte, proč je vhodnější s ohledem na vaše téma. (souvislý text, 1 odstavec). (3 body v hodnocení projektu) Pro výzkum byla vybrána metoda kvantitativního výzkumu – dotazník, a to hlavně z důvodu úspory času při sběru dat od většího počtu osob. Otázky byly prokonzultované s Neslyšícím, který mi potvrdil, že jsou otázky srozumitelně položené a ty, které nebyly, jsme společně vhodně přeformulovali. Bylo využito deduktivního postupu práce. U některých otázek testu byla nejdříve zjišťována data (informace), teprve poté byly formulovány vztahy mezi nimi. [LS5] 4) Hypotézy (minimálně 3) (5 bodů v hodnocení projektu) Osoby se sluchovým postižením bez jiného přidruženého postižení mají kladnější vztah ke sportovním aktivitám oproti osobám s kombinovaným postižením. Častěji využívaným prostředkem pro zjišťování výsledků sportovních zápasů je internet oproti tisku. Žáci prvního stupně se sluchovým postižením pravidelněji navštěvují hodiny tělesné výchovy než žáci druhého stupně se sluchovým postižením. [LS6] Osoby se sluchovým postižením nevnímají v komunikaci se slyšícími spoluhráči žádná nevyřešitelná omezení. Dokáží se za pomocí různých způsobů dorozumět podobně, jako v případě komunikace slyšící - slyšící, neslyšící – neslyšící.[LS7] 5) Seznam všech v hypotézách používaných proměnných a jejich definice (konceptualizace) a seznam indikátorů (operacionalizace) (6 bodů v hodnocení projektu)[LS8] sluchové postižení - je snížená nebo chybějící schopnost vnímat zvukové informace - etiologie: pre, peri, postnatální - stupeň postižení: lehké, střední, těžké - typ vady: centrální, periferní (převodní, percepční, smíšená) kombinované postižení - postižení dvěma a více vadami, přičemž tyto vady jsou na sobě kauzálně nezávislé - kombinace typů vad: dominantním faktorem MR; dominantním faktorem je tělesné postižení a smyslové vady, které se navzájem kombinují; dominantním faktorem je autismus nebo autistické rysy - dle možnosti vzdělávání: speciální školství, integrace internet - je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí („síť sítí“), ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP - způsob připojení: telefonní linka, kabelová přípojka, bezdrátová datová síť, elektronická rozvodná síť, … - služby internetu: systém webových stránek, elektronická pošta, online komunikace uživatelů, telefonování pomocí internetu, přenos souborů, sdílení souborů, připojení ke vzdálenému počítači, služební protokoly, … tisk - souhrnné označení pro periodické tiskoviny (periodika), zejména pro noviny a časopisy. - typ dokumentu: knihy, časopisy, noviny, brožury, letáky, ceniny, … - barevnost: černobílé, barevné - velikost první stupeň - nyní 1. - 5. třída, dříve i pouze 1. - 4. třída, do roku 1948 obecná škola je mezinárodně označován jako primární vzdělání - ISCED 1 - dle tříd: 1., 2., 3., 4., 5. - dle obsazenosti žáky: malotřída, třída - dle pohlaví: dívčí, chlapecká, smíšená - se zaměřením druhý stupeň - druhý stupeň (nyní 6. - 9. třída, dříve i 5. - 8. třída, do roku 1945 měšťanská škola, případně první ročníky gymnasia, reálného gymnasia, reálky, obchodní akademie apod.) je nejnižším stupněm vzdělání mezinárodně označovaného jako nižší sekundární - ISCED 2 - dle tříd: 6., 7., 8., 9. - dle pohlaví: dívčí, chlapecká, smíšená - se zaměřením: přírodovědný, humanitní vztah slyšící – neslyšící - vztah osob s odlišnou kvalitou sluchu - míra postižení: stupeň rozdílu vztah slyšící – slyšící/ neslyšící – neslyšící - vztah osob vždy se stejnou kvalitou sluchu 6) Návrh metody sběru dat, výzkumné populace a vzorku. Jak budete sbírat data? Co/kdo bude vaší výzkumnou jednotkou? Kdo bude vaší populací a vzorkem (máte-li ve výzkumu populaci a vzorek)? Jak je vyberete a kontaktujete? Od kolika výzkumných jednotek plánujete sbírat data? [LS9] Souvislý text (3 body v hodnocení projektu) Z důvodu získání respondentů byla oslovena střední škola pro sluchově postižené, která mi vyhověla a mohla jsem tedy studentům rozdat dotazníky. Další dotazníky byly vyplněny od dospělých osob se sluchovým postižením. Část respondentů vyplňovala dotazníky tištěné, zbylá část vyplňovala dotazník prostřednictvím e-mailu. Bylo tedy využito kvótního výběru. [LS10] Výběr byl účelový[LS11] , zaměřený na osoby se sluchovým postižením. 