Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke splnění požadavků. PS, KŠ SPSPC_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 etopedie (jaro 2015) – osnova 11.4. Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (409561@mail.muni.cz), Mgr. Petra Segeťová (322114@mail.muni.cz) Požadavky - esej - napsat o potřebě podpory dětí v riziku (školní neúspěch, sociální znevýhodnění) - i vybrat školu nebo rodinu – 1-2 normostrany – odevzdat do 4.5. do odevzdávárny v ISu Písemný test LITERATURA • VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010 • VOJTOVÁ V. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. • VOJTOVÁ V. Úvod do etopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. • Vojtová, V., Kapitoly z etopedie. • ŠOLCOVÁ I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. • BENDL S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. • OAKLANDER V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. • LABÁTH, Vladimír, Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež: možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001 • Helus, Zděnek. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. 2009.  PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, c2008, 380 s. ISBN 9788073674274.  ELLIOT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 8024701820.  ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke splnění požadavků. PS, KŠ OSNOVA ETOPEDIE • vědní disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy – jako samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let 20.století (dříve součástí psychopedie) • zabývá se edukací, reedukací a profesní přípravou jedinců s PCHE - děti, mládež a dospělí s poruchami chování • v popředí osobnost jedince v kontextu jeho životní perspektivy (Vojtová, 2004) – naplnění potenciality každého žáka - žáci s PCH jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu – perspektivní přístup • příležitost k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností • podpora dítěte s dispozicemi k PCH v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál – životní cesta dítěte • respektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte • využití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke splnění požadavků. PS, KŠ Cílová skupina 1) Děti bez výraznějších problémů – prevence, peer programy 2) Děti v riziku – viz. Materiály (rizika s osobností,rodinou,školou,společností) - resilience, poradenství, diagnostika - škola – bludný kruh neúspěchu!!! 3) Děti s problémy v chování 4) Děti s poruchami emocí a chování ROZDÍL MEZI „PROBLÉMEM A PORUCHOU“: Záměr PROBLÉMY V CHOVÁNÍ • o problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit • normy chování neporušuje úmyslně • porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte • nálepkou problémového dítěte trpí Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke splnění požadavků. PS, KŠ • PORUCHY CHOVÁNÍ • není s danými normami v konfliktu • nepřijímá je, popř. je ignoruje • zpravidla nepociťuje vinu ve vztahu k důsledkům vlastního jednání Čas PROBLÉMEMY V CHOVÁNÍ • problémy bývají krátkodobé • popřípadě se objevují v určitých periodách • mívají vývojové souvislosti • bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím PORUCHY CHOVÁNÍ • porušuje normy dlouhodobě • vývojová specifika morálního vývoje způsoby nežádoucího chování prohlubují Náprava, reedukace PROBLÉMY V CHOVÁNÍ • cílená pedagogická opatření • speciálně pedagogické metody kompenzují nežádoucí chování, způsoby jinými, které by mu současně umožňovali přiměřené naplňování jeho potřeb PORUCHY CHOVÁNÍ • náprava vyžaduje speciální péči • směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné Definice PCH (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání 1992): Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka: Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke splnění požadavků. PS, KŠ • Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem • Mají nepříznivý vliv na školní výkon Současně je toto postižení • Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí • Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou • Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu • Může koexistovat i s jiným postižením Charakteristiky PCH dle Bowera: 1) Neschopnost učit se 2) Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy 3) Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách 4) Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese 5) Tendence vyvolávat somatické symptomy Perspektiva a posilování edukačních příležitostí x nálepka u dítěte s PCHE Nálepkování/ etiketizace/labelling/stigmatizace • „nálepkou“ – označení dítěte za dítě s problémem, s problémovým chováním, s poruchou chování • etiketizace odklání pozornost od příčin daného chování • negativní stigma podporuje tendence dětí s poruchami chování cítit se nešťastně, podhodnocovat své negativní sebeobraz a sebepojetí -----------> vliv na aspirační cíle Tento text slouží pouze jako osnova, není dostačující ke splnění požadavků. PS, KŠ • rizika, kt. nálepka přináší se mohou stát bariérou na cestě k perspektivní socializaci Relativita posuzování PCH – faktory: - interaktivní vlivy - sociokulturní standardy - kontext životní situace Předcházení nálepkování – „soft“ terminologie RESILIENCE Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti, jednak schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje zdraví a příležitosti k prožívání životní spokojenosti jedinci poskytnout způsobem pro danou kulturu přiléhajícím. Rizikové x protektivní faktory Přístupy k PCH 3R – dítě pasivní, porušení norem společnosti, díváme na PCH jako na problém, segregace 3P – posílení, podpora, provázení – dítě aktivní, hledám cestu k naplnění potenciálu, inkluze