centrální porucha zpracování řečového signálu u uCAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER uSoubor obtíží – narušení procesu naslouchání utypicky normální sluch zkoumaný tradiční tónovou nebo řečovou audiometrií uneschopnost interpretovat nebo zpracovat řeč pokud není okolní prostředí zcela klidné u u u uDvořák, J. Vývojová fonologická porucha! u Sluchové výkony - CAPD u Další sluchové výkony uSluchová soudržnost uPoznání sluchových vzorů uČasové aspekty naslouchání uSluchová figura a pozadí uSluchová výkonnost při zhoršených/změněných akustických signálech u Další sluchové výkony usluchová soudržnost uschopnost komplikovanější konverzace urozumění vtipům, hádankám uschopnost odvozování a tvoření závěrů uabstrakce Další sluchové výkony upoznání sluchových vzorů uvztahuje se ke schopnosti rozeznat určité akustické vzory uumožňuje identifikaci zdrojů zvuku – motor auta, štěkot psa.. u Další sluchové výkony učasové aspekty naslouchání uschopnost integrovat sekvenci hlásek do slov nebo jiných smysluplných kombinací uvnímat hlásky jako samostatné jednotky, jestliže následují rychle za sebou uschopnost vnímat, srovnávat, izolovat hlásky ze slov u Další sluchové výkony usluchová figura a pozadí u usluchová výkonnost při zhoršených /změněných/ akustických signálech uschopnost vnímat signál, ve kterém jsou nějaké informace modifikovány – chybí část zvukového spektra (nízké nebo vysoké frekvence jsou odstraněny) ujindy jsou hlásky prezentovány ve zrychlené podobě Ukazatele výskytu vývojové dysfázie uautomaticko-volní disociace usnížená verbální spontaneita uobtíže s informativitou uobtíže s vybavováním pojmů uporuchy syntaktického kódování uporuchy porozumění u Automaticko-volní disociace usnížená schopnost produkovat sdělení uřízená komunikační situace uobtíže s bryskní reakcí uve spontánní konverzaci možnost větší kontroly Snížená verbální spontaneita uNižší verbální apetence uNižší průměrná délka projevu uStud, rezervovanost nehrají roli Obtíže s informativitou uSnížená schopnost „předat“ verbálně sdělenou informaci u Obtíže s vybavováním pojmů uNarušení struktury slova uFonemické a sémantické nedostatky uSměšování slov uNadměrné užívání zobecňujících výrazů u intraverbální pauzy Poruchy syntaktického kódování uRedukce syntaktických struktur uUžití klíčových slov ve správném tvaru Specifické jevy ve vývoji dítěte uPředřečová stadia vývoje řeči uObtíže se sáním, polykáním uOmezené reakce na zvukové podněty uSnížená preverbální aktivita uRedukovaná hra se zvuky, slovy uOpoždění rozvoje porozumění řeči u Specifické jevy ve vývoji dítěte uVlastní vývoj řeči uOjedinělá produkce zvuků uOmezené reakce na vlastní jméno uVelmi nízká úroveň porozumění uReakce na komunikačního partnera u u Specifické jevy ve vývoji dítěte uVlastní vývoj řeči - 18.-24. měsíc uNízká frekvence užití slov v projevu uObtíže s vybavováním slov uPorozumění 1 slovu ve sdělení, rozkazu uPoskytování zrakové opory Specifické jevy ve vývoji dítěte uVlastní vývoj řeči - 2.-3. rok uabsence zájmu o učení se novým slovům uObtíže ve spojování slov uSnížená srozumitelnost projevu uUpřednostňuje neverbální komunikaci Specifické jevy ve vývoji dítěte uVlastní vývoj řeči – 3.-4. rok uObtíže v navazování a vedení rozhovoru uPotřeba opakování otázek uTelegrafický projev uObtíže ve výbavnosti pojmů uObtíže ve fixaci nových pojmů u u Specifické jevy ve vývoji dítěte uVlastní vývoj řeči – 4.-5. rok uObtíže s porozuměním předložkám u a abstraktním pojmům uSoustředění se na komunikačního partnera uPomalý proces učení u„zapomínání“ u Specifické jevy ve vývoji dítě uVlastní vývoj řeči – 5.-6. rok uProjev v krátkých větách uObtíže s výbavností slov uObtíže s definováním uObtíže s porozuměním vtipu, hádance, příběhu, abstraktnímu jazyku uZaměňování zvukově i smyslově podobných slov