AFÁZIE Čelní lalok uArea triangularis - Brocova oblast Obr7Tan broca z historie uPaul Broca upopsal pacienta s expresivní poruchou řeči s relativně zachovaným porozuměním řeči uKarl Wernicke upopsal případ pacienta - produkce řeči byla plynulá, ovšem poruchy se objevovaly v porozumění mluvené řeči u u2.světová válka uafaziologické školy u Wernickeho oblast nArea 22 nDekódování řečového signálu – slova zde získávají smysl nMyšlenky zde získávají slovní (signální) podobu nLexikon, který se vývojem řeči celý život plní u Brocova oblast nArea 44 a 45 nSlovům je zde přiřazována správná gramatická podoba (skloňování, časování) nVětná skladba (s patřičnými předložkami a spojkami) nPřesun informace do motorické kůry čelního laloku – inicializace spuštění řečového procesu - napojení na řečový aparát nSpojení s prefrontální korovou oblastí – zvážení, zda má být výpověď realizována J n Vyšší kortikální činnosti u uspecificky lidská aktivita u90 % asociačních neuronů – korové neurony nasociační a integrační funkce nflexibilní jednání u další vymezení usložité systémové narušení řeči, uzahrnuje různé úrovně řeči upostihuje celou psychickou činnost člověka u(Hrnčiarová a Cséfalvay) Další vymezení upoškození se projevuje především v porušení komunikativní funkce řeči udochází k dezintegraci celé psychické u a emocionálně-volní sféry člověka u u shrnutí u u u u1. jde o získané narušení komunikační schopnosti u2. týkající se poruch symbolických procesů u3. vzniká při ložiskových poškozeních mozku u4. důsledek systémového vlivu mozkové léze na vyšší psychické funkce člověka u(Cséfalvay) Etiologie uklinický obraz záleží na lokalizaci léze ucévní mozkové příhody (CMP) uúrazy a poranění mozku umozkové expanze – nádory uzánětlivá onemocnění mozku udegenerativní onemocnění CNS uintoxikace mozku u klinický obraz afázie závisí na: upovaze patologického procesu urozsahu a lokalizaci léze una věku jedince, ve kterém došlo k poškození mozku upříznaky se projevují v různých kombinacích, množství a kvalitě u u oblasti - poškození ureceptivní složka řeči uexpresivní složka řeči u ufluentní projev (cca 120 slov/min) unonfluentní projev (cca 50 slov/min) uhyperfluentní projev (nad 200 slov/min) Nejčastější symptomy afázie u uparafázie u - fonemické u - žargonové u - sémantické uparafrázie uperseverace ulogorhea uanomie uneologismy uporuchy rozumění Klasifikace afázie u ucelá řada systémů – reprezentace afaziologických škol a směrů u uBostonská klasifikace ufluence konverzační řeči uopakování slov a vět upojmenování předmětů urozumění řeči Brocova afázie udominantní je porucha v plynulosti a expresivní složce řeči utěžce utvářená mluva u uagramatismy udepešový styl mluvy upotíže s opakováním vět u urelativně dobře zachované porozumění u uhemiparéza, hemiplegie – zasahuje i oblast psaní učasto provázena apraxií umohou se vyskytnout obtíže ve čtení u u u u u Wernickeova afázie u unápadná porucha porozumění smyslu a zvuku slova či věty umluva je většinou fluentní – zrychlená ulogorhea uneologismy uparafázie uobtíže s opakováním unebývá výrazně postižena artikulace umůže být přítomna porucha fonematického sluchu uvýrazně narušené čtení upsaní zachováno pouze formálně u Konduktivní afázie (převodová afázie) uspontánní projev a porozumění je intaktní ufonemické parafázie uvýrazné narušení opakování utiché a hlasité čtení – rozdíly ve výkonu – paralexie udobrá prognóza u Anomická afázie u ufluentní projev - anomické pauzy uporozumění zachované uopakování zachované učtení nenarušeno uobtíže ve psaní - přerušováno pauzami uklinicky nejlehčí typ afázie Transkortikální motorická afázie u uPoškození vaskulárního systému uspontánní řeč je značně narušena – nonfluentní uřeč je tvořena s obtížemi, namáhavě uřeč je agramatická urelativně dobré opakování uporozumění řeči bývá zachováno učtení i psaní narušeno Transkortikální senzorická afázie u u u uspontánní řeč je fluentní – bezobsažná u utěžce narušené porozumění udobré opakování vět – bez porozumění u ubezchybné čtení – bez porozumění u Globální afázie – totální u u u u u unejtěžší typ afázie unulová produkce uomezena opakováním jedné slovní trosky, stereotypní spojení uperseverace slabiky uefektivita komunikace u u u u u uFluentní typy uWernickeho afázie uAmnestická afázie uTranskortikální senzorická afázie uKonduktivní afázie uNonfluentní typy uTotální – globální uBroccova motorická afázie uTranskortikální motorická afázie uTranskortikální smíšená Další klasifikace afázií uKimlova klasifikace afázií uLurijova klasifikace afázií uHrbkova klasifikace afázií uOlomoucká klasifikace Diagnostika unejvíce rozpracovaná část afaziologie ucelá řada metodik a testových baterií uneurolog ulogoped ufoniatr upsycholog uneuropsycholog Diagnostické postupy utesty funkční komunikace uneuropsychologické metody upsycholingvistické a neurolingvistické metody u Terapie afázie ucílem logopedické činnosti je maximalizace komunikačního potenciálu osoby stižené poruchou řečové komunikace u - formou odstranění, příznivého ovlivnění či kompenzace deficitů vyvolávájících nepříznivou komunikační situaci Faktory ovlivňující reedukaci řeči urozsah a lokalizace mozkové léze – vyplývající stupeň a typ fatické poruchy usocioekonomický status pacienta – někdy i věk u učasové stadium poruchy Složky logopedické terapie uvlastní metody řečové a jazykové terapie upsychoterapeutické působení a aplikace psychoterapeutických metod upsychosociální rozměry afázie uorientace na okolí klienta a jeho osobnost u Terapeutické směry ustimulační postupy – kognitivní stimulace ujiné přístupy – melodicko-intonační terapie, aplikace AAK uobnovování specifických narušení – terapie poruch porozumění řeči, čtení.. kognitivně-neuropsychologický přístup u uobnovení a kompenzace jazykových procesů uSlovensko – Zsolt Cséfalvay u u Kognitivně-neuropsychologický přístup pragmatický směr uzařazení do společnosti uposkytnout adekvátní možnost komunikace usoběstačnost uobnovit schopnost užívat jazyk – rozumět v kontextu ukonverzační trénink uAAK A) terapie zaměřená na obnovení narušené funkce u uterapeutické přístupy zaměřené na některé izolované jazykové funkce upojmenování, čtení, psaní, porozumění řeči B) terapie zaměřená na narušenou komunikační schopnost u ukomplexnější terapeutické přístupy ukresba jako komunikační nástroj ukonverzační trénink utrénink multimodální komunikace u C) terapie zaměřená na zmírnění následků postižení u uterapeutické přístupy usilující o zmírnění psychosociálních důsledků afázie uskupinová terapie u