Diagnostika ´analýza symptomů koktavosti ´sledování okolností souvisejících se vznikem koktavosti ´analýza symptomů v řeči ´postoj ke komunikaci ´projevy narušeného koverbálního chování ´zohlednit věk vyšetřované osoby diagnostika ´spontánní řečový projev ´řízený rozhovor ´nahrávka provedeného rozhovoru ´týmová interdisciplinární spolupráce – foniatr, neurolog, psychiatr, logoped, psycholog specifické anamnestické údaje ´prostředí ´patogeneze ´současný stav možnosti diagnostiky ´psychická tenze ´dotazníky pro rodiče a pedagogy ´dotazníky pro děti – hodnocení symboly J, L, :-l ´ ´hodnoticí škály ´Eriksonova škála postojů ke komunikaci možnosti diagnostiky nadměrné námahy ´ viz soubor ve studijních materiálech Možnosti diagnostiky psychické tenze ´Viz ukázka ve studijních materiálech ´Dotazník ´ možnosti diagnostiky dysfluencí ´kvantitativní hodnocení ´frekvence dysfluencí ´ ´procento dysfluencí ´počet zakoktání x 100/počet řečených slov balbutiogram ´Srovnání plynulosti řeči v různých komunikačních situacích ´Příklady úkolů jsou ve studijních materiálech ´Automatické řady ´Opakování vět ´Simultánní řeč ´Šepot ´Básničky a písničky ´Dokončování neúplných vět ´Čtení ´Spontánní řeč, popř. popis obrázku, popis běžného dne (viz. Tabulka s. 335 DGN NKS) možnosti diagnostiky dysfluencí ´index zlepšení/zhoršení ´ ´počet dysfluencí při kontrolním / předcházejícím vyšetření ´ ´čtení textu za časovou jednotku ´ ´ ´ kvalitativní hodnocení ´rozhovor s rodičem, učitelem, partnerem balbutika ´ ´transkripce vzorku řeči ´označení dysfluencí, nadměrné námahy i psychické tenze Diferenciální diagnostika ´ ´neplynulá řeč na podkladě organického poškození centrálního nervového systému – CMP ´breptavost ´fyziologická neplynulost a incipientní koktavost Terapie koktavosti ´celá řada postupů ´individuální a skupinová forma ´modifikace řečového vzorce – Demosthenes ´sugesce, psychoterapie ´relaxace cvičná léčba ´narušení koordinace respirace, fonace a artikulace ´dechová cvičení ´fonační a artikulační cvičení ´asociační cvičení – spojování vokálů s konsonanty ´rytmická cvičení ´čtení ´krátké věty a vyprávění příběhů ´Seeman, Sovák, Bubeníčková behaviorální techniky ´systematická desenzibilizace ´pozitivní posilování – „výborně“ ´negativní posilování – logoped neohodnotí vyžadovaným způsobem balbutika, dokud nevyprodukuje požadovanou odpověď ´ techniky založené na sluchové zpětné vazbě ´ ´opožděná sluchová zpětná vazba ´delayed auditory feedback DAF ´opoždění vede ke zpomalení tempa ´ ´Logohelp Fonograforytmická metoda podle Lechty ´východisko – koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému ´vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy Textové pole: sedm základních kroků sedm základních kroků 1.fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2.přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3.přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4.pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5.imaginace – představa písma bez konkrétní realizace 6.fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7.transfer ve hře s různými rolemi Interakční terapie ´Michael Palin Center for Stammering Children ´modifikace komunikačního procesu mezi rodičem a dítětem ´změna komunikačního stylu ´3 měsíční terapeutický program Incipientní koktavost ´tenze – preventivní terapie ´ ´námaha – behaviorální techniky ´prvky systematické desenzibilizace ´prvky dětské jógy ´ ´neplynulost - fonograforytmika fixovaná koktavost PROLAM-GM ´Cullata a Golgberg (1995) ´ ´1.fyziologická adaptace ´2.manipulace rychlosti řeči ´3.operační podmiňování ´4.manipulace délky a složitosti projevu ´5.změna postoje ´6.sebemonitorování a kontrola ´7.generalizace a fixace ´ ´ověřován i v našich podmínkách – děti předškolního věku 1. fyziologické úpravy ´fonační regulace – lehký hlasový začátek ´redukce stresu – progresivní relaxace ´opožděná sluchová zpětná vazba – Lee-efekt ´farmakoterapie ´eliminace sekundárních charakteristik – narušené koverbální chování 2. manipulace rychlosti řeči ´používání pomalé řeči zvětšuje prostor k časování artikulačních pohybů ´koordinace respirace, fonace a artikulačních systémů ´motivace – želví mluvení, hlemýždí tempo, pomalé a lehké mluvení ´opožděná sluchová zpětná vazba – využití ´fonograforytmika – zpomalení řeči – navození fluence 3. operační podmiňování ´součást behaviorálních přístupů 4. manipulace délky a složitosti projevu ´narůstání délky projevu – zvýšení náročnosti ´koordinace dýchání, fonace, artikulace ´vzrůstá sémantická a syntaktická složitost ´ ´začíná se plynulou výslovností izolovaných souhlásek a samohlásek ´dvojslabičná a víceslabičná slova ´logický postup k delším projevům ´věty, souvětí, příběh podle obrázku, konverzace... ´postup podle lingvistické hierarchie 5. změna postoje ´pocity a postoje ´rozvoj pozitivních postojů ke komunikaci a k sobě jako ke komunikátorovi ´přecházet k činnostem zaměřeným přímo na koktavost až tehdy, kdy dítě ´ akceptuje rozhovory o dysfluenci ´vybudování otevřeného vztahu ke koktavosti ´reagovat méně emotivně na neplynulost – desenzibilizace ´posměch spolužáků – „Ano, koktám!