Reedukace dyslexie Dyslexie – problémy ¢ rychlost čtení ¢ správnost čtení ¢ porozumění čtenému textu Projevy dyslexie ¢ problémy se zapamatováním, rozpoznáváním písmen ¢ záměny tvarově podobných písmen a sluchově podobných hlásek ¢ obtíže ve spojování hlásek do slabik a slabik do slov ¢ obtíže s porozuměním čtenému textu ¢ chyby ve čtení, domýšlení ¢ neuspořádané oční pohyby, špatná orientace na řádku Motivace ke čtení v předškolním věku ¢ prohlížení obrázkových knih ¢ předčítání knih rodičem ¢ rozhovor o příbězích, ilustrace příběhů, tvorba vlastních knih ¢ návštěva knihovny ¢ rozvoj dílčích funkcí pro čtení hravou formou Rozvoj dílčích funkcí pro čtení – rozvoj zrakového vnímání ¢ zraková diferenciace, zraková analýza a syntéza, rozlišování reverzních tvarů, zraková paměť apod. ¢ prostorová orientace ¢ poznávání tvarů písmen (b-d-p) — textilní písmena, šablony na obtahování, modelování písmen, psaní na záda apod. ¢ zraková syntéza – spojování písmen do slabik — postřehování slabik, obloučkování, zvýraznění slabik, čtenářské tabulky ¢ cvičení očních pohybů (pohyb po řádku) — čtenářské okénko Rozvoj dílčích funkcí pro čtení – rozvoj sluchového vnímání ¢ sluchová diferenciace, sluchová analýza a syntéza apod. ¢ rozvoj vnímání a reprodukce rytmu ¢ rozlišování hlásek sluchem ¢ spojení hláska-písmeno Kroky osvojování čtení ¢ zrakoprostorová identifikace písmen ¢ sluchová identifikace hlásek ¢ spojení hláska-písmeno ¢ sluchová analýza a syntéza ¢ čtení slabik (otevřené, uzavřené) ¢ čtení slov se zvyšující se náročností ¢ čtení s porozuměním (automatizace) Vyšetření čtení – test Matějčka ¢ text na čtení – test na 3 min. ¢ zjišťuje: — rychlost čtení – tzv. čtenářský kvocient – ČQ (sociálně únosné čtení: 60-70 slov/min.) — správnost – počet chyb a jejich druh — porozumění čtenému textu — chování při čtení Diagnostika způsobu čtení ¢ hláskování ¢ slabikování ¢ přerušované čtení ¢ dvojí čtení ¢ neuspořádané oční pohyby ¢ špatné hospodaření s dechem ¢ nesprávná intonace ¢ napětí, neklid Diagnostika chybovosti ¢ unavitelnost, výkyvy ve správnosti čtení ¢ vynechávky ¢ vkládání ¢ statické inverze (b-d-p) ¢ kinetické inverze (kal-lak) ¢ domýšlení Diagnostika a rozvoj porozumění textu ¢ přiřazování obrázku k dané větě nebo odstavci ¢ malba obrázku na základě přečteného ¢ seřazení vět nebo obrázků podle dějové posloupnosti ¢ zodpovězení kontrolních otázek Zásady při reedukaci dyslexie ¢ vycházet z úrovně dítěte ¢ volit texty odpovídající obtížnosti, délky a velikosti písma ¢ volit přiměřenou dobu čtením, motivovat, snažit se o pravidelnost ¢ vycházet ze zájmu dítěte ¢ nestresovat dítě hlasitým čtením ve třídě ¢ respektovat metody reedukace i při běžné výuce ¢ respektovat pomalejší tempo čtení ¢ taktně upozorňovat na chyby (změny obsahu) ¢ nesrovnávat s ostatními dětmi Dyslexie v naukových předmětech ¢ poskytnutí více času na čtení textu ¢ snížení objemu čteného textu ¢ kontrola porozumění ¢ využití diktafonu ¢ využití programů na předčítání textu Techniky reedukace dyslexie ¢ obtahování písmen — zapamatování tvarů písmen — využití zraku, hmatu, pohybu ¢ kostky s písmeny — spojování písmen do slabik a slov ¢ postřehování — krátká expozice slabiky — využívá se při potížích se spojováním písmen nebo při výskytu inverzí ve čtení ¢ využití čtenářského okénka · velikost odpovídající textu · okénkem posunuje pedagog (těsně před vyslovením slabiky) · usnadňuje pohyb po řádku · umožňuje plynulé čtení · zabraňuje dvojímu čtení ¢ čtení v duetu · společné čtení s pedagogem ¢ dublované čtení — při chybách ve čtení a domýšlení — pedagog čte přiměřenou rychlostí — žák čte o slovo pozadu za pedagogem — možnost využití kontrolních chyb, které má žák odhalit ¢ globální čtení — při setrvávání u písmen — trojí čtení daného textu – postupné vynechání slabik, slov ¢ příprava na čtení · rozhovor na dané téma · nácvik četby obtížných slov · přečtení textu pedagogem · samostatné čtení textu ¢ metoda Fernaldové — dítě text prolétne