7) Úryvek z připravovaného nástroje sběru dat – z dotazníku nebo scénáře rozhovoru (včetně úvodu dotazníku, minimálně deset otázek i s variantami odpovědí), případně popis designu experimentu, pozorovacího schématu atd. U všech metod sběru dat doporučuji provést před odevzdáním předvýzkum, podstatně to zvýší jejich kvalitu a použitelnost v plánovaném výzkumu. (4 body v hodnocení projektu) Dobrý den, jsem studentkou třetího ročníku Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, obor speciální pedagogika – komunikační techniky. Tímto dotazníkem bych Vás chtěla požádat o spolupráci na výzkumu k mé bakalářské práci zaměřené na téma „Vztah osob se sluchovým postižením ke sportu“. Dotazník je zcela anonymní. Moc Vám děkuji za vyplnění dotazníku a přeji pěkný den. J Lenka Tobková 1) Sportujete rád(a)? a) ano b) ne c) jiné:………………………………………………………………………………............. 2) Jak často zařazujete sportovní aktivity do svého volného času? a) 2 a více krát týdně b) 1x týdne c) nepravidelně, ale snažím se d) vůbec e) jiné: …………………………………………………………………………………….... 3) Preferujete spíše: a) kolektivní sporty (fotbal, florbal, hokej, volejbal, …) b) párové sporty (tenis, šachy, …) c) individuální sporty (běh, plavání, lyžování, střelba, …) d) jiné: …………………………………………………………………………………….... 4) Jaké sporty provozujete nejraději? (vypište + napište důvod – proč?) ……………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………...... ……………………………………………………………………………………………...... 5) Sportujete: a) aktivně - člen sportovního klubu/oddílu (jakého?) …………………………………………………………………………………………... b) spíše rekreačně – s rodinou, kamarády, … c) spíše rekreačně – preferuji individuální aktivity d) pouze v rámci povinné tělesné výchovy e) jiné: …………………………………………………………………………………….... 6) V případě zatržení odpovědi 5. a) jaké jsou Vaše největší úspěchy: …………………………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………………………... 7) Z jakého důvodu sportujete: (možno volby více odpovědí) a) baví mě to b) pro zdraví c) skvělé vyplnění volného času d) pro odreagování e) jiné: (vypiš) …………………………………………………………………………………………... …………………………………………………………………………………………... 8) Zajímáte se o sport i pasivně (televize, tisk, internet, …)? a) ano b) ne c) jiné: …………………………………………………………………………………….... 9) Pokud ano, jakým způsobem? (možno volby více odpovědí) a) televize – záznamy zápasů b) tisk – výsledky c) internet d) jiné: (jak?) …………………………………………………………………………………………... ………………………………………………………………………………………….... 10) Navštěvoval(a) jste/ navštěvujete školu: a) běžného typu b) pro sluchově postižené c) jiné: …………………………………………………………………………………….... 11) Jaký jste měl/máte vztah k tělesné výchově ve škole: a) pozitivní b) neutrální c) negativní d) jiné: …………………………………………………………………………………… 12) (Byl/a) jste spokojen/a s náplní a řízením hodin tělesné výchovy na škole? a) ano, zcela b) většinou ano c) s malými poznámkami – (vypište): ……………………………………………………... d) zcela bych hodiny změnil/a – (důvod): ………………………………………………… e) jiné: ……………………………………………………………………………………... 13) Byla Vám přizpůsobena výuka při hodinách tělesné výchovy? a) ano (jak?) ………………………………………………………………………………... b) ne c) jiné: …………………………………………………………………………………........ 