SPECIALIZACE 1: ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH SCHOPNOSTÍ U ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM 1 OKRUHY KE ZKOUŠCE - LOGOPEDIE I 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. 2. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. 3. Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, průběh komunikačního procesu. 4. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 5. Ontogeneze dětské řeči, stadiální vývoj komunikace. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči. 6. Specifika vývoje řeči dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči. 7. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. 8. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. 9. Pomůcky a přístroje, používané v logopedické praxi. 10. Poruchy vývoje řeči (narušený vývoj řeči), dělení poruch vývoje řeči. 11. Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči. 12. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. 13. Rozvoj foneticko – fonologické roviny řeči u žáků s MR (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace). 14. Rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči MR žáků (pasivní a aktivní slovní zásoba). 15. Rozvoj morfologicko-syntaktické roviny řeči (gramatická stavba řeči, jazykový cit). 16. Rozvoj pragmatické roviny řeči (žádost, navázání a udržení rozhovoru, eliminace intruse, souvislé vyjadřování, dramatizace). 17. Struktura a obsah řečové výchovy v základní škole praktické. ODBORNÁ LITERATURA: ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. ANTUŠEKOVÁ, A. Preventívna logopedická starostlivost v predškolských zariadeniach. Bratislava: SPN, 1989. ISBN 80-08-00868-7. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-201-7. BEZRUČKOVÁ, V. Výchova řeči mentálně retardovaných žáků. Praha: UK, 1984. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. In Pipeková, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2011. BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, Publishing, 2001. ISBN 80-7169-988-8. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998. FIALOVÁ, I. a kol. Rozumíš mi? Logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Praha. Blug, 1997. ISBN 80-85635-81-X. HÁLA, B. Úvod do fonetiky. Praha: SPN,1957. HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: Česká grafická unie, 1947. KITTEL A. Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-619-6. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1. Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9. Klenková, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. Klenková, J. Poruchy komunikačních schopností. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči u dítěte.Brno : MC nakladatelství, 2002. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-413-8. KREJČÍKOVÁ, J., KAPROVÁ, Z. Náměty pro logopedickou prevenci. Praha. Fortuna, 1999. ISBN 807168-691-3. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti, Martin: EFETA, Osveta, 1995, ISBN 80-88824-18-4 LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí.Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: 1990. ISBN 80-08-00447-9. LECHTA, V., MATUŠKA, O. Rozvíjanie reči mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: edice Efeta, 1995. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido, 2002. ISBN 80-73-15-038-7. MAŠURA, S. Logopédia I. Bratislava: 1983 OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha: 1971, 1986 PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. 3. Přepracované a rozšířené vydání. ISBN-978-80-7315-198-0. SOVÁK, M. Logopedie. Praha: SPN, 1981. SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1986. SOVÁK, M. HÁLA, B. Hlas, řeč, sluch. Praha: SPN, 1974 ŠLAPÁK, I. FLORIANOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie. Brno: Paido, 1999. ŠTĚPÁN, J., PETRÁŠ, P. Logopedie v praxi. Praha: Septima, 1995. ŠTĚRBA, K. Netradiční formy logopedické péče na zvláštní škole, Praha: Septima, 1993, ISBN 80-85801-09-04. UČEŇ, I. a kol. Rozvoj slovnej zásoby a rečových schopností, Bratislava: SPN, 1980. VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1088-5. VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: 1971. VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: 1989 Řečová výchova, pracovní sešit pro první ročník zvláštní školy Řečová výchova, pracovní sešit pro druhý ročník zvláštní školy Řečová výchova, pracovní sešit pro třetí ročník zvláštní školy Časopisy: Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydává PdF UK v Praze Diagnostika a terapie poruch komunikace. Vydává Asociace klinických logopedů v ČR.