zrakem — tužkou podtrhává neznámá nebo obtížná slova — opakování postupu — příprava na čtení obtížných slov — vlastní čtení textu — vede ke zvýšení sebevědomí a motivace ke čtení Neuropsychologický přístup – Dirk Baker ¢ pravá hemisféra – zrakoprostorové charakteristiky textu ¢ pravohemisférová dyslexie – pomalé, ale přesné čtení, potíže s porozuměním ¢ reedukace – rozvoj slovní zásoby, čtení textů s vynechanými slabikami, textů se spojenými slovy ¢ levá hemisféra – obsahová stránka textu ¢ levohemisférová dyslexie – rychlé čtení s množstvím chyb, hádání na základě porozumění ¢ reedukace – cvičení zrakové percepce, osvojování písmen, čtení graficky náročného textu Doporučené odkazy: http://www.literacyportal.eu/ http://www.naucsecist.cz/ Doporučená literatura a pracovní listy: · BALŠÍKOVÁ, O., DAN, J. Čtenářské tabulky I-II. Brno: PPP Brno, 1995. · BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II: Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822. · BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 978-80-7315-232-1. · BEDNÁŘOVÁ, J. Čtení s porozuměním a hry s jazykem: Čteme se skřítkem Alfrédem. Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0004-6. · BEDNÁŘOVÁ, J. Postřehovací slabiky. Brno: PPP Brno, 2002. 20 s. · BERNINGER, V. W., WOLF, B. J. Dyslexia and Dysgrahia : Lessons from Teaching and Science. Baltimore: Paul H. Brookes, 2009. ISBN 978-1-55766-934-6. · ČERNÁ, L., TUMPACHOVÁ, L. Specifické poruchy učení: Soubor pracovních listů k nápravě dyslexie, dysortografie a dysgrafie na 1. stupni ZŠ. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna. · EMMERLINGOVÁ, S. Když dětem nejde čtení 1–3. Praha: Portál, 2011. · GOŠOVÁ, V. Čtení I-II: Kuliferda: Pro žáky s SPU na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2013. · JOŠT, J. Oční pohyby, čtení a dyslexie. Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-055-0. · JOŠT. J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie. 2. upr. vyd. Praha: D + H, 2008. 64 s. Edice Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 9788090386976. · KUBŮ, L. Číst a psát se naučím 1. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009. 103 s. IBSN 978-80-7311-114-4. · LINC, V. Tabulky ke čtení I-III. Klett, 2007. · MARTÍNEK, Z. Cvičné texty pro nácvik plynulého čtení. Blug, 2015. 100 s. ISBN 978-80-7274-982-9. · MICHALOVÁ, Z. Čítanka pro dyslektiky I-IV. Havlíčkův Brod: Tobiáš. · MICHALOVÁ, Z. Základy čtení I-II. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009. · NOVÁK, J. Čtenářské tabulky. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. ISBN 978-80-7311-093-2. · POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. 5. vyd. Praha: Portál, 2011. 153 s. ISBN 9788073679316. · REID, G., GREEN. S. 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. London: Continuum, 2007. 123 s. ISBN 9780826493989. · SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing, 2000. 136 s. ISBN: 80-7169-773-7. · SVOBODA, P. Cvičení pro rozvoj čtení. Praha: Portál, 2012. 56 s. ISBN 978-80-262-0196-0. · SVOBODA, P. Zábavná cvičení pro rozvoj čtení: Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen. Praha: Portál, 2011. 56 s. ISBN 978-80-7367-905-7. · TREUOVÁ, H., JOHNOVÁ, H. Pracovní sešit pro nápravu vývojových poruch učení v českém jazyce 1–2. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. · ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál, 2008. 200 s. ISBN 978-80-7367-321-5. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky III. – Cvičení sluchové analýzy a syntézy. Praha: DYS, 2010. 40 s. ISBN 80-902065-4-9. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky IV. – Rozlišování b-d-p. Praha: DYS, 2011. 32 s. ISBN 80-902065-7-3. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky V. – Čtenářské tabulky. Praha: DYS, 2015. 40 s. ISBN 80-902065-5-7. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky VI. - Cvičení pravo-levé orientace. Praha: DYS, 2007. 32 s. ISBN 80-902065-26.