Rozvoj sluchového vnímání 1. Nácvik naslouchání, sluchové pozornosti a orientace - poslouchání pohádek, příběhů - vykonávání slovních příkazů se zvyšující se náročností - reakce na určité slovo v promluvě - reakce na zvukový signál - lokalizace zdroje zvuku 2. Sluchová paměť - reprodukce příběhu - osvojování básniček, říkadel, písniček - zopakování řady slov - zopakování věty, souvětí - vyřízení vzkazu 3. Sluchová diferenciace - rozpoznávání zvuků zvířat, hlasu spolužáků apod. - sluchové pexeso - rozlišování tónů - rozlišování slov lišících se hláskou (bije-pije) - rozlišování délky samohlásek (paní x páni) - rozlišování měkkých a tvrdých slabik - rozlišování ostrých a tupých sykavek 4. Sluchová analýza a syntéza - rozklad věty na slova - tvoření věty ze zadaných slov - rozklad slov na slabiky - rozklad slov na hlásky - určování počáteční a koncové hlásky ve slově - vyčlenění počáteční či koncové slabiky slova - vymýšlení slov na danou hlásku nebo slabiku (slovní fotbal) - rozpoznávání a vymýšlení rýmů - skládání slov ze slabik - skládání slov z písmen 5. Vnímání a reprodukce rytmu - chození do rytmu písničky - vytleskávání rytmu - hra na hudební nástroj - reprodukce rytmického vzoru Doporučená literatura a pracovní listy: · BEDNÁŘOVÁ, J. Sluchové vnímání. Brno: PPP Brno, 2008. 40 s. · BĚLKOVÁ, M., JIRUŠKOVÁ, M. Sluchové vnímání – rozlišování měkkých a tvrdých slabik. Brno: PPP Brno. · FRANČÍKOVÁ, R., ŠTANCLOVÁ, E. Šimonovy pracovní listy 15: Rozvoj sluchového vnímání, rozlišování hlásek, slabik a slov. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0465-7. · GOŠOVÁ, V. Sluchové vnímání I-II: Kuliferda: Pro žáky s SPU na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. · JIRUŠKOVÁ, M. a kol. Sluchové vnímání – sluchová analýza a syntéza řeči. Brno: PPP Brno. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D + H, 2014. 64 s. ISBN 978-80-87295-15-1. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8. · KREJČOVÁ, K., PECHANCOVÁ, J. Sluchové vnímání: Kuliferda a jeho svět: pro děti ve věku 4–6 let. Praha: Raabe, 2013. 16 s. ISBN 978-80-7496-067-3. · POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. 5. vyd. Praha: Portál, 2011. 153 s. ISBN 9788073679316. · ZELINKOVÁ, O. Pavučinka – Cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ny-ni a sykavek + CD. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. 216 s. ISBN 978-80-7311-111-3. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky I. - Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. Praha: DYS, 2010. 44 s. ISBN 80-902065-1-4. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky II. - Rozlišování slabik di-dy, ti-ty, ni-ny, sykavek. Praha: DYS, 2010. 32 s. ISBN 80-902065-3-0. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky III. – Cvičení sluchové analýzy a syntézy. Praha: DYS, 2010. 40 s. ISBN 80-902065-4-9. · ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Smyslové vnímání: metody reedukace specifických poruch učení. Praha: D + H, 2003. 68 s.