Speciální pedagogika spkdc_sp spspc_sp PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. o v_.základni informace • PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. Kontakt: )ped. muni.cz • Tel: 549 49 4888 • Konzultační hodiny — v pátek dle předchozí domluvy • Ukončení • zkouška • Požadavky • Absolvování testu • Testy on-line — v IS • 60% pro úspěšné zakončení o • současné pojetí speciální pedagogiky • jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody • integrativní/inkluzivní vzdělávání, • mezinárodní dokumenty, legislativa, kurikulární dokumenty • jednotlivá RVP pro základní vzdělávání, • přehled speciálních škol a školských zařízeních, • rodina dítěte se zdravotním postižením • raná intervence • pedagogicko-psychologické poradenské služby • školská poradenská zařízení • diagnostika ve speciální pedagogice, • klasifikace jednotlivých poruch a vad Současné pojetí speciální pedagogiky značení odlišnosti žák s postižením, znevýhodněním dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami • dle zákona č.561 /2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. 0 Videa a spoty Výstava Naše cesta CHODICILIDE.CZ á 0 ^ o Integrace x Inkluze Spec. ped. vývojové fáze • exkluze • segregace • integrace • inkluze ŠKOLSKÝ SYSTÉM EXKLUZE^ ŠKOLSKÝ SYSTÉM SEGREGACE FECIALS! JKCMLSTVt ŠKOLSKÝ SYSTÉM 1 -- žacíse . specifickými vzdělávacími j... ťOTKEllAMI INTEGRACE DIFERENCOVANÁ ŠKOLA PRO VŠECHNY integrace / speciální vzdělávací Pochopení potřeby avani znalost vzdělávání neadekvátně reaguje, není schopno se učit je odlišné od ostatních dětí má speciální potřeby Dítě jako problém A potřebuje speciální pomůcky a vybavení nedostane se do školy bez pomoci G < Integrace medicínský model postižení Inkluze > sociální model postižení nedostatečná připravenost učitelů nedostatek vybavení a pomůcek vysoký počet žáků opakujících ročník, vru O | a v r I v ■ r r zaku, kten vzdelaní nedokončí / rigidní metody, rigidní kurikulum Vzdělávací i postoje učitele systém jako / i-> problém \ (~. .„~7P r prekážky v prostredí \ nedostatečná podpora učitelů a školy dea Principy inkluzivního vzdělávání lnkluze.cz - ikluze.cz/clanek-491/ principy-inkluzivni Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 1 • postoj k inkluzivnímu vzdělávání - 0:33-1:1 1 • názor na inkluzivní vzdělávání - 3:27- 3:53 Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 2 • • Mělo by zůstat ve speciálním školství? - 0:26 - 1:33 • Co to je integrace / inkluze? Jaké jsou problémy - 1 :44 — 4:1 8 Budu chodit do stejné školy jako brácha Čím chci být r r r ktorý ovlivňující úspešnosť integrace G c Rodina, rodiče J c Poradenství a diagnostika J Učitelé ŕ^l - r Škola Další faktory L J : © Prostředky SP podpory í Asistent pedagoga Doprava Rehabilitační a kompenzační pomůcky Osobní asistent 0 Valenta (2007) Ír Mezinárodní á národní dokumenty ezinárodní dokumenty Všeobecná deklarace lidských práv (OSN, 1 948, článek 26) • „Každý má právo na vzdělání. Úmluva OSN o právech dítěte (1 989) • zabezpečení práv všem dětem „bez ohledu na tělesnou a duševní způsobilost" (článek 2) • „zabezpečit v největší možné míře zachování života a rozvoj dítěte" (článek 6) Světové deklaraci vzdělání pro všechny (1 990) Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1 994) • Poprvé inkluze i pro žáky s postižením/znevýhodněním • Podpora žáků se SVP gislativní dokumenty - současnost postižením (podzim 2009) • na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010-2014) * koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 201 0 G • ratifikace Omluvy o právech osob