Předškolní výchova Teorie sociálního vývoje Na každém vývojovém stupni nastává psychosociální konflikt – podaří se, postupuje dál, jinak vývoj ohrožen Předškolní věk OBDOBÍ INICIATIVY potřeba aktivity (pohyb) potřeba sebeprosazení (role žáka v MŠ) DOPORUČENÍ – vedení: Kojenecký věk · Aktivizace dítěte · ??????? · Důraz na samostatnost poznávání (různé druhy terénu) Předškolní období · Poznání většího prostoru (kaluže, bahno, písek) · Běh s průvodcem (jiný pohyb) · Potřeba neustálého popisu okolí · Potřeba upozornit na zvuky a jejich původce Před nástupem do školy – hygiena, stolování (používání příboru), zvládnutá pravidla chování Vždy důraz na posilování a správné držení těla – tendence k pasivitě!!! SHRNUTÍ: NORMA: dominance zrakového vnímání X inteligence – vývoj může být opožděn větší pasivita a slabá pozornost myšlení – problém s pochopením trvalosti objektu vnímání prostoru – méně jisté, pojmy nahoře dole, vlevo vpravo řeč – ??????? kresba – nutná podpora Pomůcky pro předškolní vzdělávání výrazně barevné hračky fixy se silnou stopou a zvětšené obrázky stavebnice a předměty ke třídění ozvučené hračky pomůcky zrakové stimulace hmatové obrázky a knížky ROZHODNUTÍ Integrace X Speciální škola · stupeň postižení · osobnost a kompetence dítěte · podpora rodiny a její sociální status · dostupnost speciální školy a speciální podpory Legislativní opatření pro předškolní vzdělávání dětí se ZP Vyhláška MŠMT č. 73/2005, Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Formy speciálního vzdělávání · individuální integrace (běžná, speciální pro jiný druh postižení) - běžná mateřská škola · skupinová integrace - speciální třída při běžné mateřské škole · speciální škola - mateřská škola pro zrakově postižené · kombinace výše uvedených Speciálně pedagogická centra pro ZP Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Náplň činnosti speciálně pedagogických center Úkoly: · zajištění připravenosti na školní docházku · odborné podklady pro integraci a návrh IVP (předstih) · odborná péče integrovaným žákům · metodické poradenství rodičům, učitelům a škole (materiální a odborná pomoc) · speciálně pedagogická diagnostika · personál Obsah předškolního vzdělávání dětí se ZP integrované vzdělávání X speciální vzdělávání · rozvoj kompenzačních mechanismů a podpora využívání zraku · příprava na přechod do školy · rámcový vzdělávací program a specifické dovednosti Specifika vzdělávání dítěte se ZP v mateřské škole · rozvoj zrakových funkcí · rozvoj sluchového vnímání · rozvoj hmatového vnímání · rozvoj čichu a chuti · rozvoj řeči · rozvoj estetického vnímání · nácvik orientace a samostatného pohybu · nácvik sebeobsluhy