Kateřina Blatná §neslyšící dítě po 6. roce odňato rodičům, odneseno, rada starších vynesla rozsudek §defektní děti usmrcovány ihned § §lidé se SP měli velmi nízký sociální status §antické Řecko – v důsledku neznalosti anatomie ucha vada sluchu spojována s neschopností artikulovat, poruchou jazyka §podle Aristotela – hluší méně vzdělavatelní než slepí §Platón – upozorňuje na dorozumívání lidí se SP mezi sebou – tzv. posunky § § aristoteles_1.jpg 2632930839_0cac50da3c.jpg §období scholastiky – první pokusy vzdělávat osoby se SP, v důsledku plnění závazků církve nemožnost odepřít křesťanské učení § §výchovu a vzdělávání osob se SP zajišťovali mniši v klášterech § §ŠPANĚLSKO (16. – 17. století) § •Pedro Ponce de Leon (1510 – 1584) •benediktinský mnich, vychovatel dětí šlechtických rodin •zakladatel školy pro hluchoněmé § •Manuel Ramirez De Carrión (1579 – 1652) •hláskovací metoda § •Juan Pablo Bonet (1579 – 1633) •1620 – uveřejňuje 1. knihu o vzdělávání osob se SP •popisuje tvoření jednotlivých hlásek •výstavba řeči probíhá za podpory písma, ve vyučování převládá prstová abeceda § 78px-Lengua_de_Signos_(Bonet,_1620)_O,_P,_Q.jpg §ANGLIE (17. st.) § •John Wallis (1616 – 1703) •profesor na univerzitě v Oxfordu •zakladatel vědecké fonetiky, popis hlásek § § NIZOZEMÍ (17. – 18. st.) § •Johann Konrad Amman (1669 – 1724) •logoped, učitel, vychází z písemné formy řeči •autor knihy „Surdus loquens“ – mluvící hluchý •výuka mluvené řeči, užití posunků považuje za přirozené, zdůrazňuje výhody hláskovací metody •zabývá se fonetikou – hlásky dělí na samohlásky, polosamohlásky a souhlásky •„otec logopedie“ § § §FRANCIE (18. st.) § •Jacob Rodriguez Pereira (1715 – 1780) §ovlivněn spisy Boneta, Wallise, Ammana §vyvozuje mluvu prostřednictvím využití vibrací, cvičení zbytků sluchu; posunky pouze na začátku, jednoruční daktylologie §k reedukaci sluchu využívá sluchovou trubici § §FRANCIE (18. st.) § •Charles Michel de l´Epée (1712 -1789) •studium práv, kněz (abbé de l´Epée) •vzdělával chudé, poznatky předával dál, osvěta, vlastní prostředky + od vlivných lidí •vycházel ze staré teze – sluch nahradit zrakem (dnes metoda kompenzace) •vytvořil „francouzskou“ (manuální) metodu •základ: posunek, posunková řeč + daktyl •cíl: mluvená řeč, cesta: písemná forma, posunky •1769/70 založil Pařížský ústav pro hluchoněmé •„Otec neslyšících“ § g229313_u79450_school.jpg §NĚMECKO •Samuel Heinicke (1727 - 1790) •působil v Lipsku ve státním ústavu pro neslyšící děti (založen v roce 1778) •v neslyšícím viděl především člověka („člověk je odraz božství a řeč je božského původu“ – artikulovaná řeč tedy musí být znakem lidství i u neslyšícího člověka) •zakladatel oralismu (metodiku tajil) •proti l´Epéemu: zrak nemůže nahradit sluch, náhradou za sluch byly chuťové vjemy (tekutiny – ocet, odvar z pelyňku..) •odmítá posunek a písmo jako základnu •„Father oral deaf education“ § Samuel_Heinicke.jpg §Další ústavy v Evropě: §1770 – Paříž §1778 – Lipsko § §1779 – Vídeň §1784 – Řím §1786 – Praha § - Pražský ústav pro hluchoněmé § - pátý v Evropě § - prvním ředitelem Karel Berger § §vyvrcholení sporu zastánců orální („německé“) metody a posunkové („francouzské“) metody § §vítězem: „artikulační metoda“ = čistý oralismus § §odpůrci orální metody argumentují tím, že bez užití posunků a písma dochází u jedinců se SP k verbalismu §nastává sto let temna pro komunitu neslyšících §jediným zástupcem francouzské metody byl ředitel Gallaudetovy univerzity §přijetí orální metody se později ukázalo jako chybné § Thomas_Gallaudet_1822-1902_-_Brady-Handy.jpg College Hall Chapel Hall Fowler Hall(0).jpg 1-5716.jpg §18. – 19. století §Karel Berger •ředitel Pražského ústavu (1786) §Václav Frost •zachovává přirozenou posunkovou řeč •vývoj řeči u SP má probíhat přirozeně, beze skoků • „Frostova kombinovaná metoda“ §Václav Koťátko •první učebnice pro neslyšící §Karel Malý •významný učitel neslyšících u nás •logopedie §20. STOLETÍ §Konstantin Malisch •učitel v Ratiboři •mluvení je reflektologický proces (bezděčný, lépe si jej neuvědomovat), obsah je důležitější než forma, artikulační vyučování začíná celky (analytický postup, „papa pá“, dále větné celky a věty) •Malischova metoda („mateřská metoda“) – dítě se má učit odezírat už odmalička, vzorem mu má být matka, rozvoj řeči odezíráním, čtení, dává přednost obsahu (celá slova) před vyslovováním a odezíráním jednotlivých hlásek •odmítá čistě orální metodu § §VELKÁ BRITÁNIE § •MŠ Manchester §1920 – počátky rané péče, spolupráce s rodiči •20. léta – Ewing založil kliniku §Od 1928 vyšetřováno pomocí audiometru §30. léta – přechod na elektroakustické pomůcky •Ewingová (sama byla nedoslýchavá, později ohluchla) §věnovala se rané péči SP dětí, pracovala také s dětmi do 1 roku §od 13. měsíce jsou děti schopné odezírat §prokázala potřebu sluchadel u dětí v co nejranějším věku – zprostředkování atmosféry, vibrací; metoda Listening – Reading – Speaking •manželé Ewingovi publikovali řadu odborných knih, založili nový vědní obor – audiologii §à Německo, Nizozemí, Polsko, Japonsko, USA §USA •John Spencer Tracy §holywoodský herec, měl neslyšícího syna §1943 založil v LA kliniku – bezplatné poradenské centrum pro rodiče SP dětí a vědecké středisko §Tracyho korespondenční kurzy §přeloženy do 16 světových jazyků •Gallaudet College – Washington, 1864 – VŠ pro neslyšící; studenti, rektor i profesoři se SP § §NIZOZEMÍ •Antonius van Uden §ústav v Saint Michielsgestel •metoda soustavného vyučování mluvení ve věku od 3,5 let •východisko: rozhovor matky a dítěte •důležitá „prevence hluchoty“ – zabránit ztrátě zájmu o svět zvuků § §Metody ve vyučování: § §orální metody •unisenzorický přístup •multisenzorický přístup § §totální komunikace •mluvení, odezírání, sluchová cvičení, znakové posunky a daktylní znaky.. § §bilingvální přístup •1. jazyk – znakový (mateřský jazyk) •2. jazyk – mluvený jazyk (hlavně čtení + psaní) § §SPC §SRP §zákon o znakové řeči §zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob §bilingvální vzdělávání: MŠ Pipan, SŠ, ZŠ §organizace pro SP §výchovná dramatika neslyšících §Čeština v komunikaci neslyšících §kurzy ZJ apod. §vzdělávání tlumočníků §kulturní akce §*Alabama §ve dvou letech ztratila po těžké nemoci zrak i sluch §měla štěstí: byla mimořádně inteligentní, pocházela ze zámožné a bohaté rodiny, potkala výbornou učitelku §Anne Sullivan z Perkinsonova ústavu se stala její osobní učitelkou (sama v mládí téměř ztratila zrak) §Lormova abeceda díky kdysi vytvořeným základům mluvené řeči uspěla, dále Braillovo písmo, latinka do vodící mřížky §pro komunikaci s ostatními využívá taktilní prstovou abecedu, odhmatávala rty mluvčího §v osmi letech se učí francouzsky, německy, řecky a latinsky §napsala v Braillu 11 knih, přednášela po celé USA, procestovala celou Evropu, získala řadu čestných doktorátů a ocenění §Via lucis, Jindra Jarošová §film Divotvůrkyně (The Miracle Worker) 530de597954b59f1919eedb5f7912655.jpg helen_keller_12.jpg 220px-AnneSullivanMacy.jpg Perkins_School.jpg header_logo.png http://www.aph.org/museum/schools/images/perkins_watertown.jpg §www.ruce.cz §POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. §HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. §POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003. § § §