se zdravotním r 0 \J C\ Systém kurikulárních dokumentů J J G stem kurikularnich dokumentu STATNI ÚROVEŇ RÁMCOVÉ VZDELÁVACÍ PROGRAMY předškolní vzdělávání základní vzdělávání střední vzdělávání ostatní vzdělávání RVP PV RVPZV příloha RVPZV-LMP RVP G RVP GSP RVP ZUV RVP ZSS RVP SOV RVP JS OSTATNÍ RVP* 0 ŠKOLNÍ SKOLNI VZDELÁVACÍ PROGRAMY ZPRACOVANÉ PODLE RVP ÚROVEŇ ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY, PRO NĚŽ NEBYL VYDÁN RVP G G Ó? r Předškolní vzdělávání MS MS pro... MŠ speciální □ přípravná třída ZŠ přípravný stupeň ZŠ speciální Povinná školní docházka ZS ZŠ pro... ZŠ praktická ZŠ speciální Gymnázia Konzervatoře Střední odborné školy SOU, OU Praktická škola jednoletá Praktická škola dvouletá G G Rodina dítěte se zdravotním postižením G ituace rodiny G % 0 Možnosti péče a podpory o Lékařská péče Psycholog Duchovní služby Občanské poradny Sociální pracovník Občanská sdružení, nadace 1 G Respitní péče Domácí péče Raná péče Školská poradenská zařízení Škola e & aná péče / intervence zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách * RP je terénní, popř. ambulantní služba www.ranaoece.cz i^/wj pro ranou peci Eda raná péče - Slezská diakonie: Poradna rané péče DOREA Brno G školská poradenská zařízení äkladni přehled Poradenské služby Školská poradenská zařízení — vyhl. _72/2005 Sb.__ G ( SVP V z.l 09/2002 G radenské služby poskytované školou q činnosti Výchovný poradce poradenské metodické informační Metodik prevence metodické koordinační informační poradenské depistážní diagnostické intervenční Školní speciální pedagog metodické koordinační x, , , , , diagnostické depistážní konzultační poradenské Skolm psycholog intervenční metodické vzdělávací deo • Já chci domů LSKÁ PORADENSKÁ ZAŘÍZENÍ ZÁKLADNÍ ÚDAJE - KDE JE NAJÍT • Kdo pracuje v jednotlivých pracovištích? • Jakou formou práce probíhá? • Příloha č. 1, vyhlášky č. 72/2005 Sb. - PPP • standardní činnosti • Příloha č. 2, vyhlášky č. 72/2005 Sb. - SPC • standardní činnosti společné • standardní činnosti speciální • Příloha č. 3, vyhlášky č. 72/2005 Sb. - standardní činnosti • Výchovný poradce, Školní metodik prevence • Školní psycholog, Školní speciální pedagog • SVP — zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb. Diagnostika ve speciální pedagogice G ►alši literatura G 1} i Uvnitř príloha Klenková Jiřina, Kolbábková Helena Diagnostika dítěte předškolního veku Co by ditě mMo umět ve věku od 3 do 6 ta rv Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta Jiřina /.'...'' I lastaSmardaia Bednářová Jiřina, Šmardová Vlasta Literatura (J eratura Q PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav, vydání. Brno: Paido Brno, 201 0. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. • HÁJKOVÁ, V.,l. STRNADOVA. Inkluzivní vzdělávání -.[teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 201 0. 21 6 s. ISBN 9788024730707. • FRANIOK, P. Speciální pedagogika - vybrané problémy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2006. 63 s. ISBN 80-7368-1 61 -7. • Diagnostika ve speciální pedagogice -.texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Dagmar Přinosilová. 2. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. • BARTOŇOVÁ, M.,P. PITNEROVÁ,B. BOČKOVÁ,L. DOLEŽALOVÁ,! KLENKOVÁ,L. PROCHÁZKOVÁ,D. PŘINOSILOVÁ,P. RÓDEROVÁ,M. VÍTKOVÁ,V. VOJTOVA. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 201 2. 221 s. ISBN 978-80-21 0-6001 -2. • MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. 289 s. ISBN 80-244-0231 -9. • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 1 26 s. j ^ >J 3. c Další zajímavé odkazy