Projekt PPP Brno: „Diagnosticko-intervenční nástroje jako prevence školní neúspěšnosti a podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“. Diagnostika školní připravenosti · diagnostická baterie pro pedagogy (i pro PPP); · cílová skupina: žáci v posledním půlroce před zahájením ŠD a v 1. pololetí 1. třídy; · test slouží k vyhledávání dětí ohrožených školním neúspěchem, potížemi při nabývání dovednosti číst, psát, počítat; · získané informace by se měly stát výchozím bodem intervence, zahájení stimulace v oblastech nižšího výkonu dítěte může být podkladem pro zvažování odkladu ŠD. Využitelnost testu MŠ 1. Zjištění aktuální úrovně dílčích schopností, vytipování oblastí vyžadujících intervenci; 2. výchozí bod pro zahájení stimulace; 3. zvážení zařazení dítěte do programu ESS, vyhodnocení tohoto tipu stimulace po ukončení programu; 4. ověření efektivnosti individuální či skupinové stimulace dítěte v MŠ, podnět ke zvážení odkladu školní docházky. Využitelnost testu ZŠ 1. Při zápisu do školy – zvážení zařazení dítěte do programu ESS, popř. jiného typu intervence; 2. při zápisu do školy – podnět ke zvážení odkladu školní docházky; 3. ověření efektivnosti předškolní stimulace, např. po ukončení programu ESS; 4. v prvním pololetí 1. třídy jako depistáž dětí ohrožených školním neúspěchem, rizikem rozvoje SPU, zahájení stimulace oslabených funkcí. Obsah baterie Testy na posouzení úrovně: · zrakové diferenciace, · prostorové orientace, · fonologického uvědomování, · matematických představ, · grafomotoriky. Výkony vyhodnoceny pomocí percentilových norem, hrubý skór (celkové bodové hodnocení) je v tabulce převedeno na percentilový ekvivalent. Označena pásma: ® Stimulace vhodná (pásmo sníženého výkonu). ® Stimulace nutná (pásmo výrazně sníženého výkonu). ZŠ – Diagnostika: Český jazyk, 3. ročník 1. Čtení slabik: rychlost čtení, počet chyb. 2. Text „Růžnice“ (text s nesmyslnými slovy): rychlost čtení, technika čtení, typy chyb. 3. Text „Veverka“ (běžný text): rychlost čtení, počet chyb, technika čtení, reprodukce. 4. Text „Můj první tábor“ (čtení s porozuměním). 5. Fonologická manipulace, sluchová diferenciace, analýza a syntéza. 6. Zrakové rozlišování. 7. Pravolevá orientace. 8. Psaní: diktát, přepis. ZŠ – Diagnostika: Matematika, 3. ročník 1. Napiš čísla. 2. Čtení čísel. 3. Jmenuj číselnou řadu (¯). 4. Napiš číslo o 1 menší, o 1 větší (o 10, o 100). 5. Napiš tři následující čísla v řadě. 6. Jak můžeme 5 kuliček rozdělit do 2 důlků – napiš rozklad (6 kuliček, 9 kuliček). 7. Doplň chybějící čísla tak, aby příklady měli správný výsledek. 8. Doplň výsledky příkladů. 9. Doplň některý ze znaků: + - * /. 10. Přiřaď odpovídající příklad k obrázku, vytvoř slovní úlohu. 11. Vytvoř slovní úlohu (zadán příklad). Intervenční nástroje Materiál sestavený podle obtížnosti – v souvislosti s výsledky diagnostiky, na které navazuje. Podíleli se autorky odborníci i učitelé z praxe.