14) Máte k dispozici nějaké speciální sportovní pomůcky? a) ano (jaké?) ………………………………………………………………………………. b) ne c) jiné: …………………………………………………………………………………….... 15) Co, podle Vás, nejvíce omezuje sportovní aktivity sluchově postižených? …………………………………………………………………………………….................. ……………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………….. 16) Sportujete i společně se slyšícími? a) ano b) ne c) jiné: ……………………………………………………………………………………... 17) Pokud ano, máte nějaké problémy v komunikaci se slyšícími spoluhráči/trenérem? (jaké?) ……………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………...... ……………………………………………………………………………………………….. Osobní údaje: Věk: ….. Pohlaví: žena x muž Druh a stupeň postižení: centrální x periferní převodní x percepční x smíšené lehká x středně těžká x těžká x velmi těžká x hluchota vrozená x získaná ………………………………………………………………………………… 8) Zamyšlení se nad možnými praktickými a etickými problémy při výzkumu (souvislý text, minimálně 1 odstavec) Jaké praktické a etické problémy budete ve výzkumu pravděpodobně řešit? Máte představu o tom, jak? (3 body v hodnocení projektu) Při vytváření otázek jsem se soustředila na to, abych nezabrousila do nějakých citlivých témat či se na ně případně zeptala nějak ohleduplně. Myslím, že se to nakonec poměrně povedlo. V některých případech jsem narazila na problém v terminologii. Několikrát mi bylo odpovězeno, že se necítí býti postiženými či jakkoli znevýhodněnými. Jako další problém bych označila to, že většina z dotazovaných si nevěděla rady s poslední částí dotazníku, tedy s druhem a stupněm postižení. Když jsem se na to později ptala známých, bylo mi zodpovězeno, že to pro ně není nijak zvlášť důležité. 9) Seznam relevantní literatury (minimálně 10 položek) dle platné citační normy. Nemusí se jednat o metodologickou literaturu, hledejte zdroje související s vaším projektem tematicky, případně zdroje z příbuzných oblastí, či používajících podobné metody. (2 body v hodnocení projektu) DOLEŽALOVÁ, Lenka. Terciální vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 199 s. ISBN 978-802-1059-931.  FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 978-80-7367-815-9.  GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.  HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie: pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 167 s. ISBN 80-246-0719-0.  HODAŇ, Bohuslav. Tělesná kultura - sociokulturní fenomén: východiska a vztahy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 235 s. ISBN 80-244-0201-7.  HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 978-802-6200-840.  HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011, 126 s. ISBN 978-80-7315-225-3.  HRUBÝ, Jaroslav. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Tiché učení, 2010-, ^^^sv. ISBN 978-80-904786-1-9.  HYBÁŠEK, Ivan a Jan VOKURKA. Otorinolaryngologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 426 s. ISBN 80-246-1019-1.  HYBÁŠEK, Ivan. Ušní, nosní a krční lékařství. 1. vyd. Praha: Galén, c1999, 220 s. ISBN 80-7262-017-7.  CHARVÁT, Michal. Sociální aspekty sportovních aktivit. Brno: Paido, 2002, 52 s. ISBN 80-731-5029-8.  JAROŠOVÁ, Darja. Metodologie výzkumu. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2007, 69 s. ISBN 978-80-248-1286-1.  KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 218 s. ISBN 80-718-4239-7.  LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ. Surdopedie - Andragogika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 53 s. ISBN 80-244-1206-3.  LANGER, Jiří. Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 115 s. ISBN 978-80-244-3745-3.  LAVIČKA, Lukáš a Ivo ŠLAPÁK. Porucha sluchu v dětském věku - poznámky pro pediatra. Pediatrie pro praxi [online]. 