“ ´hraní rolí, modelové situace – skupinové aktivity ´eliminace vyhýbavého chování ´ 6. sebemonitorování a kontrola ´zvýšení koncentrace pozornosti ´převzetí kontroly nad vlastní řečovou produkcí ´sladění „zručnosti“, které je třeba k mluvené řeči 7. generalizace a fixace (maintenance) ´přenos výsledků terapie do přirozených komunikačních situací ´transfer aktivity ´použití osvojených strategií ´definice hierarchie ohrožujících situací ´využití různých prostředí k transferu ´využití změny počtu posluchačů ´ ´fixace ´realizace domácích aktivit ´redukce sezení – týdenní/dvoutýdenní/měsíční ´pravidelný kontakt s logopedem – týdenní/měsíční telefonické konzultace ´videozáznamy konverzace v přirozeném prostředí – hodnocení s dítětem MIDVAS – chronická koktavost ´motivace ´identifikace ´desenzibilizace ´variace ´aproximace ´stabilizace BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS ´narušení komunikační schopnosti charakteristické tím, že si ho daná osoba neuvědomuje ´má malý rozsah pozornosti ´narušena je: ´Percepce ´artikulace ´formování výpovědi breptavost ´narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic ´breptavost je projevem centrálních poruch řeči a působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování ´„hovoří bez ladu a skladu“ ´řeč stresuje posluchače nikoli osoby s t.s. ´ Etiologie ´dědičnost ´organický podklad ´neurotický podklad ´polyfaktoriální příčiny Další možnosti ´Sémantická neplynulost ´ ´Gramatická neplynulost ´ ´Fonetická neplynulost Další možnosti ´Koncipování výpovědi – práce s myšlenkami ´Předání informací v nezměněné a bezchybné formě ´Vyjádření informace v adekvátním tempu, rytmu – bez artikulačních obtíží Symptomatologie ´příznaky první úrovně ´deformace obsahu výpovědi ´ dezorganizace myšlení, bezobsažná řeč, ´slabé chápání výpovědi ´vynechávání podstatných informací ´absence sémantické soudržnosti ´vybočení od tématu ´ztráta dějové linie ´neuvědomování si problému příznaky druhé úrovně ´deformace formy výpovědi ´nesprávná segmentace textu ´konstruování nadměrně dlouhých vět ´dysgramatismus ´přeřeknutí, floskule příznaky třetí úrovně ´deformace substance výpovědi ´nenáležité vytváření přestávek ´chybné využívání přízvuku ´zrychlené či arytmické tempo řeči ´revize ´embolofrázie ´opakování části výpovědi ´monotónní výpověď ´narušené dýchání ´poruchy hlasu – zastřený, hrdelní, málo rezonující hlas ´dysmúzie ´ Komplexní diagnostika ´provádí tým odborníků ´foniatr, psycholog, logoped, neurolog ´důležitá vyšetření ´EEG – elektroencefalografické ´EMG – elektromyografické ´ ´EEG – organický podklad breptavosti ´EMG – odlišení od koktavosti – spasmy Diagnostika ´intelekt ´osoba s breptavostí má normální intelekt ´odlišení od MP – sémantická úroveň ´při M.P. – chudé myšlení ´při breptavosti – dezintegrované myšlení – intelekt v normě ´Míra jazykových a intelektových schopností další postupy ´rozhovor, hlasité čtení ´psaní ´reprodukce vět ´zpěv a recitace ´vyšetření motoriky a muzikálních schopností ´testová vyšetření ´testy inteligence ´testy jazykového vývoje Diferenciální diagnostika ´odlišení breptavosti od koktavosti Terapie breptavosti ´Osoby s breptavostí si svůj nedostatek neuvědomují ´Faktor upozornění – (dočasné) zlepšení ´obnovení akustické a motorické zpětné vazby ´Korigování vlastního projevu ´dýchání – artikulace – tempo – uvědomění ´redukce extrémně rychlého tempa řeči – rytmizované čtení ´nácvik správného čelistního úhlu – většinou je extrémně malý ´nácvik čtení a psaní – nácvik elementárních grafomotorických vzorců ´odstraňování dysprozódie – řečnická cvičení – zdůrazňování rytmu a melodie ´cvičení koncentrace ´ Stabilizace správného tempa řeči ´porovnávání zvukových záznamů výpovědi osoby s breptavostí se správnou výpovědí ´slabikování ´společné čtení textu ´čtení textu s cloněním ´současné čtení a psaní Rozvoj hudebních schopností ´rozpoznávání stále složitějších hudebních struktur ´přehnané akcentování náležitých slabik ´zpěv odstraňování potíží se čtením ´tendence k povrchnímu čtení ´čtení textu cloněním - okénko ´ ´současné psaní a čtení ´dokonalejší percepce textu a zpomalení řeči Rozvoj vyjadřovací „zručnosti“ ´hlasité a zřetelné čtení textu ´recitace ´dotváření a tvorba textu ´např. popis obrázku, dotvoření nebo odpovědi na otázky dle vyslechnutého textu ´ ´návyk - „rozmysli se, než něco povíš“ Zlepšování koncentrace pozornosti ´Příklady ´odčítání čísla od číselné řady ´střídavé odčítání – 2 a 1 – 20 – 18 – 17, 15 – 13 – 12..