2002, č. 6, s. 275-278 [cit. 2015-02-12]. Dostupné z: www.solen.cz/pdfs/ped/2002/06/04.pdf  LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 80-7315-038-7.  PANSKÁ, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 73 s. ISBN 978-80-244-3655-5.  PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1086-6  POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. ISBN 80-244-0766-3.  PULDA, Miloš a Mojmír LEJSKA. Jak žít se sluchovou vadou. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1996, 78 s. ISBN 80-7013-226-4.  PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. ISBN 80-210-0476-2.  PŮSTOVÁ, Zuzana. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku: [metodická příručka pro učitele]. 1. vyd. Praha: Septima, 1997, 31 s. ISBN 80-7216-022-2.  RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 313 s. Učebnice (UP Olomouc). ISBN 80-244-1475-9.  SEKOT, Aleš. Kapitoly ze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 200 s. ISBN 80-210-3531-5.  SEKOT, Aleš. Sociologie sportu. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 410 s. ISBN 80-210-4201-x.  SKÁKALOVÁ, Tereza. Uvedení do problematiky sluchového postižení: učební text pro studenty speciální pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 94 s. ISBN 978-80-7435-098-6.  SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3.  STRNADOVÁ, Věra. Úvod do surdopedie. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2002, 63 s. ISBN 80-7083-564-8.  SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2007, 252 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-802-4613-581.  ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy speciální pedagogiky. Praha: Parta, 2012, 219 s. ISBN 978-807-3201-760.  VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 80-717-8802-3.  VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 269 s. ISBN 978-802-6206-026.  VRABEC, Pavel. Poruchy rovnováhy. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 47 s. ISBN 80-7254-129-3.  VYSKOČILOVÁ, Alena. Sborník příspěvků 1. české národní konference aplikovaných pohybových aktivit: konané 19. - 20. 5. 2011 v Olomouci. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 103 s. ISBN 978-80-244-2764-5. KOMENTÁŘ Projekt, byť se jedná už o realizovaný výzkum, není příliš zdařilý. Kombinujete v něm mnoho témat a prozrazujete nedostatky v metodologii (operacionalizace, konceptualizace, způsob výběru vzorku). ________________________________ [LS1]Téma se nepodařilo dostatečně zdůvodnit. Ne všechny neprobádané oblasti stojí za probádání. Není zřejmé, proč zkoumáte zrovna sluchově postižené a ne třeba zrakově postižené. Jak budou nápady na přístupy vhodné ke sportovním aktivitám šířeny? Budou si lidé, kteří sportovní aktivity pro osoby se sluchovým postižením organizují, pročítat vaši DP? [LS2]To mi vůbec nepřijde šťastné, postavit výzkum jako hledání „termínu“….. Co když nic jako většinový postoj nenajdete a postoje jsou různorodé? [LS3]K čemu je takové zjištění pro speciálně pedagogickou praxi dobré? [LS4]Máte zde mnoho témat, doporučila bych se zaměřit, zajímáte se o 1. Vztah ke sportu 2. Zjišťování výsledků sportovních zápasů 3. Postoje k náplni tělesní výchovy 4. Pociťovaná omezení v důsledku postižení. To by mohly být 4 výzkumy! [LS5]Není jasné, co tím myslíte. [LS6]Zase – máme tady nakombinované hypotézy z různých oblastí vašeho výzkumu, chybí ústřední zájem. [LS7]To není hypotéza. [LS8]Nepochopená konceptualizace a operacionalizace [LS9]Není zodpovězeno. [LS10]Jaké byly kvóty? Vy máte informace o populaci osob se sluchovým postižením? Domnívám se, že kvótního výběru využito nebylo. [LS11]Kvótní, nebo účelový? To nejde kombinovat.